نخل‌هایی که صادراتشان در چند وقت اخیر خبرساز شده بود، برگشت خوردند. جهادکشاورزی یکی از دلایل برگشت را، مخدوش بودن گواهی بهداشت گیاهی اعلام کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بهروز قره بیگی ناظر گمرکات استان و مدیر کل گمرک بوشهر بیان کرد: در هشت ماه امسال، صادرات قطعی نخل و نهال خرما، بیش از ۶۰۰ تن بوده و در مجموع ۵۸۸ اصله نخل به مقصد کشور قطر با انجام تشریفات قانونی شامل ارزیابی کالا، بازرسی و مجوز‌های قرنطینه سازمان جهاد کشاورزی صادر شده است.

او افزود: خروج با مجوز وزارت جهاد کشاورزی انجام شده بود و با توجه به حساسیت کالای اظهاری، قبل از اتمام تشریفات گمرکی مسئولان  جهاد کشاورزی استان بوشهر از آن بازدید کرده بودند.

ناظر گمرکات استان و مدیر کل گمرک بوشهر ادامه داد: این محموله‌ها بعد از دریافت مجوز لازم از جمله قرنطینه نباتی و مجوز سازمان جهاد کشاورزی و بارگذاری آن در سامانه جامع امور گمرکی صادر شده است.

قره بیگی دلیل بازگشت نخل‌ها را موضوع گمرکی ندانست و بیان کرد: این موضوع می‌تواند شامل توافقات تعیین شده میان خریدار و صاحب کالا در زمینه نحوه حمل و نوع بسته بندی باشد.

او گفت: بر اساس قانون گمرک، صاحب کالا می‌تواند، دوباره کالای برگشتی را با در نظر گرفتن رفع نواقص و با گرفتن مجوز از سازمان جهاد کشاورزی صادر کند.

قره بیگی عنوان کرد: در حوزه تجارت، این اتفاق نخستین بار نیست و ممکن است کالایی به هر دلیلی برگشت داده شود که با رفع نواقص می‌توان روال صادراتی را انجام داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر هم گفت: یکی از دلایل برگشت محموله نخل، مخدوش بودن گواهی بهداشت گیاهی است که به عنوان مدرک دولتی بسیار حائز اهمیت است.

خسرو عمرانی افزود: پرونده تخلف از طریق واحد حقوقی سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان در دست بررسی است.

او ادامه داد: معمولا برگشت نخل از کشور مقصد، به صورت نادر اتفاق می‌افتد و خاص استان بوشهر نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: پس از تعیین تکلیف و بررسی مسائل حقوقی تصمیم گیری می‌شود.

گفته می‌شود نخل‌ها برای توسعه فضای سبز کشور قطر، میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ صادر شده بود که بعد از گذشت چند روز به بوشهر برگشت خورد.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.