مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت:سالانه در ۶۲۰ تا ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان محصولات زراعی کشت می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان, علی بایگانه,مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سالانه بین ۶۲۰ تا ۶۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت استان همدان محصولات زراعی است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و مابقی  به‌صورت دیم کشت می‌شود.

او ادامه داد:محصولات آبی آن شامل گندم –جو-سیب زمینی –چغندر قند ونباتات علوفه‌ای است و محصولات دیم شامل غلات است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: سالانه بین ۳ تا ۳/۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی در استان تولید می‌شود که متاسفانه به‌دلیل بارندگی کم سال گذشته این میزان کاهش پیدا کرد و در سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ که باتمام رسید حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول برداشت شد که بخش عمده آن شامل غلات –نباتات علوفه‌ای و سیب زمینی و چغندر بود.

بایگانه گفت: آخرین برداشت محصولات زراعی مربوط به سیب زمینی و چغندر بود که برداشت سیب زمینی باتمام رسید، اما در شهرستان‌های جنوبی استان در مزارع محدودی چغندرقند همچنان در حال برداشت است.

او تصریح کرد: استان همدان قطب تولید سیب زمینی کشور است و سالاته حدود یک میلیون تن سیب زمینی و حدود  ۵۰۰ هزار تن هم چغند قندر در این  استان تولید می‌شود.

کشت انتظاری مختص مناطق سردسیر

او گفت: یک امکانی که برای مناطق سرد سیر وجود دارد کشت انتظاری است که از اوایل آذر ماه کشت می‌شود و در خرداد ماه برداشت می‌ شود؛ که می‌توان آن را در زمین‌های آیش و در تناوب با غلات کشت کرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: محصولاتی، چون حبوبات _نباتات علوفه‌ای و گیاهان روغنی، چون گلرنگ را می‌توان به‌صورت انتظاری کشت کرد.

کشت انتظاری را در زمین‌های آیش انجام می‌دهند که سبب حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد می‌شود همچنین باعث درآمد زایی خوب برای کشاورز می‌شود.

بایگانه یاد آور شد درکشت انتظاری مراحل رشدی گیاه نسبت به کشت بهاره سریع‌تر است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار