وزیرخارجه لیتوانی اعلام کرد نیرو‌های نظامی روسیه در مرز‌های شرقی اوکراین به طرز نگران کننده‌ای مستقر شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیرخارجه لیتوانی از استقرار نیرو‌های نظامی روسیه در بخش‌هایی از مرز‌های شرقی اوکراین ابراز نگرانی کرد.

این مقام لیتوانی خواستار بررسی چگونگی ایجاد بازدارندگی و مقابله با تحرکات نظامی روسیه شد. 

لاندسبرگیس در مصاحبه‌ای که پس از دیدار با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا انجام داد تاکید کرد: روسیه ممکن است از بحران مرزی بلاروس به عنوان یک تاکتیک انحرافی برای بی ثباتی‌های گسترده در منطقه استفاده کند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط منطقه‌ای و بحران بلاروس، ممکن است پوتین آماده یک تحرک استراتژیک نظامی باشد. ما در مورد حرکت بعدی روسیه مطمئن نیستیم. نمی‌توانیم بگوییم چه زمانی اقدام نظامی علیه اوکراین انجام می‌شود، ولی شرایط نگران کننده است.

آمریکا در هفته‌های اخیر بار‌ها در مورد تحرکات نظامی روسیه در نزدیکی مرز‌های اوکراین اظهار نگرانی کرده است. کرملین، اما هر بار تاکید کرده هیچ گونه قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد.

وزارت دفاع اوکراین در ماه گذشته میلادی اعلام کرد: «هیچ گونه استقرار بیشتر نیرو، سلاح و تجهیزات نظامی روسیه به سمت مرز اوکراین مشاهده نشده است».

بنابر اعلام کی‌یف، تحرکاتی که گزارش شده اند «اقداماتی هستند که در چارچوب جابجایی نیرو‌ها پس از انجام تمرین‌ها برنامه‌ریزی شده اند».
بر اساس آنچه واشنگتن پست گزارش داد، مقامات آمریکایی درباره تحرکات اخیر که در ویدیو‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود ابراز نگرانی کردند. در این ویدیو‌ها قطار‌ها و کامیون‌های روس دیده می‌شوند که تانک‌ها و موشک‌ها را انتقال می‌دهند.

ارتش اوکراین دوشنبه به این اخبار واکنش نشان داد و اعلام کرد: «انتشار چنین مطالبی را می‌توان عملیات روانی علیه کی‌یف دانست».

پنتاگون نیز به نوبه خود اعلام کرد واشنگتن اوضاع در مرز روسیه-اوکراین را «از نزدیک» دنبال می‌کند.

منطقه دونباس در شرق اوکراین، از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ است. جنگی که سبب کشته شدن بیش از ۱۳ هزار نفر از نیرو‌های کی‌یف و جدایی طلبان حامی روسیه شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار