جنس دارایی شرکت های استارتاپی از نوع ایده و تکنولوژی است به همین علت مبنای قیمت‌گذاری برای این شرکت‌ها در بورس متفاوت خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، از چندی پیش بحث ورود استارتاپ ها به بورس مطرح بوده و فرابورس در تعامل با کار گروهی که زیر مجموعه معاونت فناوری ریاست جمهوری است، در رابطه با ساماندهی کسب و کار‌های اینترنتی به تدوین ضوابط ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس پرداخت.

در رابطه با ورود استارتاپ‌ها تعدادی از کارشناسان بر این باورند که با استفاده از شرکت های نوپا سرمایه گذاری افراد در جایی مولد صورت می گیرد، اما این طرح مخالفانی دارد که تعدادی از آن‌ها استدلال مخالفت خود را نحوه قیمت گذاری این شرکت‌ها می‌دانند. در همین راستا مدیرعامل فرابورس، این شرکت ها را به دلیل داشتن دارایی‌های نامشهود دارای ریسک بالا می‌داند، اما با تمام این بحث ها بالاخره نام اولین شرکت استارتاپی به نام تپسی بر تابلوی فرابورس نقش بست.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کسب و کار‌های کوچک  قبلا هم در فرابورس وجود داشتند، اما تپسی اولین شرکت استارتاپی بود که وارد فرابورس شد. شرکت های نوپا  به عنوان کسب و کار‌های دارای ریسک  شناخته می‌شوند. ۹۰ درصد شرکت‌های استارتاپی برای ورود به بورس شکست می‌خورند، اما تپسی این مقاومت را شکست و به عنوان اولین کسب و کار نوین وارد بورس شد. شرکت‌های بورسی به دو دسته رشدی و ارزشی تقسیم می‌شوند که این شرکت ها  در دسته رشدی‌ها قرار می گیرند. 


بیشتر بخوانید


او گفت: شرکت های استارتاپی در وهله اول به صندوق‌های مالی عرضه می‌شوند و بعد به صورت غیر مستقیم نهاد‌های مالی سهام شرکت را به سهامداران عرضه می‌کنند. دلیل انتخاب این روش ریسک بالای این صندوق ها، وضعیت فعلی بازار و شاید عدم استقبال سهامداران حقیقی باشد که در روش غیر مستقیم ریسک به صندوق‌ها ارجاع داده می‌شود.

قیمت گذاری در شرکت‌های استارتاپی به راحتی صورت نمی‌گیرد

آسایش گفت: به علت نامشهود بودن دارایی‌ها، قیمت گذاری در شرکت‌های استارتاپی به راحتی صورت نمی‌گیرد که در این رابطه معاونت علمی ریاست جمهوری باید با سازمان بورس و اوراق بهادار در بحث ارزش گذاری همکاری کند. شرکت‌های استارتاپی ارزش برند یا تکنولوژی، فکر و ایده را در نظر می‌گیرند، اما  ارزش گذاری در سایر شرکت‌ها بر اساس دارایی ها، صورت‌های مالی از جمله سود و زیان است.

وی با بیان اینکه در حالت عادی ارزش گذاری استارتاپی برای شرکت ها صورت نمی‌گیرد، گفت: در ارزش‌گذاری شرکت های استارتاپی  معاونت علمی با سازمان بورس اوراق بهادار  همکاری‌هایی داشته و راهکارهایی را مطرح کرده است. در بورس‌های دنیا بخشی از شرکت‌های استارتاپی بعد از چند سال به عنوان شرکت‌های تکنولوژی محور شناخته می‌شوند.

عرضه غیر مستقیم سهام، ریشه در احتمال ورشکستگی دارد

محسن مهدی نسب کارشناس پذیرش شرکت‌ها در فرابورس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قیمت گذاری شرکت‌ها در بازار سرمایه به روش های مختلفی انجام می گیرد، یکی از این روش‌ها مبتنی بر درآمد و جریان‌های نقد آتی شرکت‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: برای این امر که بتوان جریان نقدی آتی را تخمین زد، صورت‌های مالی شرکت‌ها را برای چند سال آینده پیش بینی می‌کنند، که شرکت‌ها در آینده چه میزان کاربر دارند و گسترش بازار و میزان سهمی که از بازار در آینده خواهند داشت چه مقدار است، که این امر به تخمین دارایی‌های شرکت‌های استارتاپی کمک می‌کند و ارزشی که از این روش برای شرکت تعیین می‌شود با ارزش دارایی ثابت به علت نا مشهود بودن دارایی شان  متفاوت خواهد بود.

مهدی نسب گفت: شرکت‌های استارتاپی به این علت که دارایی‌های ثابتی ندارند، در زمان ورشکستگی نمی توانند، مطالبات بدهکاران را پرداخت کنند. در شرکت‌های استارتاپی با دارایی فیزیکی مواجه نیسیتم  بلکه با برند، تکنولوژی و برنامه‌ رو به رو هستیم و این موارد شاید دارای ارزش ملموسی نباشند که بتوان با نقد کردن آن بدهی‌ها را پرداخت. ریسک از عوامل دیگری در انتخاب روش غیر مستقیم برای این شرکت ها است. 

شرکت تپسی اولین شرکت استارتاپی است که وارد بازار سرمایه شده و طبق مستندات، فیلیمو نیز در حال طی کردن مراحلی برای ورود به بورس است، در سایر نقاط دنیا  شرکت هایی استارتاپی متعددی سهام خودشان را در بورس عرضه کردند که این شرکت ها از حالت استارتاپی خارج و به صورت تکنولوژی محور درآمدند.

گزارش از زهره رضایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار