مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح بذرکاری جنگل های استان روز دهم آذر همزمان با سراسر کشور در جنگل های استان اجرا می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، غلامحسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پویش بذر کاری که با مشارکت  هئیت کوهنوردی استان و شهرستان ها، گروه‌های کوهنوردی سازمان‌های مردم نهاد، دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی، همراهی و همکاری شورای اسلامی روستاها، مردم، جوامع محلی، مسئولین دولتی و باهدف حفظ و احیا جنگل‌ها و مراتع اجرا می شود هزار و۳۵۰ هکتار بذر پاشی و ۴۰ هکتار بذرکاری انجام می شود.

او مشارکت مردمی  در احیای جنگل‌های استان  را با توجه به افزایش جهانی گرمای کره زمین، تغییر اقلیم و خشکسالی های پی در پی ، اقدامات مخرب انسانی، چرای دام  بسیار مهم دانست و اظهار کرد: توانسته‌ایم در اجرای طرح های جنگلیاری مشارکتی ضمن فرهنگ سازی و تشویق مردم نسبت به حفظ و احیای عرصه های منابع طبیعی، به‌نوعی به مردم آگاهی دهیم که در این کار خیر سهیم شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خاطرنشان کرد: بذر مورد نیاز این طرح تامین و بین اداره های منابع طبیعی شهرستان های مختلف استان توزیع شده است.

حکمتیان اصل تصریح کرد: از دیگر اقدام ها برای حفظ جنگل و مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد امسال با پیش بینی طرح های مشارکتی نظیر جنگل کاری اقتصادی، کشت گیاهان دارویی و زراعت چوب تلاش می کند تا ضمن کمک به معیشت جوامع محلی نزدیک این خطه از جنگل های زاگرس برای گسترش این سرمایه های طبیعی اقدام می کند.

او ادامه داد: پنج تن بذر گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه برای کشت در مراتع این استان بین بهره برداران توزیع شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۱۰ تن دیگر بذر گیاهان دارویی "آنغوزه" و "باریجه" در کهگیلویه و بویراحمد برای توزیع بین بهره برداران تامین و آماده توزیع است.

حکمتیان اصل تاکید کرد: به منظور کمک به احیای مراتع استان این میزان بذر به صورت رایگان توزیع می شود.

او اظهارکرد: عملیات اجرایی کشت گیاهان دارویی پاییز امسال در ۶ هزار هکتار از مراتع این استان در قالب طرح‌های مشارکتی آغاز شده و تاکنون هزار و ۸۰۰ هکتار از مراتع استان زیر کشت این گیاهان رفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: طرح جنگل کاری اقتصادی با گونه های مثمر مثل "بادام تلخ"، "زالزالک"، "گلابی وحشی" و "بنه" امسال در یک هزار و۶۰۰ هکتار از زمین های منابع ملی استان هدف گذاری شده است.

حکمتیان اصل افزود: افرادی که زمین های ملی را به صورت عرفی در اختیار دارند می توانند به ادارات منابع طبیعی شهرستان های محل سکونت خود مراجعه کنند تا پس از تصویب در کمیته استانی قرارداد جنگل کاری با آنان منعقد شود.

او عنوان کرد: این تفاهم نامه ها با افراد متقاضی به صورت ۱۵ ساله بسته می شود و در صورت نیاز به مدت ۱۵ سال دیگر قابل تمدید است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: کاشت گونه های مثمر در عرصه های ملی افزون بر مزایای گسترش جنگل، به افزایش تولید ملی و بهبود درآمد جوامع ملی استان نیز کمک می کند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.