اختتامیه اولین کنگره جهانی محمد پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر دهم اسفندماه امسال، مصادف با عيد مبعث برگزار می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حامد تقوایی، دبیرکل نخستین کنگره جهانی محمد (ص) پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر گفت: پارسال که نشریه فرانسوی به پیامبر اکرم توهین کرد و دوسالی است که شروع کار کلید خورده و با توجه به اینکه خودجوش بود ابتدا ۶ ماه به نوشتن طرح کنگره اختصاص یافت.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز افزود: با تلاش نهاد‌های مختلف را پای این کار بزرگ آوردیم و بزرگترین هدف معرفی شخصیت واقعی پیامبر و مقابله با جریان‌هایی است که قصد اسلام هراسی دارند.

او عنوان کرد: از دانشگاه‌های مختلف که حدود ۲۰ دانشگاه کشور است در این کنگره همکاری دارند و هدف دیگر ایجاد شبکه بین المللی است و شناسایی همکاران در نقاط مختلف دنیاست.

تقوایی تاکید کرد: در شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) سعی داریم این جایگاه را تثبیت کنیم و الگوی کشور قرار گیرد و کار از ۲۱ اسفندماه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) رونمایی شد و حدود ۷ ماه هنرمندان مهلت داشتند آثار را برای دبیرخانه ارسال کنند در این مدت اقدامات جمعی متعددی انجام داد.

او ادامه داد: آثار در ۷ زبان مختلف و در ۲۵ رشته ادبی هنری گردآوری شد و در ۷ محور متعدد که تمام جنبه‌های زندگی پیامبر گنجانده شده است.

تقوایی اضافه کرد: مهلت فراخوان تا ۲ آبان مصادف با میلادپیمبر اکرم (ص) ادامه داشت و ۴۰ کشور مختلف و ۵۷۰۰ اثر هنری و ادبی جمع آوری شد و از ۲ آبان وارد مرحله داوری آثار شدیم و ۵۵ داور در این کنگره همکاری دارند که برجستگان ادبی و هنری کشور هستند و ۱۰ اسفندماه مصادف با بعثت مراسم اختتامیه در صورت فراهم بودن شرایط برگزار می‌شود.

او اعلام کرد: یکسال نشر آثار را پس از جشنواره خواهیم داشت و نشر از طریق نمایشگاه مجازی حضوری به تناسب رشته‌ها در شهر‌های مختلف و رایزنی برای دیگر کشور‌های شروع شده است. اگرچه شرایط مساعد باشد دور دوم را در بعثت ۱۴۰۱ رونمایی کنیم و این کار امروز به جرات بزرگترین اتفاق ادبی و هنری کشور است و به این وسعت رویدادی به آین شکل نداریم.

تقوایی افزود: این کنگره توانست یک نیروی شوق و انگیزه جدیدی در هنرمندان پیرامون پیامبر ایجاد کند و از نظر تعدد برنامه جنبی و تولید محتوا هم می‌شود کنگره را یک رویداد منحصر به فرد قلمداد کرد و هر رشته سه برگزیده دارد که به تناسب رشته‌ها بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان جوایز تعیین شده است و از ۵ تا ۱۰ اثر شایسته تقدیر خواهیم داشت.

او تاکید کرد: این کنگره جهت تعدد برنامه‌های جنبی و تولید محتوا یکی از بزرگترین حرکت‌های ادبی و هنری است که ۷ پیش کنگره را برگزار کردیم که از این تعداد ۲ پیش کنگره در کشور الجزایر، تونس و عراق برگزار کردیم و در مجموع دست کم ۱۰۰ شاعر شعرخوانی کردند.

تقوایی ادامه داد: در برنامه‌های هنری بسیار فعال عمل کردیم و ۶ برنامه را با حصور هنرمندان در شیراز برگزار کردیم. رویداد‌های زنده هنری با حضور اساتید در اماکن تاریخی و فرهنگی شیراز برگزار شد. آثار فاخری تولید شد که در نمایشگاه کنگره به نمایش درخواهد آمد.

او اظهار کرد: در هفته وحدت یک برنامه مفصل و میدانی را برگزار کردیم با عنوان موکب هنر با مخاطب ۱۰۰ هزار نفر با حضور ۲۰۰ هنرمند برگزار شد و دهم اسفند ماه اختتامیه اولین کنگره جهانی محمد پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار