یک مستند درباره حواشی ساخت مستند برای کودکان کار توضیحاتی ارائه داد.

میکائیل دیانی، کارگردان مستند «بچه‌های زمین خاکی» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره داستان این مستند گفت: مستند بچه‌های زمین خاکی درباره تعدادی از کودکان کار کوره‌های آجرپزی است. این بچه‌ها ثابت کردند در شرایط سخت می‌شود کار کرد، امیدوار بود، به موفقیت رسید و شرایط را تغییر داد. من سعی کردم در قالب امید، نشاط و تغییر شرایطی که این بچه‌ها با شرایط خودشان رقم زدند، قصه‌ای را روایت کنم و به مخاطب ارائه دهم.

او ادامه داد: مستند من درباره تعدادی قهرمان است که در جامعه دیده نشده‌اند و صدایشان شنیده نشده. اگر ما بتوانیم دوربین را به آن سمت ببریم با قهرمان‌هایی مواجه می‌شویم که قصه‌شان برای مردم جذاب‌تر است.

دَیانی درباره ایده اولیه این مستند گفت: من فعال اجتماعی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستم و در مناطق حاشیه‌ای کار می‌کنم و مستند‌هایی هم که تا الان ساختم، درباره حاشیه نشینی بوده و یکی از موضوعات در این زمینه، نگاه امیدوارانه و همراه با نشاط است که از دل آن سوژه‌های این چنینی خارج می‌شود و در نهایت هم تیمی مانند تیم همیاری از دل آن بیرون می‌آید.

این فعال اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت چنین مستند‌هایی تاثیرگذار بوده گفت: ساخت مستند در این حوزه، از نساختنش بهتر است و به صورت تجربی به این موضوع رسیده‌ام که با مستندسازی در این حوزه کمک و توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد افزایش پیدا کرده است. نسبت به سال‌های گذشته سازمان‌های مردم نهادی داریم که تلاش می‌کنند بخشی از مشکلات این قشر را کم کنند. حتی تا حدودی توجه سیاست‌مداران و مسئولین به این سمت جلب شده، اما نه به قدری که کافی باشد.

این مستندساز درباره زمانی که صرف تهیه این فیلم کرده است، گفت: ما از شکل‌گیری فیلم تا ساخت زمین فوتبال و مسابقات آن‌ها را روایت می‌کردیم، حدود یک‌سال زمان صرف شد تا مستند ساخته شود و نکته قابل توجه ماجرا این است که بخش زیادی از مستند را با موبایل ساختم. ارتباط برقرار کردن با این بچه‌ها خیلی برایم مهم بود سعی می‌کردم بدون واسطه دوربین وارد شوم تا بچه‌ها احساس راحتی کنند.

کارگردان «بچه‌های زمین خاکی» درباره ساخت مستند با تلفن همراه ادامه داد: کسی که می‌خواهد مستند بسازد باید با قاب‌بندی و ساختار سوژه و محیط آشنایی داشته باشد وگرنه تلفن‌های همراه از لحاظ دوربین و کیفیت تصویربرداری، از دوربین‌های فیلمبرداری چیزی کم ندارند. اما مهم است که فیلمساز بداند چه چیزی می‌خواهد بسازد. زمانی که این مسائل رعایت شود، وجود تجهیزات اهمیت چندانی پیدا نمی‌کند.

دیانی درباره حضور در جشنواره سینما حقیقت و رقابت کردن با کارگردانان دیگر گفت: جشنواره سینما حقیقت مهم‌ترین جشنواره در حوزه مستند است و بعد از ۱۵ دوره به اعتبار بین‌المللی دست پیدا کرده است و این موضوع دستاورد بهتری را برای ما به ارمغان می‌آورد. کاش جشنواره امسال به صورت حضوری برگزار می‌شد، چون جمع شدن مستندسازان درکنار هم اتفاق بسیار جذابی است.

لازم به ذکر است، مستند «بچه‌های زمین خاکی» در بخش فیلم‌های نیمه بلند مسابقه ملی نمایش داده خواهد شد. پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.