رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد:

کاهش ۶۰ درصدی انتقال خونی ایدز معتادان

قدیر گفت: با انجام اقدامات موثر، انتقال خونی ویروس اچ آی وی بین معتادان تزریقی ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، در همایش روز جهانی ایدز که در مرکز آموزشی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: اقدامات موثر و کنترل درست، انتقال خونی ویروس اچ آی وی در میان معتادان تزریقی را از ۷۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: این روز از این جهت برای ما مهم است که ایدز باید مانند بقیه بیماری‌ها تلقی شود و افراد مبتلا به ایدز حق زندگی دارند.

دکتر قدیر با اشاره به اینکه ایدز جزء بیماری‌های واگیردار است و ما نسبت به بیماری‌های واگیر مسئولیت اجتماعی و فردی داریم، تاکید کرد: درباره کرونا هم همینطور است، افراد واکسن گریز و واکسن هراس هم نسبت به خود و جامعه مسئول هستند.

دکتر سیدیاسر فروغی، رئیس مجتمع شهید بهشتی، امیرالمومنین (ع) هم با اشاره به اینکه از انگ زنی به بیماران مبتلا به ایدز باید جلوگیری شود، گفت: مسئله نگران کننده آن است که حدود ۶۵ درصد بیماران اچ آی وی مثبت از بیماری خودشان بی اطلاع هستند.

دکتر محمد جواد سلمی زاده، مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان قم، هم در این همایش، با بیان اینکه انتقال ویروس ایدز در گذشته عمدتا از راه تزریق بین معتادان بود، گفت: بر اساس آمار کشوری بیش از نیمی از ابتلا‌ها مربوط به روابط ناسالم است، در حالی که این رقم در گذشته ۱۵ درصد بود.

او با بیان اینکه بخش بهداشت و درمان بیماران اچ آی وی مثبت بر عهده ما است، افزود:، اما فرهنگ سازی و برخورد مناسب با این بیماری و بیماران نیازمند حمایت همه دستگاه‌های مرتبط است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار