حضور رئیسی در اجلاسیه سازمان اکو یخ روابط تهران و عشق آباد را می‌شکند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: حضور رئیسی در اجلاسیه سازمان اکو در ترکمنستان، می‌تواند فرصتی برای روابط بهتر ایجاد کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی خورسند کارشناس مسائل بین الملل درباره سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به ترکمنستان، گفت: روابط ایران و ترکمنستان تقریبا مانند قالب کشور‌های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی با اینکه در ابتدا روند طلایی روابط را طی می‌کرد و ایران همواره جزو یکی از نزدیک‌ترین شرکای تجاری دو طرف بوده است، اما هرچه از این سال‌ها گذشته به دلیل تاثیر پذیری رهبران جمهوری‌های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از تحریم‌های بین المللی و تحت فشار بودن آن‌ها از سوی اروپا و آمریکا سبب شده که روابط ایران با کشور‌های منطقه کم و بیش دچار خسران و کاهش حجم مبادلات شود، یکی از این کشور‌ها ترکمنستان است.

ایران و ترکمنستان دارای بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک هستند. دو کشور دارای روابط خوبی بعد از استقلال ترکمنستان از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ هستند. ایران جزو اولین کشور‌هایی بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت. از آن به بعد دو کشور روابط خوبی داشته و در زمینه اقتصادی، حمل و نقل، پیشرفت‌های زیربنایی و انرژی روابط خوبی داشته‌اند.

به گفته این کارشناس مسائل بین الملل، ترکمنستان به دلیل خاصیتی که در آسیای مرکزی دارد و یکی از منابع عظیم گازی دنیا و منطقه محسوب می‌شود و بسیاری از کشور‌های اروپایی و آمریکایی‌ برای انتقال گاز ترکمنستان به اروپا از بستر دریای خزر یا انتقال گاز ترکمنستان به هند و پاکستان از طریق افغانستان سرمایه گذاری‌های بسیاری را انجام داده بودند که البته در طرح هایشان تاکنون ناکام ماند.

سید ابراهیم رئیسی روز شنبه ششم آذر ماه به دعوت «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، در راس هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی عازم عشق آباد، پایتخت ترکمنستان می‌شود. ‏رئیس جمهور با حضور و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، مواضع و پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین المللی و بویژه رفع موانع و افزایش سطح همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی کشور‌های عضو سازمان اکو را تشریح و تبیین خواهد کرد.

خورسند می‌گوید: آسیای مرکزی و قفقاز یکی از مناطقی در دنیاست که بسیار تحت افراط گرایی مذهبی و آبستن تنش‌های مرزی و منطقه‌ای است، ترکمنستان برای اینکه از گزند این آسیب‌ها در امان بماند موضع بی طرفی اتخاذ کرده است و در مقابل تحریم‌های بین المللی به شدت منفعلانه عمل کردند و سطح روابط خود را با ایران بسیار کاهش داشتند، البته تنها نمی‌توان تحریم‌های بین المللی را در این بین موثر دانست، کمااینکه ترکمنستان به دلیل مرودات گازی که با ایران در منطقه شمال ایران داشت، از ایران طلبکار است و شیوه پرداخت این بدهی وجود تحریم‌های ایران به دلیل پرداخت نقدی و بانکی این روند به طول انجامیده است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: بعد از اینکه آقای رئیسی برای حضور در اجلاسیه سازمان همکاری شانگ‌های به محل اجلاس می‌رود و در اولین حضور بین المللی خود به تاجیکستان سفر می‌کند، حالا از محلی که دولت سیزدهم اعلام کرده است که اولویت ما همسایگان هستند این حضور شاید بتواند یخ روابطی که در طول ده سال گذشته بین دو کشور ایجاد شده است، شکسته شود. از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۹ حجم روابط ایران با ترکمنستان به یک کاهش بیش از چهار درصدی رسیده است.

خورسند معتقد است که حضور رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاسیه سازمان اکو می‌تواند یخ روابط را بشکند و فرصتی را برای ایران ایجاد کند که ایران با همسایگان خود روابط بهتری برقرار کند و نشان دادن عظم ایران برای حل مشکلات و سوء تفاهمات است. ایران تنها کشوری است که می‌تواند نیاز‌های ترکمنستان را به راحتی رفع کند و تهران باید با دقت بیشتری به این روابط بنگرد و این سفر پیش از وقوع نوید روز‌های خوب را برای روابط ایران و ترکمنستان می‌دهم با توجه به سفری که آقای رئیسی با تاجیکستان داشت و آن اتفاقات و مناسبات خود رخ داد و نشان دادیم که فضا در ایران تا حدودی دستخوش تغییر شده است و دولت جدید اهل تعامل با همسایگان است.

جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان، ۱۰ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو را تشکیل می‌دهند. پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) یکشنبه هفتم آذر ماه سال جاری به میزبانی ترکمنستان برگزار خواهد شد و این کشور ریاست دوره‌ای اکو را عهده دار خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار