به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید دانشجویان را درگیر آموزشهای دوگانه کنیم، گفت: اینکه یک سری دانشگاههای نسل اول یا دوم صرفا آموزش تئوریک دنبال میکنند و دانشجو عملا با موضوعات به شکل عملی مواجه و درگیر نباشد، در حوزه کار، اتفاق خاصی نمیافتد.
او افزود: همانطور که مشاهده میکنیم بخش زیادی از فارغ التحصیلان ما تنها دارای مدرک دانشگاهی هستند، اما در حوزه اجرا و عمل همیشه مشکل دارند و گاه بعضی از کارشناسان یا افرادی که دارای مدرک دانشگاهی هستند در جریان کار که قرار میگیرند با معضلات بسیاری روبرو میشوند.
قادری با بیان اینکه ما نه فارغ التحصیلان تئوری میخواهیم که به مسائل اجرایی و کاری اطلاع و اشراف و تسلطی نداشته باشند و نه صرفا افراد تجربی میخواهیم که در حوزههای آموزشی اشراف ندارند، اظهار کرد: باید نیروهای انسانی را در این دو بعد پا به پای یکدیگر پیش ببریم و به دو بال علم و تجربه تجهیز کنیم، چون اگر این کار صورت بگیرد میتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم.
این نماینده مجلس ادامه داد: بنده معتقدم اگر وزارت کار، مجموعه تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی ما به گونهای عمل کنند که با تنوع در پیشنهادات و طرحهای خود فرصتی را فراهم کنند که برای کارفرما امکان انتخاب وجود داشته باشد، کارفرما نیز از طرحها استقبال خواهد کرد.
او در ادامه از تهیه و بررسی طرح بهبود مستمر محیط کسب و کار در مجلس خبر داد و گفت: تا یکشنبه آینده اشکالات این طرح برطرف و به شورای نگهبان ارسال میشود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، در ادامه به طرح تامین مالی و تولید زیرساختها نیز اشاره کرد و ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که این طرح میتواند طرح قبلی را تکمیل کند.
به عقیده این نماینده مجلس، باید در حوزههای مختلف به واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران کمک شود تا منابع تامین مالی شان متنوع و از طرفی جامعه کارگری نیز حمایت شود.
او با بیان اینکه در حوزههای کارفرمایی و کارگری اشکالاتی وجود دارد، اظهار کرد: باید نمایندگان کارفرمایان، نمایندگان کارگران و نماینده دولت کنار هم قرار گیرند و با همفکری ایرادات و مشکلات را برطرف کنند.
این عضو مجمع نمایندگان فارس با اشاره به طرحهای کارآموزی دانشجویان گفت: باید به هر فردی در دوران دانشجویی این امکان و فرصت داده شود تا با یک بیمه حداقلی و بدون الزام کارفرما به پرداخت حداقل حقوق کنار مباحث تئوری مسائل عملی را نیز دریافت کند.
قادری گفت: باید راه را باز کنیم که کارفرمایان و مجموعههای مختلف صنعتی دانشجویان را از دوران تحصیل به بکارگیری کنند تا بتوانیم از ظرفیت دانشجویان به خوبی استفاده کنیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای استان فارس هم به مفهوم آموزشهای دوگانه اشاره و اضافه کرد: آموزشهای دوگانه یعنی اینکه بخشی از آموزشها به جای دانشگاه، در محیط واقعی کار انجام میشود و دانشجو سه روز در دانشگاه بوده و دو روز برای دروس کارگاهی و آزمایشگاهی در محل بنگاه اقتصادی حضور دارد.
محمد جامعی با بیان اینکه بنگاه اقتصادی مدنظر این طرح میتواند یک واحد صنعتی، یک واحد صنفی، بخش خدمات و یا کشاورزی باشد، گفت: این کار اهداف زیادی دارد اول اینکه آموزش واقعی یعنی موارد مورد نیاز بازار کار به دانشجویان آموزش داده میشود که مهمترین بخش اهداف طرح همین است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای استان فارس ادامه داد: مسائل دیگری از جمله آشنا شدن کارفرما و نیروی کاری که عنقریب فارغ التحصیل میشود و قرار است وارد بازار کار شود میتواند زمینه اشتغال دانشجو بعد از فارغ التحصیلی را فراهم کند علاوه بر این هر بنگاه اقتصادی یا واحد صنعتی، صنفی یا خدماتی میتواند یک دانشگاه باشد.
جامعی با اشاره به اینکه دانشگاهها هر چقدر هم که در کارگاهها و آزمایشگاهها کارهایشان را درست پیش ببرند و به دانشجو تکلیف کنند، از صنعت عقب میافتند، گفت:، چون منابع کشور اجازه نمیدهد که مدام تجهیزات دانشگاهها به روز شود بنابراین چنین اقدامی میتواند از لحاظ اقتصادی کمک بسیاری به کشور کند، همچنین حضور اساتید دانشگاه در صنعت نیز میتواند برای استادی که به همراه دانشجو در بنگاه اقتصادی حضور دارد، موثر باشد و مباحث بسیاری را از محیط کار فرا بگیرد تا در کلاسهای تئوری که در دانشگاه برگزار میکند را به دانشجوها منتقل کند.
او بیان کرد: از طرفی برای واحدهای صنعتی هم این امکان فراهم میشود که یک هیئت علمی و استاد دانشگاه در محل کار و فعالیت آنها حضور داشته باشد تا اشکالاتی و مشکلاتی که در آن صنعت وجود دارد را ببیند و بتواند در رفع این مشکلات کمک کند و این هدفی است که از اجرای طرح آموزشهای دوگانه دنبال میشود.
جامعی با تاکید بر اینکه در این راستا نیاز به یک سری زیرساختها است، اظهار کرد: باید اداراتی مثل تامین اجتماعی، اداره کار و رفاه اجتماعی، سازمان صنعت و معدن، صنعتگران و فعالان اقتصادی، کارگروههای اتاق بازرگانی و اتاق اصناف و سایر دستگاههای ذیربط کمک کنند تا زیرساختها فراهم و آماده شود تا با یک دید همهجانبه و کمترین مشکل این هدف دنبال گردد و به مجلس ارائه شود تا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.
او در خصوص اقداماتی که در استان فارس در این زمینه تاکنون انجام شده است، گفت: با صنعتگران بزرگ استان صحبت شده و نقطه نظرات آنها را شنیده ایم در نتیجه اکثرآنها آمادگی خود برای حمایت ازاین طرح را اعلام کرده اند، نتایج مباحث مطرح شده اینکه میتوان در فارس آموزشهای دوگانه را راه اندازی کرد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای استان فارس با بیان اینکه نیازمند دیتاها و اطلاعات بیشتری هستیم که طرح را از همه جوانب بسنجیم و مشوقهایی برای صنایع در نظر گرفته شود، ادامه داد: بررسیهای بیشتر برای این است که بنگاههای اقتصادی ترغیب شوند و به این طرح ورود کرده و ما را یاری رسانند.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم در بخشی از این برنامه با بیان اینکه دانشگاههای مختلفی در زمینه آموزش و پژوهش در زمینه صنعت فعال هستند، مطرح کرد: دانشگاهها در زمینه آموزش و دروس تحصیلی باید نیازهای صنعت ما را شناسایی و عارضهیابی کنند و در راستای رفع آنها و کمک به واحدهای تولیدی تلاش نمایند.
عبدالحمید اخلاصی، افزود: همانطوری که هر واحد صنعتی کالاهای تولیدی خود را با توجه نیازمندی متقاضیان و بازار مصرفی تولید میکنند، دانشگاهها هم بایستی فارغالتحصیلان خود را با هدف کمک و حل مسائل بخش صنعت نیز تربیت کنند.
اخلاصی با اشاره به اینکه در سازمان صمت فارس اداره آموزش، پژوهش و فناوری آماده همکاری با دانشگاههای مختلف استان است، بیان داشت: در این اداره قابلیتهای بسیار خوبی وجود دارد که ارتباطات صنعت و دانشگاه را تسهیل خواهد کرد.
انتهای پیام/