نماینده آمریکا در سازمان ملل با ادعای آن‌که باید رویکردی واقع‌بینانه نسبت به برجام داشت، خواستار نزدیکی ایران به راه‌حل دیپلماتیک شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «لوئیز بونو» نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت عنوان «راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد» مدعی شد آمریکا می‌خواهد رویکردی واقع‌بینانه در قبال بازگشت به برجام اتخاذ شود و ایران نیز باید به راه‌حل دیپلماتیکی که خواستار آن است نزدیک شود و از آن فاصله نگیرد.

او در بخشی از بیانیه خود مدعی شد: «آمریکا با هماهنگی متحدان و شرکای خود بر تعهدش برای دستیابی به احیای برجام و بازگشت و پایبندی متقابل به آن ثابت قدم است. راه‌حل کلیدی این مسئله نیز دیپلماسی چندجانبه است که جامعه بین‌المللی را از نگرانی دیرینه خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران رها کند.»

بونو در ادامه مدعی شد: «ما با حُسن نیت به پیگیری اهداف خود ادامه می‌دهیم و به صراحت اعلام کرده‌ایم در صورت پایبندی ایران به تعهداتش تحت توفق هسته‌ای، تمام تحریم‌ها علیه این کشور و مغایر با برجام را لغو کنیم. رئیس‌جمهور آمریکا باید تا زمانی که ایران به این توافق پایبند باشد همین روال را انجام دهد.»

این مقام آمریکایی در ادامه با بیان آن‌که واشنگتن از تلاش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تیم او برای تعامل با ایران قدردانی می‌کند، ادعا کرد: «با توجه به این تلاش‌های از سوی آژانس بسیار ناامیدکننده است که ایران نتوانسته تمام مواردی که در قرارداد ۱۲ سپتامبر قید شد را در رابطه با نظارت موقت بر برجام را اجرایی کند. هرچه شکاف در زمینه آگاهی به تعهد به مفاد برجام بیشتر شود بازگشت و پایبندی به توافق نیز سخت‌تر خواهد بود. ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نصب دوربین‌های جایگزین برای نظارت بر ساخت قطعات سانتریفیوژ در مجتمع کرج را بدهد.»

او در ادامه مدعی شد: «راستی‌آزمایی از سوی آژانس پایه پایبندی و بازگشت به توافق هسته‌ای ایران خواهد بود. ما از تلاش‌های مدیرکل در این راستا استقبال می‌کنیم، اما مسئولیت ارائه همکاری‌ها برعهده ایران است.»

در بخشی دیگری لوئیز بونو ادعا کرد: «اگر ایران به واقع علاقه‌مند به بازگشت متقابل و پایبندی به توافق است، باید از اقدامات تحریک‌آمیز خود دست بردارد. ما از ایران می‌خواهیم در عوضِ این اقدامات، در راستای راستی‌آزمایی و نظارت آژانس که در توافق گنجانده شده است عمل کند و اجرای کامل پروتکل الحاقی را انجام دهد تا بازگشت سریع‌تر به انطباق دوجانبه تسهیل شود. ما همچنین از ایران می‌خواهیم که رویکردی سازنده اتخاذ کند تا دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام و در سایه آن لغو تحریم‌ها، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.»

شب گذشته نیز تروئیکای اروپایی در بیانیه خود در نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی مدعی شدند این نهاد بین‌المللی علی‌رغم محدودیت‌های ایران گزارش‌های مستقل و عینی منتشر می‌کند.

در بخشی از متن این بیانیه ادعا شده است: «انگلیس، آلمان و فرانسه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاون او را به دلیل گزارش اخیر خود از برنامه هسته‌ای ایران با وجود محدودیت‌های این کشور ستایش می‌کنند. ایران هیچ توضیح غیرنظامی برای افزایش سطح غنی‌سازی خود از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد ندارد. این میزان برای یک کشورِ بدون برنامه تسلیحاتی بی‌سابقه است.»

آن‌ها همچنین مدعی شدند اثر ترکیبی «افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده، توسعه و استقرار سانتریفیوژ پیشرفته، و تولید فلز اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد» بیانگر آن است که برنامه هسته‌ای ایران اکنون در وضعیتی پیشرفته قرار دارد. ما با حُسن نیت به مذاکرات باز خواهیم گشت. ما متقاعد شده‌ایم که راهی هست تا ایران به تعهد کامل به توافق بازگردد و آمریکا نیز به این توافق متعهد شود. بازگرداندن کامل برجام به نفع جامعه بین‌المللی ازجمله ایران است.»

دولت ایران در راستای اجرای طرح راهبردی کاهش تحریم‌ها و بر اساس متن توافق برجام، سطح تعهدات خود در قالب فعالیت‌های هسته‌ای را به صورت تدریجی کاهش داده است. این کاهش تعهدات شامل محدودیت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم می‌شود. مقامات کشورمان بار‌ها تأکید کرده‌اند که در صورت بازگشت همه طرف‌ها از جمله آمریکا به متن توافق، تهران هم نظارت سابق بازرسان آژانس را که در «برنامه جامع اقدام مشترک» پیش‌بینی شده، خواهد پذیرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
باشه راه هل دوپلاماتیک اودامه میدیم تا اتمیکی شیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
ما یک سردار سلیمانی از آمریکایی‌ها طلب داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
چقدر فک زده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
تو برو دنبال وجه بین المللی خودت باش ...
لازم نکرده ، امرو نهی به به بقیه کنید...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

آندرستند..؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۲:۵۴ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
چقد این آمریکایی ها بد حرف میزنن، چقد این ها من من میکنن ، فدای اون ملتی که بهشون بفهمونن نیم من هم نیستن.
آخرین اخبار