از اول آذرماه امسال نرخ جدید تعرفه های گاز خانگی اعمال می شود و نوع اقلیم هر استان در شیوه محاسبه تأثیر دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمید رضا افشون سرپرست بهینه سازی مصرف گاز در خراسان رضوی گفت:در شیوه جدید محاسبه بهای گاز، میزان مصرف مشترکان خانگی به ۱۲ پله تقسیم می‌شود. بهای گاز سه پله اول نسبت به پارسال افزاشی ندارد و بهای گاز این سه پله به شیوه قبل محاسبه می‌شود.در محاسبه پلکانی بهای گاز متراژ منزل موثر نیست بلکه عاملی مثل اقلیم عامل موثری است. طبق آیین نامه جدید ابلاغی برای محاسبه قیمت گاز، در کشور ۵ اقلیم بندی داریم که بر اساس آن در اقلیم یک که سردترین منطقه کشور است، شرایط آسان‌تر در نظر گرفته شده است.

او افزود: در اقلیم یک مشترکان تا ۵۰۰ متر مکعب مصرف، بدون تغییر تعرفه گاز هستند، تعرفه گاز در اقلیم ۲ تا ۴۵۰ مترمکعب مصرف و در اقلیم ۳ تا ۴۰۰ متر مکعب مصرف بدون تغییر خواهد ماند که استان خراسان رضوی شامل اقلیم دو است.

سرپرست بهینه سازی مصرف گاز در خراسان رضوی ادامه داد: آیین نامه نرخ تعرفه‌های مصارف خانگی گاز تعیین شده و از تاریخ یکم آذر ماه ۱۴۰۰ لازم الاجراست. همچنین ماه‌های سرد سال از تاریخ ۱۶ آبان ماه تا ۳۱ فروردین ماه سال بعد و ماه‌های گرم سال از یکم اردیبهشت ماه تا ۱۵ آبان ماه هر سال تعیین می‌شود.

افشون بیان کرد: در شیوه محاسبه پلکانی قیمت گاز به این صورت است که در بعضی پله‌ها قیمت گاز نسبت به پارسال با سه برابر افزایش محاسبه می‌شود؛ بنابراین ضروری است مشترکان میزان مصرف گاز خود را مدیریت کنند.

 


بیشتر بخوانید



او تصریح کرد: در بخش مشترکان خانگی، قطع گاز به عنوان شیوه‌ای برای جریمه مشترکان پرمصرف به کار برده نمی‌شود بلکه همین محاسبه پلکانی برای مشترکان پرمصرف خود به عنوان عاملی بازدارنده است.همچنین در شیوه جدید محاسبه تعرفه گاز، میزان مصرف گاز به صورت ماهانه ملاک خواهد بود.

سرپرست بهینه سازی مصرف گاز در خراسان رضوی تأکید کرد: معمولا هر چند وقت یک بار، بازرسان شرکت گاز از نهاد‌ها و ادارات بازدید می‌کنند. در این بازدید‌ها دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه به عنوان دمای استاندارد محیط در نظر گرفته می‌شود اگر دمای محیط از ۲۱ درجه بالاتر باشد، برای بار اول تذکر کتبی داده خواهد شد اگر بار بار دوم این بی توجهی رخ دهد، مشخصات نهاد خاطی در رسانه‌ها اعلان عمومی خواهد شد و برای بار سوم، گاز نهاد پرمصرف قطع خواهد شد.

افزایش مصرف گاز در خراسان رضوی 

افشون اظهار کرد: امسال با توجه به سرمای زودرس در مهر و آبان مصرف گاز در خراسان رضوی افزایش یافته است و می‌توان گفت مصرف گاز استان در دو ماه اول فصل پاییز نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است.

او افزود: در بعضی روز‌ها مصرف گاز در خراسان رضوی تا ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش یافت، اما جمع بندی دفیق درباره میزان افزایش مصرف گاز فصل پاییز خراسان رضوی را در پایان آذرماه می‌توان انجام داد ضمن اینکه امسال مشترکان شرکت گاز در خراسان رضوی نسبت به پارسال بیشتر شده است.

سرپرست بهینه سازی مصرف گاز در خراسان رضوی ادامه داد: رسانه ها با آموزش مردم و تشویق به صرفه جویی در انرژی گاز می توانند شرکت گاز را در ترویج مصرف بهینه  یاری کنند.

انتهای پیام//م. م.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی
۲۰:۴۱ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
سلام من مدت دوماه است که گاز کشی خونم تمام شده ولی بعلت نصب نکردن پکیچ نتونستم کنتورنصب کنم چه راهکاری پیش پام میزارین که حق بیت. المال گردنم نباشه وبتوانم مبلغی ماهیانه پرداخت کنم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۴۷ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
این جدول بندی کار فوق العاده مضحکی هست و نتیجه اش صرفه جویی در مصرف نیست. بلکه بعضی ها بیشتر مصرف خواهند کرد و بعضی ها ناراضی خواهند شد. دلایل:
1- متراژ زیربنا در نظر گرفته نشده است.
2- سطح تماس با فضای بیرون در نظر گرفته نشده است.
بنابراین یک آپارتمان 75 متری طبقه وسط هست، و فقط نیازی به مصرف گاز ندارد، چون از اطراف توسط آپارتمان های مجاور گرم می شود. اینها صرفه جویی نخواهند کرد و چون مصرف گازشان مجانی در می آید بیشتر هم مصرف می کنند. چون تعداد زیادی از این نوع آپارتمان ها در شهر موجود هست، در عمل صرفه جویی اتفاق نخواهد افتاد.
بجایش یک آپارتمان بالاترین طبقه که رویش برف و باران می بارد و باید گاز بسوزاند تا گرم شود، تمام زمستان سرما می خورد، صرفه جویی هم می کند ولی باز هم قبض گازش چند برابر سال قبل می آید و ناراضی می شود.
شاید بگویید که خوب اون آپارتمان بزرگه پولدارتره باید بیشتر پول بده. اینطور نیست چون ممکنه اون 75 متری منطقه بالاتر شهر باشد یا بزرگتره اصلا ویلایی و توی بدترین منطقه شهر باشد. گاهی با پول اون 75 متری میشه 20 تا از اون ویلایی خرید!
کلا چرا اینطور شده؟ چون کسی که این جدول را تهیه کرده تمام جوانب را رعایت نکرده و متاسفانه کارش ایراد دارد. صرفه جویی هم در عمل اتفاق نخواهد افتاد.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۶:۰۷ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
مصرف زیاد سوخت های فسیلی یک بحران است این جور شیوه ها باعث می شود کمی مصرف گاز تعدیل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
بیچاره مردم ما