کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت آب سد یامچی در اردبیل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از کاهش ظرفیت آب سد یامچی به میزان ۲۰ درصد خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علی حیدری اناری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل امروز در جلسه مبادله تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت‌های آب منطقه‌ای اردبیل و آب و فاضلاب استان گفت: محدودیت منابع آب آشامیدنی در مرکز استان سبب شده در سال آبی گذشته، تخصیص کشاورزی از سد یامچی به مصرف آب آشامیدنی رسیده و کشت بهاره در شبکه آبیاری پایاب سد هم  تعطیل شود که در نتیجه ضرر و زیان قابل توجهی به کشاورزان منطقه وارد شد.

او اظهار کرد: افت کیفیت و تراز آبخوان ممنوعه اردبیل نیز عامل محدود کننده اساسی برای نیاز آشامیدنی و صنعت منطقه به شمار می‌رود که چالش‌های مذکور انتقال آب از منابع و حوضه‌های مجاور اعم از ارس یا خزر را ناگزیر می‌سازد و تعیین منبع تامین آب پایدار با لحاظ همه ابعاد فنی، اقتصادی و اجتماعی توسط کارشناسان و مشاورین در حال انجام است.

حیدری اناری ادامه داد: افزایش بی‌رویه مصرف آب، میزان حجم آورد حوضه آبریز و افزایش ذخایر آبی این سد را با چالش جدی روبرو ساخته است و ضروری است کشاورزان در رعایت الگوی کشت و شهروندان اردبیلی هم در مصرف بهینه آب جدی باشند.

او بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف منابع آب در بخش‌های مختلف تاکید کرد و افزود: توجه مردم استان به برنامه‌های فرهنگ‌سازی در مصرف آب می‌تواند در فصول سال مثمرثمر واقع شود.

وی با بیان اینکه مصرف بی‌رویه و غیرعلمی از منابع آبی بویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از آب را هدر داده و از ذخایر آن می‌کاهد ، گفت: با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع، مصرف بی‌رویه آب در این استان همچنان وجود داشته و این امر نگران‌کننده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب افزود: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در زمینه آبیاری تحت‌فشار و قطره‌ای اقدامات خوبی انجام داده‌اند و امید است با صرفه‌جویی ۲۵ درصدی مشکلات آب آشامیدنی و صنعتی برطرف شود.

حیدری اناری تصریح کرد: دشت‌های منطقه به خاطر مصرف بی‌رویه در بخش کشاورزی آسیب جدی دیده اما دولت با اجرای طرح تعادل‌بخشی توانسته تا حدی جلوی این مشکل را بگیرد.

او از عموم شهروندان اردبیلی  خواست از مصرف بی رویه آب آشامیدنی خود داری کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.