جام جهانی قطر ۲۰۲۲، فرصت طلایی برای فوتبال دوستان ایرانی

برگزاری جام جهانی قطر در سال ۲۰۲۲ میلادی، فرصتی طلایی برای درآمد زایی و پیشرفت در تمامی موارد نصیب کشورمان کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و دومین دوره رقابت ها‌ی جام جهانی فوتبال از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰) در قطر برگزار می‌شود. این نخستین جام جهانی است که منطقه غرب آسیا برگزار می‌شود و با توجه به نتایج ملی پوشان کشورمان باید منتظر حضور آن‌ها در این مسابقات نیز بود.

فوتبال تماشا کردن و هوادار این رشته بودن همیشه جذابیت عجیبی برای هواداران فوتبال داشته است. اما آنچه این بار برای هواداران فوتبال در ایران ایران هیجان انگیز است فاصله کم بین ایران تا محل برگزاری جام جهانی یعنی کشور قطر است. مسافت بین جزیره کیش تا دوحه قطر ۲۷۵ کیلومتر است؛ یعنی با پرواز کمتر از یک ساعت و با کشتی حدود دو ساعت زمان می‌برد که علاقه‌مندان ایرانی فوتبال بتوانندتجربه رفتن در محل بازی‌های جام جهانی را کسب کنند.

ایرانی‌ها می‌توانند از شهر‌های ساحلی و جزایری همچون کیش و قشم عازم قطر شوند

افرادی که تجربه رفتن به جام جهانی دارند، می‌دانند جام جهانی فوتبال محدود به استادیوم‌های مسابقات نیست و بسیاری برنامه‌ متنوع در حاشیه مسابقات برگزار می‌شود که علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند. اما با توجه به این که حدود یک سال به برگزاری جام جهانی قطر باقی مانده و همچنین روابط خوبی که با کشور قطر داریم این جام جهانی می‌تواند تفاوت‌های دیگری نیز داشته باشد.

ایرانی‌ها می‌توانند از شهر‌های ساحلی و جزایری همچون کیش و قشم عازم قطر شوند. راه‌اندازی مسیر پروازی بین کیش با دوحه با توجه به بین المللی بودن فرودگاه شهر کیش همچنین راه اندازی مسیر دریایی بین کیش و قطر کار دشواری نمی‌تواند باشد. ایران با توجه به داشتن بندر‌هایی که ظرفیت پهلو گرفتن کشتی‌های مسافربری را دارند، کار دشوار و هزینه بر زیادی پیش رو ندارد.

در همین ارتباط صادق درودگر، عضو هیئت رئیس سازمان لیگ فدراسیون فوتبال در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و فرصت‌های به وجود آمده برای کشورمان گفت:رقابت‌های ورزشی بهترین زمان برای جذب گردشگران است و مسابقات جام جهانی فوتبال بالاترین ارزش تبلیغاتی در میان همه‌ی رقابت‌های ورزشی را دارد. قطر امکان جذب و ارائه کمپ تمرینی به همه تیم‌های حاضر در مسابقات جام جهانی را ندارد و سایر کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز مبالغ زیادی بابت حضور تیم‌ها در کمپ‌های تمرینی می‌خواهند و این فرصت برای کشورمان فراهم شده است و با توجه به خالی بودن هتل‌های کیش باید در این جزیره حداقل ۶ تا ۷ زمین تمرینی احداث کنیم تا تیم‌های حاضر در این مسابقات در کیش مستقر شوند.

جام جهانی قطر

برگزاری مسابقات جام جهانی قطر یک فرصت طلایی برای کشورمان است

او ادامه داد: هزینه اقامت در هتل‌های کیش شبی ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار است و این مبلغ برای این تیم‌ها رقمی محسوب نمی‌شود، اما رقم ۱۵ هزار دلار هتل‌های کشور‌های حاشیه خلیج فارس بسیار زیاد است و همه تیم‌ها ترجیح می‌دهند اردوهایشان را در کمپ‌های ما برگزار کنند و شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌های کیش از این مسابقات سود خواهند کرد و این سود همچنین به اقتصاد کشومان نیز تزریق خواهد شد و به نظرم برگزاری مسابقات جام جهانی قطر یک فرصت طلایی برای کشورمان است.

عزیزاله فرضی پور رئیس مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جذب گردشگران این رویداد مهم ورزشی گفت: امروزه در جهان، ورزش به عنوان یک صنعت مهم، آنهم صنعتی زودبازده تعریف می‌شود و رویداد‌های ورزشی بزرگ، درصد بالایی از ارزش تجارت جهانی را به خود اختصاص داده اند و همین مسئله به توسعه صنایع گوناگون از جمله صنعت گردشگری در کشور‌های مختلف کمک شایانی می‌کند.

جزیره کیش به لحاظ فاصله نزدیک با کشور قطر می‌تواند میزبان هواداران تیم‌ها باشد

کشور‌های بحرین، عمان و امارات کمپ‌های ورزشی برای مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ایجاد کرده اند و سعی می‌کنند در طول برگزاری این مسابقات جاذبه‌های گردشگری، آداب و رسوم و فرهنگ خود را معرفی نمایند. کشور ما ایران دارای اقلیم‌های مختلف آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی، فرهنگ غنی و متنوع، آیین ها و آداب و رسوم کهن و زیرساخت ها و مراکز ورزشی و تفریحی متنوعی است و جزیره کیش به لحاظ فاصله نزدیک با کشور قطر و شباهت آب و هوایی و نیز وجود امکانات ورزشی، تفریحی و اقامتی متنوع، می‌تواند در طول برگزاری مسابقات جام جهانی میزبان هواداران تیم‌ها باشد.

فرضی پور در ادامه با بیان نقل قولی از حسن الذواوی دبیر کمیته عالی پروژه‌ها و میراث جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: درحال حاضر کشور‌های عربستان، بحرین، امارات و مصر که از ۱۸ ماه پیش قطر را تحریم کرده اند، همچنان تحریم ها را نگه داشته اند و حسن همجواری و مناسبات فی مابین با کشور قطر ایجاب می کند تا با همکاری همه جانبه، امکان مشارکت خود را در این رویداد جهانی که برای اولین بار در خاورمیانه برگزار می شود فراهم آوریم. اما از سویی دیگر برابر مقررات فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به محل محل اقامت تیم ها اشاره دارد، تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی می‌بایست حداقل ۵ روز قبل از شروع اولین بازی خود در محل برگزاری مسابقه حضور داشته باشند و مستقر شوند بنابراین اگر قرار باشد تیمی خارج از خاک قطر اسکان داشته باشد، می بایست مقررات فیفا از سوی این نهاد بازبینی شود، اما برای میزبانی از هواداران تیم ها هیچگونه محدودیتی وجود ندارد.

جزیره کیش دارای یک فرودگاه بین المللی و بندرگاه مهم است و تنها حدود ۲۷۰ کیلومتر با قطر فاصله دارد

وی با تاکید بر ظرفیت های موجود در جزیره کیش ادامه داد: مراکز اقامتی در جزیره کیش با حدود ۲۰ هزار تخت در مقایسه با کشور قطر که دارای ۹۰ هزار تخت اقامتی است، از شرایط مطلوبی جهت میزبانی این رویداد برخوردار است، همچنین کیش به عنوان مرکز تفریحات دریایی و غواصی کشورمان و حدود ۴۳۰ هزار متر مربع فضای ورزشی و گردشگری، مکان مناسبی برای جذب گردشگر به شمار می رود.

فرضی پور در ادامه گفت: جزیره کیش دارای یک فرودگاه بین المللی و بندرگاه مهم است و تنها حدود ۲۷۰ کیلومتر با قطر فاصله دارد واختلاف نرخ ارز با ریال موقعیت ویژه ای را در جذب گردشگران ایجاد کرده است، چرا که نرخ ارائه خدمات در بخش‌های اقامتی، تفریحی و مواد غذایی نسبت به کشور‌های دیگر یک دهم تا یک هشتم است و این مورد در ترغیب و جذب گردشگران و شرکت کنندگانی که در این مسابقات حضور دارند، می تواند تاثیرگذار باشد.

///////جام جهانی قطر ۲۰۲۲، فرصت طلایی برای فوتبال‌دوستان ایرانی

مدت زمان سفر با کشتی از کیش تا قطر ۴ تا ۵ ساعت است

فرضی پور بیان کرد: سازمان هواپیمایی اعلام آمادگی کرده است خطوط پروازی بین قطر و جزیره کیش را برقرار کند و شرکت‌های دریایی بین المللی که در جزیره کیش و سرزمین اصلی قرار دارند، نیز اعلام آمادگی کرده اند که با استفاده از کشتی کروز اقیانوس پیما، گردشگران را به جزیره کیش منتقل کنند. مدت زمان سفر با کشتی از کیش تا قطر ۴ تا ۵ ساعت است، اما گردشگران با هواپیما می‌توانند ۲۰ تا ۳۰ دقیقه این مسافت را طی نمایند و امیدواریم کیش و حتی سرزمین اصلی سهم خوبی از برگزاری مسابقات جام جهانی داشته باشد.

وی به گفتگوی رئیس جمهور دولت گذشته با تمیم بن حمد آل ثانی (امیر قطر) در خردادماه سال قبل درخصوص کمک ایران به این کشور برای میزبانی هر چه بهتر این رقابت‌ها  اشاره کرد و افزود: درحال حاضر عزم جدی در دولت و کلیه ارگان های ذیربط برای مشارکت همه جانبه در این رویداد بزرگ ورزشی وجود دارد و با مدیریتی عالمانه می توان حداکثر بهره را نصیب کشور عزیزمان کنیم و سهمی در برگزاری آن داشته باشیم.

از این رو سازمان منطقه آزاد کیش و سرمایه گذاران این جزیره از اواخر سال ۱۳۹۹ ستاد مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را ایجاد کردند و سرمایه گذاران قصد دارند شرایطی را فراهم نمایند تا در طول برگزاری این مسابقات، گردشگران بتوانند به جزیره کیش سفر نماید.

بنابر اعلام فدراسیون جهانی فوتبال فیفا این دوره از رقابت های جام جهانی از ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان ۱۴۰۱) تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۷ آذر ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد و به این ترتیب برای اولین بار در تاریخ جام‌جهانی این رقابت به جای اواخر بهار و اوایل تابستان در پاییز برگزار خواهد شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۵۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
سلام
فرصت خوبیه
ان شاء الله بشه به خوبی ازش استفاده کنیم
آخرین اخبار