معاون سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: هم‌اکنون کشت گندم، جو، ارزن، سیب‌زمینی و پیاز به صورت تمام خودکار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سالهاست که کشاورزان اصفهانی چشم به آسمان دارند شاید باران ببارد و مزارع و باغهای شان سیراب شود و امروز خشکسالی های متمادی و کمبود شدید منابع آبی در اصفهان بر کسی پوشیده نیست. 

معضلی که کشاورزی را هر روز بی رمق تر و کشاورزان را ناراضی تر می کند. اما چه آب باشد و چه کم باشد باید به سمت اجرای طرح های نوین و روش های جدید پیش رفت که مصرف منابع به ویژه آب را کمتر و بهره وری را بیشتر می کند.

هدفی که مورد اقبال کشاورزان بسیاری قرار گرفته اما شاید با مخالفت افرادی مواجه شود که به کشت و کار سنتی خو کرده اند و یا موانعی را که با آن برخورد کرده اند غیرقابل رفع می دانند. برای رسیدن به کشاورزی مکانیزه باید مشکلات کشاورزان را شنید و برای رفع آن گام برداشت.

بسیاری از کشاورزان با روش‌های جدید کشت آشنا نیستند

یکی از کشاورزان منطقه غرب اصفهان گفت: مسئولان جهاد کشاورزی درباره ضرورت شیوه های جدید کشت صحبت می کنند اما بسیاری از کشاورزان به کشت و کار سنتی عادت کرده اند و تغییر این شیوه برای آنها دشوار است.

 کشاورز دیگری گفت: کارشناسان ترویج با حضور در مزارع و باغ ها به ما آموزش هایی می دهند اما بسیاری از کشاورزان با روش های جدید کشت آشنا نیستند و باید به آنها آموزش های جدی و حتی طولانی مدت داده شود و تا رسیدن به هدف کارشناسان آنها را همراهی کنند.

یکی دیگر از کشاورزان به مشکل کم آبی و خشکسالی اشاره کرد و گفت: مهمترین نیاز کشت و کار آب است؛ وقتی آب نداریم چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

دیگر کشاورز حاضر در این گفت وگو صحبت های نفر قبل را اینطور ادامه داد: کشاورزان جزو گروه های ضعیف جامعه هستند، با این وضع کم آبی و ناتوانی ما در کشت و کار درآمدمان را هم از دست داده ایم و نمی توانیم برای خرید ادوات کشاورزی و کشت مکانیزه که قیمت‌های بالایی دارد، هزینه کنیم.

وی به مسئولان پیشنهاد کرد: این ادوات را به صورت اقساط در اختیار کشاورزان قرار دهند و علاوه بر آن با احیای قنوات روستایی کمی از مشکل بی‌آبی را برطرف کنند.

افزایش قیمت ادوات و کود، سد راه کشاورزان

هوشنگ صیرفیان‌پور رئیس اتحادیه ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی استان اصفهان گفت: کمبود آب و خشک شدن قنوات تاثیر زیادی در پیشرفت نکردن طرح کشاورزی مکانیزه داشته است.

وی ادامه داد: به‌طور کلی با کمبود آب و مشکلات ناشی از آن در استان، کشاورزان روزهای سختی را سپری می‌کنند. کمبود آب، خشک شدن قنوات، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و حفر اجباری چاه به عمق ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر برای رسیدن به آب نگرانی عمده کشاورزان است.

رئیس اتحادیه ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی استان اصفهان در مورد ادوات مکانیزه توضیح داد: ادوات مکانیزه، بنزین سوز، گازوئیل سوز و یا برقی هستند و در این بین، ماشین‌های برقی آلودگی کمتری ایجاد می‌کند.

کشت سنتی

صیرفیان‌پور گفت: متاسفانه ادوات و ماشین‌آلاتی که از خارج وارد می‌شود با افزایش قیمت ارز ۳۰۰ برابر شده است. افزایش قیمت کودهای شیمیایی و سموم هم نگران کننده است، چون اگر بخواهیم روند مکانیزاسیون را ادامه دهیم به‌طور قطع با مشکل روبرو خواهیم‌ شد.

صیرفیان اضافه کرد: بهتر است وام‌های مشارکتی یا کم‌بهره به کشاورزان برای خرید ادوات مکانیزه اعطا شود تا روند مکانیزاسیون کشاورزی سرهت بگیرد.

تولید پنج محصول به روش تمام خودکار

اصغر‌ رستمی ‌معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: مکانیزه کردن کشاورزی در استان اصفهان با دقت مورد بررسی قرار گرفته و اکنون درحال اجراست.

وی با توضیحی درباره سه مرحله اصلی کشاورزی یعنی کاشت، داشت و برداشت افزود: کاشت در معنای واقعی به زمانی گفته می‌شود که کشاورز زمین را آماده بذرپاشی می‌کند و بعد از آن آبیاری اولیه را انجام می‌دهد.

داشت از زمان اولین آبیاری تا قبل از برداشت محصول است که در این مرحله باید زارع کشت را مدیریت کند و با کوددهی به موقع محصول را به مرحله برداشت برساند؛ مرحله برداشت زمانی صورت می‌گیرد که محصول را درو می‌کنند. تمام این مراحل در گذشته به صورت سنتی و ادوات و تجهیزات، دستی بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: اما با پیشرفت علم و ملحق شدن وسایل مکانیزه به عرصه کشاورزی، زحمت کشاورزان کمتر شده؛ البته مدیریت زراعت، انسانی است ولی کارهایی همچون کوددهی، سم‌پاشی و برداشت محصولات با ماشین‌آلات انجام می‌شود.

کشت مکانیزه

رستمی اظهار کرد: حسن مکانیزه شدن کشاورزی کاهش نیاز به نیروی انسانی، زمان و هزینه‌هاست و استقبال کشاورزان را به همراه داشته است.

وی یادآور شد: مکانیزه کردن کشاورزی یک فرآیند جدید نیست؛ در حال حاضر کشت گندم، جو، ارزن، سیب‌زمینی و پیاز کاملا به صورت خودکار است.

راهکار‌های مقابله با کم‌آبی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره مشکل کم آبی و پیامدهای آن برای کشاورزی گفت: کم‌بارشی در بیشتر مناطق کشور به خصوص استان اصفهان بسیار نگران‌کننده است و بزرگترین منبع آبی شهر اصفهان که رودخانه زاینده‌رود بود آبی به خود نمی بیند و در پی آن بسیاری از چاه‌ها و نهرها هم خشک شده است.

رستمی با بیان اینکه بخشی از آب مورد نیاز کشاورزی را قنوات تامین می کردند افزود: خشکی قنوات به طور مستقیم وابسته به بارشهاست و نفوذ آب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی می‌تواند قنوات را از خطر خشکیدن نجات دهد؛ البته با لای‌روبی و مرمت مشکل آبدهی برخی از آنها رفع شده است.

وی با اشاره به رصد مشکلات آبی در کارگروه سازگاری با کم‌آبی گفت: این کارگروه تاکنون تمهیدات مختلفی برای حفظ کشاورزی اصفهان اتخاذ کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: به عنوان مثال کشت گلرنگ با ارزش اقتصادی خوب، کشت سوربون به جای ذرت علوفه‌ای و کشت پسته از طرح هایی بود که مورد حمایت این کارگروه قرار گرفت.

رستمی اضافه کرد: کشت‌های گلخانه‌ای هم نیاز آبی بسیار کمتری دارد و اشتغال‌زایی خوبی را هم موجب می شود.

وی در پایان گفت: حذف کانال‌های خاکی، لوله‌گذاری در مزارع، ایجاد استخرهای آب با پوشش پلاستیکی از کارهای ویژه‌ای است که برای مبارزه با کم‌آبی انجام شده است.

کشاورزی شاید از قدیمی ترین مشاغل بشری است اما با پیشرفت علم این شغل به روز شده؛ برای رهایی از مشکلات اقلیمی به خصوص کم آبی و افزایش بهره وری کشاورزان ناچار هستند به شیوه های جدید روی بیاورند.

برای این منظور مسئولان باید به لحاظ اقناعی، آموزشی و حمایت های مالی در کنار کشاورزان باشند. قطعا پس از مشخص شدن نتایج مثبت طرح هایی مانند مکانیزاسیون، کشاورزان با اعتماد بیشتری به سمت آن حرکت می کنند.

گزارش از ملینا بابایی
انتهای‌‌پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.