دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) اعلام کرد که بیش از ده هزار شهروند کشورهای آسیای مرکزی در کنار سازمان های تروریستی در افغانستان می جنگند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد UNODC برنامه همکاری جدید در آسیای مرکزی برای سال های 2022-2025 را با وزیران خارجه ازبیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان امضا کرد.

 

بر اساس برآوردهای مختلف، از 8 تا 10 هزار نفر از کشورهای آسیای مرکزی برای جنگ در کنار طالبان یا برای پیوستن به دیگر گروه های تروریستی به افغانستان رفته اند.

 

این داده نشان می دهد که منطقه آسیای مرکزی دارای مرز مشترک با افغانستان به طول تقریبا 2.4 هزار کیلومتر است و با وضعیت به سرعت در حال تغییر در افغانستان برخی مناطق در معرض نفوذ احتمالی فعالیت های تروریستی هستند. بیش از 60 درصد از جمعیت این کشورها زیر 29 سال سن دارند و این نیازمند سیاست ها، نهادها و سیستم های یکپارچه برای ایجاد تاب آوری جوانان در برابر تهدیدهای خارجی، افراط گرایی و افراط گرایی خشونت آمیز و همچنین مقابله با خطرات مرتبط است.

 

یادآوری می کنیم، که در اوایل ماه اگوست، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان افزایش دادند، در 15 اگوست وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند که جنگ پایان یافته است. در دو هفته آخر ماه اگوست از فرودگاه کابل که تحت حمایت ارتش آمریکا بود، شهروندان غربی و افغانستانی هایی که با آنها همکاری می‌کردند، تخلیه شدند. در شب 31 اگوست، ارتش ایالات متحده فرودگاه کابل را ترک کرد و به حضور نزدیک به 20 سال نظامی ایالات متحده در افغانستان پایان داد. در اوایل ماه سپتامبر، ترکیب دولت موقت افغانستان به ریاست محمد حسن آخوند که در دوره اول حکومت طالبان به عنوان وزیر امور خارجه خدمت می کرد و از سال 2001 تحت تحریم های سازمان ملل بود، اعلام شد.

 

انتها ی پیام/

برچسب ها: طالبان ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار