مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: وجود شناور‌های رو-رو عامل مهمی در بهبود وضعیت صادرات کشور است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، حمیدرضا آبایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه یکی از اهداف بنادر گیلان حرکت در مسیر فعالیت‌های جدید و افزایش کارایی‌های بنادر است، گفت: استفاده از شناور‌های رو-رو علاوه بر مزیت‌های بندری، کمک حال حمل و نقل دریایی کشور است و باعث می‌شود در زمینه تخلیه و بارگیری و فرآیند‌های عملیاتی به نرم‌های بالاتری دست پیدا کنیم.

او افزود: شناور‌های رو-رو به دلیل سهولت در عملیات، مستقیما وارد کشتی می‌شوند و از مسیر بنادر گیلان می‌توانیم خودرو‌های ترانزیتی به سمت کشور‌های آسیای میانه را جابجا کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان به شرایط کشاورزی و صادرات محصولات آن در استان گیلان اشاره کرد و گفت: متاسفانه عموم صادرکنندگان خرد محصولات کشاورزی در استان گیلان مایل هستند از طریق کامیون‌های حمل جاده‌ای محصولات را به روسیه صادر کنند.

آبایی با تاکید بر اینکه نیازمند شناور‌های رو-رو در بندر انزلی و بندر آستارا هستیم و باید این نوع شناور‌ها را پهلو دهیم، افزود: با استفاده از مزیت شناور‌های رو-رو می‌توان در راستای بهبود وضعیت صادرات استان گیلان گام برداشت.

او با اشاره به تحرکات صورت گرفته در مرز‌های زمینی و سیاست‌های اعمال شده از سوی برخی از کشور‌ها که زمینه ساز چالش در روابط است و مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان اقتصادی به وجود می‌آورد، گفت: با استفاده از توان و ظرفیت شناور‌های رو-رو نه تنها در راستای بهبود وضعیت صادراتی گام بر می‌داریم، بلکه در حوزه ترانزیتی نیز عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهیم و در عین حال شرایطی را رقم خواهیم زد که رانندگان با هزینه و استهلاک کمتر مسیر خود را طی کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان افزود: بهره مندی از شناور‌های رو-رو در عین حال موجب می‌شود که هزینه‌های صادرکنندگان کاهش یابد، محصولات در مدت زمان کوتاه‌تر و بدون وجود مشکلات جاده‌ای و بین مرزی به مقصد برسد.

آبایی در رابطه با مشکلات موجود در حوزه شناور‌های رو-رو گفت: چند معضل و مشکل در زمینه استفاده از شناور‌های رو-رو وجود دارد؛ مهم‌ترین مساله اینکه شناور‌های رو-رو کافی در دریای خزر و به ویژه مسیر تردد ایران با سایر کشور‌های حوزه دریای خزر وجود ندارد و از کشتیرانی دریایی خزر درخواست می‌کنیم در رابطه با تامین شناور‌های رو-رو با پرچم ملی جمهوری اسلامی ایران است اقدام کند.

او افزود: سازمان بنادر و دریانوردی اعلام آمادگی کرده است از محل وجوه اداره شده تسهیلات مورد نظر را در اختیار خریداران و تامین کنندگان شناور‌های رو-رو قرار دهد و امیدوار هستیم با اقدامات صورت گرفته شاهد تردد منظم شناور‌های رو-رو در بندر انزلی باشیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم استقبال کامیون داران در این حوزه، نبود زمان دقیق حرکت شناور‌های رو-رو در بندر انزلی و سایر بنادر است، گفت: باید زمان مشخص و دقیق حرکت شناور‌های رو-رو اطلاع رسانی شود و افراد مطمئن باشند در زمان اعلام شده شاهد حرکت شناور‌های رو-رو هستند؛ در این رابطه نیازمند هماهنگی هرچه بیشتر هستیم و باید دولت به خطوط کشتیرانی سوبسید اختصاص دهد تا از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنند.

آبایی تصریح کرد: با توجه به وضعیتی که در مرز‌های خشکی داریم و مصوبه هیات دولت در خصوص میزان سوخت کامیون‌هایی که از مرز‌های زمینی عبور می‌کنند، متاسفانه این مصوبه در مورد کشتی‌های رو-رو و مرز‌های دریایی وجود ندارد و پیشنهاد می‌کنیم هر باک استاندارد کامیون که روی کشتی رو-رو قرار می‌گیرد به عنوان میزان سوخت مجاز تلقی شود و دستگاه‌های نظارتی در خصوص استفاده از این ظرفیت تسهیلات بیشتری را به کامیون‌هایی که از مرز دریایی کشور عبور می‌کنند، اختصاص دهند تا به عنوان عامل مشوق برای رونق حمل و نقل دریایی تلقی شود.

 

 

 

 

انتهای پیام/م.‌ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
رابطه تجاری و صادراتی بین ایران و روسیه به خاطر نبود تجهیزات و کشتی رو رو رشد کافی ندارد و مشخص نیست که چرا دولت هیچ اقدام موثری در این زمینه نمی کند !!!!!! دریای خزر بستر راه اندازی کشتی های متعدد رو رو است !!! ولی توجهی به این امر نمی شود !!!!