ارائه خدمات حمایتی و آموزشی به ۲۰۵ زن در معرض خشونت در همدان

۲۰۵ زن در معرض خشونت، نیمه نخست سال از انواع خدمات روانشناختی، مددکاری، حقوقی، آموزشی و حمایتی بهزیستی همدان استفاده کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، زهره بختیاری، معاون اجتماعی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی می‌تواند منجر به خشونت علیه زنان شود، بیان کرد: به منظور پیشگیری از خشونت و افزایش ایمنی زنان در مقابل مرتکب خشونت، مرکز خانه امن به عنوان پناهگاهی برای اسکان زنان و کودکان همراه آنان ایجاد شده است.

بختیاری گفت: زنان و دختران در معرض خشونت که بالای ۱۸ سال سن دارند در صورت واجد شرایط بودن با حکم قضایی و یا خود معرف در مرکز خانه امن پذیرش می‌شوند.

او  با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در صورت مطلع شدن و ارجاع زنان و دختران خشونت دیده و در معرض خشونت امکان نگهداری و خدمت رسانی به مدت ۱۲۰ روز را برای این زنان فراهم کرده است، افزود: طی این مدت اقدامات مداخله ای، آگاه سازی و درمانی برای این بانوان و خانواده‌های آن‌ها فراهم می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان همدان تاکید کرد: این مدت قابل تمدید است تا در صورت نیاز زنان در معرض خشونت به خدمات تخصصی‌تر به سایر حوزه‌ها ارجاع داده شوند.

بختیاری با بیان اینکه طبق تحقیقات یک سوم از زنان در سراسر جهان در دوران زندگی اشکالی از خشونت شامل روانی، عاطفی، جسمی، جنسی و مالی را تجربه می‌کنند گفت: این خشونت‌ها به دلیل ترس از فرد آزارگر یا مورد قضاوت قرار گرفتن توسط جامعه، گزارش نمی‌شوند.

او با اشاره به اینکه خشونت روانی عاطفی گسترش بیشتری دارد، افزود: خشونت تنها ضرب و خورد‌های فیزیکی نیست بلکه محرومیت از تحصیل، محرومیت از اشتغال، فحاشی، تحقیر، توهین و ترساندن را می‌توان به عنوان خشونت روانی برشمرد.

معاون اجتماعی بهزیستی استان همدان بیان کرد: سازمان بهزیستی به دلیل داشتن خط اورژانس اجتماعی، مراکز امن سلامت، بازپروری و بحران گزارش تنها بخشی از خشونت مراجعه یا معرفی شده را دریافت می‌کند بنابراین آمار آسیب‌های اجتماعی را باید از مراجع رسمی قضایی گرفت.

بختیاری با تاکید بر اینکه سلامت روان مادر بر سلامت روان اجتماع تاثیر مستقیم دارد گفت: اگر مادر از سلامت روان بهره‌مند نباشد بی شک فرزندان آن هم دچار اختلالات روانی می‌شوند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.