وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی آمار بیکاری مطلق در کشور و سایر گروه هایی که دست های دیگر بیکاران هستند، را اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علمی امروز مجلس در تشریح گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص نحوه اجرای بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور گفت: در حوزه اشتغال مخاطبان غالباً بیکاران صرف نیستند. ۵ گروه در این حوزه وجود دارد. بر این اساس ۲.۴ میلیون نفر بیکاران مطلق، ۲.۲ میلیون نفر اشتغال ناقص، ۲ میلیون نفر ناامیدشدگان جویای کار، ۲.۷ میلیون نفر شاغلان کم درآمد و ۴.۵ میلیون نفر شاغلان غیررسمی هستند که مجموع این افراد بالغ بر ۱۴ میلیون نفر می‌شود.

 اگر بخواهیم اشتغال شایسته ایجاد کنیم، ۱۴ میلیون نفر جامعه هدف را تشکیل می‌دهند، البته برخی از این موارد در بخش‌های دیگر نیز حضور دارند، مانند افرادی که در حوزه شاغلان غیررسمی و کم درآمد فعالیت می‌کنند، این جمله را عبدالملکی می گوید و ادامه می دهد: جمعیت بیکار و شبه بیکار در حدود ۶.۷ میلیون نفر، جمعیت فاقد شغل شایسته مجموعاً ۱۴ میلیون نفر، نرخ مشارکت کنونی ۴۱ درصد است و نرخ بیکاری رسمی که شامل بیکاری مطلق است، ۹.۶ درصد است.

عبدالملکی نرخ بیکاری رسمی جوانان بین ۱۸ تا ۳۵ سال را ۱۷.۶ درصد اعلام کرد و توضیح داد: جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز کسانی هستند که در حال اشتغال و تحصیلات نیستند. متاسفانه در استان‌های غربی، شمالی و سیستان و بلوچستان شاهد بیکاری ۴۰ درصدی این بخش هستیم. برنامه‌های اشتغال زیادی در کشور اجرایی شده، اما این سوال وجود دارد که چرا تاکنون این مسائل حل نشده است؟ در جواب باید گفت که برنامه‌های اشتغال‌مان متاسفانه به صورت جزیره‌ای مطرح و اجرایی شده است. 

وی ادامه داد: ده‌ها هزار میلیارد تومان در طول این سال‌ها هزینه شده، اما مسئله اشتغال هنوز باقی مانده است؛ کاری که در دولت سیزدهم شروع شده درخصوص نگاه زیست بومی به مقوله اشتغال است. زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران با همکاری همه دستگا‌ها طراحی شده است. 

او گفت:حلقه فروش و بازاریابی که دارای دستگاه‌های متولی و متعددی است، از ظرفیت‌های مختلف مانند حوزه بین الملل، بهینه سازی شبکه تولید، استفاده می‌کنند. همچنین مسئله نوآوری در تولید، توسعه صنایع روستادوست و تقویت فناوری‌های متناسب با نیاز تولید نیز دارای اهمیت است. همچین در این زیست بوم دستگاه‌های متولی نیز در حوزه تامین زمین، انرژی و تامین فضا پیش بینی شده اند.

پیش از این بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، درباره نرخ بیکاری در کشور اظهار داشت: آمارهای ۹ یا ۱۰ درصدی نرخ بیکاری که اعلام می‌شود قطعاً درست نیست و این در حالی است که اشتغال مولد و قابل قبول و باثبات مدنظر است. اینکه برخی افراد شغل کاذب و پاره وقت داشته باشند اشتغال با ثبات محسوب نمی‌شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
یک دروغ بگید که راحتتر باور کنیم
آخرین اخبار