طاعون نشخوارکنندگان کوچک با وجود سرمای هوا در مناطق کوهستانی همچنان جان حیات وحش را می‌گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: بر اساس تجربه پیش بینی می‌شد طاعون نشخوارکنندگان کوچک با سرد شدن هوا متوقف شود، اما این بیماری همچنان از وحوش تلفات می‌گیرد.

او تعداد کل و بز‌های تلف شده به دلیل ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان را در مازندران ۱۰۰ راس اعلام کرد و افزود: طاعون نشخوارکنندگان فقط در مناطقی از جنوب چالوس و کلاردشت مشاهده شده است و در بقیه مناطق حیات وحش عاری از این بیماری هستند.

او ادامه داد: این بیماری در وحوش هیچ درمانی ندارد و نمی‌توان با مداخله در طبیعت جلوی شیوع آن را گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه محیطبانان در حال پایش، جمع آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها هستند، گفت: تنها راه کنترل طاعون نشخوارکنندگان و جلوگیری از ابتلای دام‌های اهلی به این بیماری قطع چرخه این بیماری است که با مشارکت کارشناسان دامپزشکی و جوامع محلی ارتباط کل و بز‌های وحشی با دام‌های اهلی قطع شده است.


بیشتر بخوانید:

ابراهیمی افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری مشترک انسان و دام نیست و تنها راه مقابله با آن مراقبت بیشتر، کنترل تردد دام‌های اهلی و دفن بهداشتی وحوش تلف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه تلفات ناشی ازطاعون نشخوارکنندگان موضوع جدیدی نیست، ادامه داد: باید پذیرفت که ویروس نشخوارکنندگان کوچک در برخی مناطق حیات وحش استان و استان‌های همجوار فعال است و با توجه به گستردگی پناهگاه‌های حیات وحش امکان سرایت آن از طریق مرز‌های مشترک استان‌ها وجود دارد.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار