هنر مُرواربافی ملایر در یک قدمی ثبت آثار ملی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: پرونده ثبت ملی روستای مرواربافی داویجان در وزارت میراث فرهنگی بررسی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، علی مالمیر، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: پرونده ثبت هنر مرواربافی روستای داویجان در فهرست آثار ملی، در جلسه شورای راهبردی انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع دستی،سازمان بررسی شد.

او افزود: در صورت ثبت این برند ملی به نام ملایر، شهرستان ملایر صاحب سه برند ملی خواهد شد، پیش از این مبل منبت و انگور ملایر به‌عنوان برند ملی و سپس با پیگیری‌های مکرر در سطح جهانی ثبت شد.

مرواربافی یکی از رشته‌های صنایع دستی است که طی چند سال اخیر رواج یافته و از مروار که یک نوع چوب ترکه‌ای است ساخته می‌شود.

مروار نوعی ترکه از خانواده درخت بید است که طبق تحقیقات به عمل آمده مروار کشت شده در شهرستان ملایر از مرغوبیت خاصی برخوردار است که در سایر نقاط کشور همتای آن یافت نمی‌شود. در همین راستا هنر مرواربافی در ملایر از قدمتی دیرینه برخوردار بوده و پس از صنعت مبل و منبت بیشترین سهم صادرات این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

مروار‌هایی که در کار مرواربافی شهرستان ملایر استفاده می‌شود در ملایر کشت شده و کشاورزانی نیز که به کشت این نوع چوب مشغولند از نظر رونق کسب و کار بازار خوبی دارند.

انواع سبد‌های گل، سبد‌های تزئینی، سبد‌های میوه و آجیل، میز تلویزیون، میز تلفن و جالباسی، سبد نان، جای کتاب، میز و صندلی، جاکفشی و سطل زباله از محصولات ساخته شده مروار در ملایر است.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.