افتتاح مجتمع آزمایشگاه ملی دامپزشکی آذربایجان شرقی

آزمایشگاه مرجع تشخیص بیماری‌های دامی در آذربایجان شرقی با هزینه ۵۱ میلیارد تومان با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور افتتاح شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم افتتاح مجتمع آزمایشگاهی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه محور عملیاتی این سازمان کنترل، پیشگیری و ریشه کنی بیماری‌ها و تضمین سلامت مواد غذایی با منشا دامی است گفت: در رابطه با کنترل، پیشگیری و ریشه کنی بیماری‌ها این سازمان برنامه‌ای با پنج رکن در کشور اجرا می‌کند.

 ماکنعلی افزود: رکن اول رصد و پایش بیماری‌ها است به طوری که در سه نقطه کشور با تهاجم «اچ آی ان وان» برای اولین بار در ایران مواجه بودیم که در کوتاهترین زمان رصد، شناسایی و کنترل شد.

وی ادامه داد: رکن دوم کنترل این بیماری‌های بسیار خطرناک، راه اندازی شبکه تشخیص است که اکنون ما در کشور ۲۲ شبکه تشخیص مولکولی با توان یک هزار نمونه در روز داریم و آزمایشگاهی که در آذربایجان شرقی افتتاح می‌شود قسمتی از رکن دوم شبکه تشخیص است.

ماکنعلی رکن سوم را تهیه برنامه‌های اقدام متعاقب رخداد دانست و گفت: در سال ۱۳۹۶ شمسی ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار مرغ تخم گذار و یک میلیون و ۳۰۰ هزار مرغ مادر به دلیل بیماری آنفلوآنزا در کشور معدوم شد.

وی ادامه داد: بیش از ۸۸ میلیون مرغ تخم گذار در کشور بدون هیچ بیماری وجود دارند که مدیون اجرای همین برنامه است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: ترویج و آموزش رکن چهارم است که پارسال بیش از یک هزار خانوار عشایر به صورت چهره به چهره آموزش دیدند و رکن پنجم نیز ارزیابی این چهار رکن است.

وی با اشاره به اینکه تضمین سلامت مواد غذایی از جمله محور‌های فعالیتی سازمان دامپزشکی است، گفت: تولید سالانه گوشت مرغ در کشور ۲ میلیون تن است و برای اینکه بررسی شود برای مصرف انسان مناسب و مطابق با استاندارد‌های بین المللی است حدود ۱۰ هزار نمونه در سال گرفته می‌شود.

ماکنعلی اضافه کرد: دامپزشکی جزو اساسی حاکمیتی برقراری سیستم سلامت در کشور است که امیدوارم با راه اندازی این آزمایشگاه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در آذربایجان شرقی با برنامه‌های بین المللی کنترل بیماری فرامرزی و مدیریت برنامه هاری یک نقش بهتر و بیشتر در دنیا داشته باشیم.

عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: در حوزه تولید، تامین و توزیع نیازمند‌های مردم بعد از غلات مهمترین بحث گوشت و فرآورده‌های دامی است که در وضعیت خوبی قرار داریم.

عابدین خرم افزود: در بحث تامین گوشت سفید گاه با مشکلاتی مواجه بودیم که با تلاش و همکاری جهادکشاورزی و دامپزشکی استان زنجیره تامین و توزیع احصا شده است.

وی گفت: در کنار کمیت فرآورده‌های دامی، کیفیت و سلامت دام و طیور نیز بسیار مهم است چرا که با جان انسان‌ها ارتباط دارد و عدم توجه به این مساله می‌تواند جامعه را با مشکل مواجه کند.

خرم اظهار کرد: راه اندازی یک مجموعه تشخیصی که بتواند به موقع و با دقت بالا بیماری‌های مختلف مشترک بین انسان و دام را تشخیص دهد در استان بسیار ضروری بود.

بهداد مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: این مجتمع به عنوان آزمایشگاه مرجع با هدف پیشگیری و مدیریت بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام احداث شده است.

بهداد افزود: آزمایش‌های لازم برای صادرات و واردات دام و فرآورده‌های خام دامی نیز در این مرکز انجام خواهد شد.

وی اعلام کرد: برای احدث این آزمایشگاه ۵۱ میلیارد تومان هزینه شده و برای توسعه تجهیزات آن ۲۵ میلیارد تومان نیاز است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.