رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است که پیش از ایجاد زیرساخت‌ها امکان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد.

محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آثار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: دولت برنامه‌ای را در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰ و یا به عبارتی تک نرخی کردن ارز دنبال کرده است و علت آن هم فساد زا بودن تخصیص این نوع ارز است.  

ارز ترجیحی در تاریخ ۲۱ فروردین ۹۷ و به منظور مدیریت بازار ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان متولد شد و جهانگیری معاون اول رئیس جمهور وقت درباره آن گفته بود: با این تصمیمِ دولت، هیچ نوع افزایش قیمت (کالا‌های وارداتی) به بهانه گران شدن ارز قابل قبول نخواهد بود. 

این نماینده مجلس معتقد است اگر ارز بخواهد تک نرخی شود حتما باید زیر ساخت‌های آن همانند قانون هدفمند سازی یارانه‌ها فراهم شود و همچنین مردم در جریان این مسئله قرار داده شوند  تا اتفاق ناگواری رخ ندهد.  

 لایحه دولت برای اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۰ و تغییر در روند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی ۲۳ آبان ماه به مجلس ارائه شد و مجلس با دو فوریت و یک فوریت بررسی آن مخالفت و لذا این لایحه به صورت عادی در مجلس بررسی خواهد شد.  

رئیس کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه تا تمام زیر ساخت‌ها مهیا نشود مجلس این اجازه را به دولت نخواهد داد گفت که تک نرخی شدن ارز مسئله‌ای است که یک بار برای همیشه باید تعیین تکلیف شود تا فساد از بین برود.

برخی معتقدند که ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلیل تفاوت قیمت بسیار بالا با قیمت‌های واقعی بازار، رانت قابل توجهی بین واردکنندگان کالا‌های اساسی و سایر متقاضیان این ارز ایجاد کرده و فساد شکل گرفته در این خصوص قابل چشم‌پوشی نیست. با توجه به سودآوری بالا، تعداد متقاضیان ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین تقاضا برای واردات کالا‌های اساسی به میزان قابل توجهی در این مدت افزایش یافته است.

«مسئله افزایش و نوسان قیمت‌ها نشات گرفته از دو نرخی بودن ارز است» این جمله را عسکری می‌گوید و توضیح می‌دهد: اگر بناست دولت این تصمیم را بگیرد باید تمام سازوکار‌ها فراهم شود. دو نرخی بودن ارز باعث مشکلات در حوزه نهاده‌ها شده و حتما باید تصمیمی گرفته شود تا شاهد این مشکلات و رانت و فساد‌ها در حوزه نهاده‌ها نباشیم.  

عسکری تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده‌ها را اصلا مناسب ندانست و دلیل آن را عدم نظارت و فساد موجود در این چرخه عنوان کرد.  

ارز ترجیحی برای تامین خوراک دام مورد نیاز مرغداری‌های داخل تخصیص یافت، اما نهاده ارزان قیمت به دست تولید کننده داخلی نرسید. در اواخر پاییز و زمستان سال ۱۳۹۸، این موضوع رسانه‌ای نیز شد که نهاده و خوراک دامی وارد کشور شده است، اما بعد از بنادر و گمرکات، دقیقا مشخص نیست که این نهاده‌ها کجا رفته است. با سندسازی‌های انجام شده، بخشی از این نهاده‌های دامی در انبار‌ها ذخیره‌سازی و احتکار می‌شد و بخش دیگر در اختیار دامدار و مرغدار داخلی قرار می‌گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
همین الان اجناس با قیمت آزاد به دست مردم میرسد بنابراین با تخصیص یارانه ما به ازاء ارز ۴۲۰۰ تومان به مردم قدرت خرید ایشان بیشتر میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
با حذف 4200 تومانی فقط مردم ضزرر میکنند نه مسولان.. صبر کنیید ببینید یک قوطی ماست کوچک تولید داخل را باید 50 هزار تومان بخریم . چه برسد به اقلام وارداتی از قطعات قطعات خودرو و لوازم خانگی و دارو و غیره
آخرین اخبار