سازمان‌های حقوق بشری:

انتخاب «الریسی» لطمه به وجهه اینترپل است

۱۵ سازمان حقوق بشری انتخاب فردی اماراتی با سابقه مبهم را به عنوان رئیس اینترپل لطمه‌ای به این سازمان عنوان کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از القدس العربی، ۱۵ سازمان حقوق بشری و بین‌المللی در نامه‌ای به «یورگن استاک» دبیرکل اینترپل انتخاب «احمد الریسی» بازرس کل وزارت کشور امارات به عنوان رئیس بعدی اینترپل را لطمه‌ای به وجهه این سازمان بین‌المللی عنوان کردند.

در این نامه آمده است: ما سازمان‌های امضاکننده این نامه، نگرانی عمیق خود را نسبت به انتخاب احمد الریسی بازرس کل وزارت کشور امارات متحده عربی که در هشتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی ریاست اینترپل را برعهده گرفت، اعلام می‌کنیم.

این سازمان‌ها در خصوص سابقه مبهم الریسی نیز هشدار داده و اعلام کردند: در چند ماه گذشته نگرانی‌های بسیاری از سوی سازمان‌های اجتماعی و مدنی، اتحادیه اروپا، پارلمان‌های فرانسه، انگلیس و آلمان و قربانیان شکنجه در امارات که در کشور‌های دیگر اقامت دارند علیه الریسی مطرح شده است.

سازمان‌های حقوق بشری معترض به ریاست الریسی در ادامه اعلام کردند انتصاب او به شدت به اعتبار اینترپل لطمه می‌زند و توانایی آن را برای انجام ماموریت خود به طور موثر و بر اساس روح اعلامیه جهانی حقوق بشر تضعیف می‌کند. همچنین پیامی دلخراش برای جهانیان است مبنی بر اینکه سازمان بین المللی اینترپل می‌تواند توسط نماینده یک رژیم استبدادی متهم به شکنجه هدایت شود.

سازمان‌های حقوق بشری ابراز نگرانی کردند که انتخاب الریسی ادامه تلاش‌های امارات برای حفظ و کسب نفوذ بیشتر بر مشاغل و عملیات اینترپل باشد. در ادامه این سازمان‌ها  از الریسی خواستند از منصب خود استعفا کرده و وجوه پرداختی را رد نماید.

پنجشنبه گذشته پلیس بین‌الملل در حساب رسمی توییتر خود اعلام کرد که احمد ناصر الریسی، افسر اماراتی را که قبلا به شکنجه متهم شده بود برای یک دوره چهار ساله به ریاست اینترپل انتخاب کرده است.

پیشتر پایگاه اینترنتی گاردین به نقل از برخی از اتباع انگلیسی که در امارات زندانی بوده اند، اعلام کرد الریسی شخصا در دستگیری و شکنجه‌ آنان دست داشته است.

اینترپل بزرگ‌ترین تشکیلات پلیس در جهان است که وظیفه هماهنگی فعالیت‌های پلیس کشور‌های عضو از جمله در زمینه افراد ناپدید شده و تحت پیگرد را بر عهده دارد. این سازمان که ۱۹۲ کشور عضو آن هستند، وظیفه خود را «تسهیل کار پلیس در سراسر جهان به منظور ایجاد دنیایی امن‌تر» ذکر کرده است. اما باوجود اینکه پلیس ایران خواهان بازداشت مجرمانی مانند «محمودرضا خاوری» است، حتی این سازمان بین‌المللی نام خاوری را در لیست قرمز خود قرار نداده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار