معاون اداره منابع طبیعی شهرستان ملایر گفت: ۲۲ تن چوب بدون مجوز حمل توسط پاسگاه انتظامی جوکار این شهرستان توقیف شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،علیرضا حسن زاده ،معاون اداره منابع طبیعی شهرستان ملایربیان کرد: جابجایی چوب و گیاهان دارویی از جمله موسیر و شیرین بیان بدون دریافت مجوز از منابع طبیعی ممنوع است.

او افزود: سامانه صدور مجوز بهره برداری و حمل چوب راه اندازی شده است و متقاضیان قطع درخت باید ابتدا در این سامانه ثبت نام کرده و سپس به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

معاون اداره منابع طبیعی شهرستان ملایر گفت: پس از دریافت تاییده قطع درخت توسط جهاد کشاورزی به منابع طبیعی برای دریافت مجوز حمل و جابجایی مراجعه کرده که مشخصات راننده و خودرو، مبدا و مقصد محموله، تناژ و دیگر مشخصات در سامانه ثبت می‌شود.

حسن زاده با بیان اینکه هیچگونه مجوز قطع درخت در اراضی ملی داده نمی‌شود بیان کرد: این مجوز تنها برای چوب آلات باغی موجود در مستثنیات و اراضی اشخاص صادر شده و قطع درختان در مناطق شمالی کشور به علت اجرای طرح تنفس و در دیگر نقاط به علت اجرای طرح‌های حمایتی و حفاظتی ممنوع شده است.

او درباره گیاهان دارویی نیز گفت: برداشت گیاهان دارویی از اراضی ملی ممنوع است و افراد تنها می‌توانند برای دریافت مجوز حمل گیاهان دارویی که در اراضی آن‌ها رشد کرده است به منابع طبیعی مراجعه و پس از بازدید کارشناس مرتع نسبت به برداشت و جابجایی آن اقدام کنند.

معاون اداره منابع طبیعی شهرستان ملایر ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۱۱ فقره پرونده قضایی برای متخلفان به علت حمل ۷۱ تن چوب، پنج تن و ۴۲۰ کیلوگرم موسیر و ۲ تن شیرین بیان تشکیل شده است.

 شهرستان ملایر با وسعتی حدود ۳۲۰ هزار هکتار، دارای حدود ۱۷۰ هزار هکتار اراضی ملی است که شامل ۲۵۱ پلاک است.

یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در مراتع استان همدان، کوه ها، دشت‌ها و دامنه‌ها پراکنده اند که بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان از این تعداد ۳۱۳ گونه دارویی و ۲۲ گونه از جمله گونه صنعتی «گون سفید» تنها مختص همدان هستند.

شاخص‌ترین محصول عرصه‌های رویشگاهی طبیعی استان همدان «کتیرا» است که از نوع گون سفید به دست می‌آید همچنین می‌توان به موسیر، کنگر، ریواس و اسفناج وحشی، آویشن و ده‌ها گونه دیگر اشاره کرد.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.