جزئیات گزارش یاهونیوز درباره نقشه ناکام ترامپ برای عملیات روانی در داخل ایران را از نظر می‌گذرانید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سایت یاهو نیوز، در یکی از تازه‌ترین و جنجالی‌ترین گزارش خود از توطئه ضدایرانی ترامپ و همراهانش در روز‌های پایانی حضور وی در کاخ سفید خبر داده‌است. نکته حائز اهمیت این‌که برخی مقامات پنتاگون تاکید داشته‌اند این طرح باید در دولت بعدی آمریکا (دولت بایدن) نیز به‌عنوان یک مبنای عملیاتی مورد توجه کاخ سفید قرار گیرد. فراتر از آن، در این گزارش تاکید شده‌است که کلیت ارائه این طرح، نشان‌دهنده بن‌بست امنیتی و عملیاتی سختی است که واشنگتن در قبال تهران گرفتار آن شده‌است. در اینجا به بررسی مهم‌ترین نکات مطرح شده در گزارش یاهو نیوز می‌پردازیم:


بیشتربخوانید


ترامپ از سازمان سیا نا امید شده بود

دولت ترامپ پس از ناامیدی سازمان سیا در نبرد امنیتی و اطلاعاتی با ایران، این‌بار برای جنگ در سایه با ایران به پنتاگون روی آورد. به‌گفته مقامات ارشد سابق دولت ترامپ، وی در آخرین ماه ریاست‌جمهوری خود، یک کمپین مخفی گسترده پنتاگون را برای انجام خرابکاری، تبلیغات و سایر عملیات روانی و اطلاعاتی در ایران به راه انداخت. به‌گفته مقامات سابق دولت ترامپ، این کمپین که قرار بود توسط نیرو‌های عملیات ویژه ارتش رهبری شود و با هدف تضعیف باور مردم ایران به نظام این کشور و بی‌ثبات‌سازی این کشور طراحی شده بود.

یک مقام ارشد سابق دفاعی در آمریکا در این خصوص عنوان کرده‌است هدف از این طرح ۲۰۰ صفحه‌ای، ایجاد تردید میان ایرانیان برای کنترل آن‌ها بر کشور و توانایی‌شان برای جنگ بود. به‌گفته این مقام آمریکایی، ترامپ در نهایت (پس از ناکامی در اجرای این طرح) اذعان کرد که این کار باید توسط دولت آینده بایدن انجام شود.

آیا بایدن همان طرح ترامپ را پیگیری می‌کند؟

هنوز مشخص نیست آیا دولت بایدن به پیگیری عملیات مورد تایید ترامپ ادامه داده است یا خیر. اما با توجه به این‌که قرار است کاخ سفید مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای با ایران را در این هفته (۸ آذر) در وین از سر بگیرد، این احتمال وجود دارد که مقامات آمریکایی درخصوص این کمپین و تاثیر آن در پیشبرد روند مذاکرات با ایران ملاحظات و محدودیت‌هایی داشته باشند.
یک مقام آمریکایی که نمی‌خواست نامش فاش شود در این خصوص می‌گوید: «واقعا سخت است استراتژی جنگ غیرمستقیم یا جنگ در سایه علیه ایران را ادامه دهیم و در عین حال به‌دنبال مذاکره با تهران باشیم.»

سکوت پنتاگون و سازمان سیا

وزارت دفاع آمریکا و سازمان سیا از اظهار‌نظر در‌خصوص این گزارش خودداری کرده‌اندمقامات سابق ایالات متحده تصریح کردند اگرچه این طرح شامل کشتار‌های هدفمند نمی‌شد، اما این احتمال وجود داشت که ایرانی‌ها در جریان اقدامات خرابکارانه و سایر عملیات‌های «جنبشی» جان خود را از دست بدهند و این به‌آن معنا بود که پنتاگون برای حرکت به جلو نیاز به تایید و حمایت رئیس‌جمهور داشت. اما به‌گفته مقامات دولت ترامپ، برخی در پنتاگون به‌ویژه در ستاد مشترک سال‌ها مانع از اجرای این طرح‌ها شدند.

این مقام سابق گفت: «پنتاگون از انجام هرگونه اقدامی در این خصوص امتناع کرد و در نهایت مجبور شد تا بخشی از این طرح را تصویب کند.»

در نهایت در آخرین روز‌های دولت ترامپ، او تمام تلاش خود را به کار گرفت تا یک درگیری در سایه با ایران به راه بیندازد. اما به‌گفته این مقام سابق دفاعی، ستاد مشترک ارتش و سازمان سیا جلوی هرگونه اقدام ممکن از سوی ترامپ را گرفتند تا هزینه آن متوجه دولت آمریکا نشود.

سازمان سیا چگونه در ایران زمینگیر شد؟

این مقام آمریکایی همچنین تاکید کرده‌است این طرح که هدف آن تضعیف دولت ایران بود، برای جلوگیری از جنگ و عدم تسریع درگیری نظامی آشکار با تهران طراحی شده بود. وی سپس توضیح داد برخی از این اقدامات تا زمانی که آمریکا و ایران «در آستانه جنگ» قرار نگیرند، اجرایی نمی‌شوند. به‌گفته مقامات دولت ترامپ، کمپین پیشنهادی توسط پرسنل حقوقی پنتاگون مورد بررسی قرار گرفت. یکی از نقاط بحث‌برانگیز در‌خصوص این طرح قانونی بودن آن بود و این موضوع که آیا چنین طرحی به منزله اقدامی جنگی تلقی می‌شود یا خیر؟ همچنین گفته می‌شود که ژنرال فرانک مکنزی، رئیس ستاد مشترک ارتش، از مدافعان سرسخت این طرح به‌شمار می‌آمد و در مقابل ژنرال مارک مایلی دائما سعی داشت تا روند انجام کار‌ها را کند سازد.

جدال نظامیان و سیاستمداران آمریکا

نکته جالب‌توجه دیگر در گزارش سایت یاهونیوز، به جدال نظامیان و سیاستمداران جنگ طلب آمریکایی بر سر طرح تقابل غیرمستقیم با ایران مربوط می‌شود. برخی مقامات پنتاگون می‌گویند که میان برخی مقامات ستاد مشترک ارتش و وزارت دفاع آمریکا بر سر پذیرش این طرح اختلافاتی اساسی وجود داشته است. در این گزارش تاکید شده‌است که ژنرال مایک میلی دستان برخی تصمیم‌گیران آمریکایی را برای اتخاذ هر‌گونه تصمیمی در عرصه تقابل با ایران بسته است.

سخنگوی ژنرال میلی در واکنش به این بخش از گزارش می‌گوید: «این ادعا‌ها درست نیست. وظیفه ژنرال میلی به‌عنوان رئیس این است که به تصمیم‌گیرندگان غیرنظامی ما مشاوره نظامی دهد. او با بیان خطر و مزایای ارزیابی شده اقدام نظامی، توصیه‌هایی را ارئه می‌دهد. این وظیفه وی هم در دولت ترامپ و هم در دوره کنونی بوده و هست.»

متیس: از درگیری با ایران اجتناب کنید

این طرح که به‌گفته مقامات سال‌ها در دست توسعه بود، شامل عملیات‌هایی می‌شد که پس از تصویب توسط رئیس‌جمهور حداقل شش ماه طول می‌کشد تا اجرایی شود؛ بنابراین به ترامپ اطلاع داده شد که هیچ‌یک از این موارد در زمان او اتفاق نخواهد افتاد که به نوبه خود ناامیدی شدید ترامپ را در پی داشت.

مقامات سابق آمریکایی فرآیند اداری و سازمانی سختی را در خصوص اتخاذ هرگونه تصمیم در خصوص ایران تعریف کرده بودند که بسیار بازدارنده بود. بسیاری از مقامات سازمان سیا و وزارت دفاع آمریکا بر این باور بودند که ترامپ یک فرد دیوانه است و باید جلوی اقدامات پرهزینه و بی‌فایده وی در تقابل با ایران را گرفت. درون پنتاگون، برخی از مقامات ارشد تلاش کردند تا دولت آمریکا را به هر نحو ممکن از حمله به ایران دور نگه‌دارند.
میک مالروی، یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا در امور غرب آسیا می‌گوید:
«فرمان شماره یک جیم متیس، وزیر دفاع سابق دولت ترامپ به من این بود: «ما خواستار جنگ با ایران نیستیم.»

ناکامی سیا، سردرگمی پنتاگون

در این منازعه سخت و پشت‌پرده، نقش مایکل دی آندریا، مسؤول امور ایران در سازمان سیا را نمی‌توان نادیده انگاشت. رئیس سیا در امور ایران، چالش‌های کاخ سفید ــ پنتاگون ــ و تمایل پنتاگون برای اجتناب از درگیری آشکار را متوجه شد و پیشنهاد کرد در جلسات شورای امنیت ملی به «مسائلی از نوع ایجاد منازعات داخلی» و «عملیات مخفی تبلیغات‌محور علیه ایران» پرداخته شود، اما مشخص نیست که چه تعداد از این پیشنهاد‌ها به‌واقع محقق شد.

یکی از مقامات ارشد پنتاگون در مورد اقدامات پشت‌پرده علیه ایران توضیح داد و گفت: وقتی صحبت از اقدام مخفیانه علیه ایران شد، مقامات دولت از سیا پرسیدند: «امشب چه‌کار می‌توانیم بکنیم؟ یا هفته بعد چه کار کنیم؟ یا حتی شش‌ماه دیگر؟» درنهایت، ترامپ به اسرائیلی‌ها گفت: «خودتان جلو بروید و کار را انجام دهید. شما بازوی عملیاتی باشید و ما کمپین فشار حداکثری را انجام خواهیم داد.»

به گفته این مقام ارشد سابق دفاعی، درهمین‌حال، جینا هاسپل، مدیر وقت سیا، در تلاش بود تا میلی را متقاعد کند که آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان سیا باید مسؤول عملیات مخفی ایالات‌متحده علیه ایران باشند.

این مقام سابق گفت: هاسپل او را به این باور رساند که سیا مسؤول این کار است و اجازه داد سیا به این موضوع رسیدگی کند، اما سیا، کاری در این خصوص صورت نداد!

فرمول ضدایرانی دولت‌های آمریکا

به گفته مقامات سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، برنامه ها‌ی بلندمدت سیا متمرکز بر مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، ایجاد اختلاف در ساختار سیاسی و حکومتی ایران و مشروعیت‌زدایی از آن در چشم مردم ایران ازجمله مواردی بود که در دولت ترامپ دنبال می‌شد. در سال ۲۰۱۸، دولت ترامپ قانونی را تصویب کرد که به سازمان سیا اجازه می‌داد اقدامات مخفیانه تهاجمی‌تری در فضای سایبری انجام دهد. مقامات سابق سیا به یاهو نیوز گفتند که این سازمان متعاقبا عملیات هک و تخلیه مخفی را علیه ایران و روسیه و حملات سایبری به زیرساخت‌های ایران را انجام می‌داد. به گفته یکی دیگر از مقامات سابق سیا، وقتی نوبت به ایده‌های دولت برای اقدام مخفیانه علیه ایران رسید، این ایده‌ها یا بیش از حد تهاجمی بودند و به شروع جنگ و کشتار منتج می‌شدند، یا این‌که با واقعیت موجود مطابقت نداشتند. در این میان جان انسان‌ها چندان اهمیتی نداشت.

بن‌بست عملیاتی واشنگتن در تهران

بدون‌شک مهم‌ترین بخش گزارش سایت یاهو نیوز در خصوص فعالیت‌های مخفیانه ضد ایرانی دولت و نهاد‌های امنیتی آمریکا علیه ایران، به شکست و انهدام شبکه سازمان سیا در ایران بازمی‌گردد. روزنامه نیویورک‌تایمز در اکتبر امسال (مهرماه) و در گزارشی بی‌سابقه اعلام کرد به‌تازگی سازمان سیا به همه شعبه‌های خود در مورد شمار زیاد جاسوسان و منابع لورفته هشدار داده است. این سازمان برخلاف معمول، فهرست ده‌ها منبع کشف‌شده، بازداشت‌شده یا کشته‌شده خود را به اطلاع شبکه‌های خود رسانده است. روزنامه نیویورک تایمز مورخ ۵ اکتبر می‌نویسد، سیا در پیامی فوق‌محرمانه در مورد شمار زیاد جاسوس‌ها و منابعی که گرفتار یا کشته شده‌اند، ابراز نگرانی کرده است. سازمان سیا که بر دشواری استخدام جاسوس در کشور‌های حساس تاکید دارد، از ده‌ها مورد ناکامی در سال‌های اخیر سخن گفته است. در این سال‌ها، برخی کشور‌های رقیب آمریکا مثل روسیه، چین، ایران و پاکستان منابع (خبرچین) سیا را ردگیری کرده و حتی در برخی موارد آن‌ها را به جاسوس دوجانبه تبدیل کرده‌اند.

سازمان سیا همچنین بر برخی نقاط ضعف کار خود از قبیل اعتماد بیش از حد به منابع، دست‌کم گرفتن سرویس‌های رقیب یا عجله در استخدام ماموران محلی تاکید کرده است. نیویورک‌تایمز به‌عنوان‌مثال از مونیکا الفریدویت، افسر دایره ضدجاسوسی نیروی هوایی آمریکا یاد می‌کند که به جاسوسی برای ایران متهم شد. وی از نظر دستگاه قضایی آمریکا همچنان متواری محسوب می‌شود. یکی دیگر از دلایل گرفتار شدن یا لو رفتن جاسوسان سیا، کاربرد فزاینده فناوری‌های جدید توسط سازمان‌های رقیب است: استفاده از هوش مصنوعی، اطلاعات بیومتریک، شناسایی چهره و شیوه‌های گوناگون هک یا سرقت اطلاعات باعث شده شبکه خبررسانی سیا با شکنندگی‌های بی‌سابقه‌ای مواجه باشد.

مقامات سازمان سیا در گفتگو با یاهو نیوز اذعان کرده‌اند که بخش مهمی از کاهش قدرت مانور این سازمان علیه ایران، مربوط به تخریب شبکه این مجموعه امنیتی و جاسوسی در کشورمان است. به گفته مقامات سابق سیا، در تابستان ۲۰۲۱، مقام ارشد سیا در خارج از کشور که مسؤول عملیات ایران است، به آژانس هشدار داد همه تلاش‌های این سازمان در ارتباط با ایران به خطر افتاده و اتصالات (افراد) دخیل در این شبکه شناسایی شده‌اند.

در نتیجه، در ماه اکتبر امسال سازمان سیا مرکز مأموریت ایران را منحل کرد. برخی از مقامات سابق سازمان سیا معتقدند آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان سیا اکنون باید بتوانند شبکه منهدم‌شده اطلاعاتی و امنیتی خود را در قبال ایران فعال کنند. یکی از مقامات سابق سازمان سیا در این خصوص اذعان کرده است:

«ما باید بفهمیم آنجا چه خبر است، چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است. فقدان منابع مطمئن سازمان سیا در ایران، به فاجعه‌ای در این کشور تبدیل شده است.»

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار