معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: آتش‌سوزی نیزار‌های تالاب بین المللی زریبار بعد از ۱۴ ساعت مهار و در این حادثه بیش از ۲۸۰ هکتار از نیزار‌های این تالاب طعمه حریق شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، شهاب محمدی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه آتش سوزی تالاب زریبار از ظهر روز گذشته آغاز شد، اظهار داشت: وزش شدید باد باعث شد اطفای حریق در این تالاب علی رغم حضور و همکاری بسیاری از ارگان‌ها و فعالان محیط زیست تا ساعت سه بامداد امروز به طول انجامد.

محمدی با اعلام اینکه براساس برآورد اولیه انجام شده حدود ۲۸۰ هکتار از نیزار‌های تالاب زریبار طعمه حریق شد، اضافه کرد: همکاران محیط زیست مریوان به بررسی بیشتر حجم خسارت وارد شده ناشی از این آتش سوزی می‌پردازند و اطلاعات دقیق تری را جمع آوری می‌کنند و سپس آن را به اطلاع مردم می‌رسانند.

او یادآور شد: جای بسی تاسف است هنوز باور‌های اشتباهی در بین مردم منطقه مبنی بر اینکه نیزار‌ها عامل نابودی تالاب هستند رواج دارد در حالی که نیزار‌ها مهمترین زیستگاه گونه‌های جانوری به ویژه پرندگان است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه امکانات لازم اطفای حریق در اختیار کارکنان محیط زیست شهرستان مریوان قرار دارد، گفت: به دلیل حجم بالای آتش سوزی و وزش باد، نزدیک شدن به نیزار‌ها برای نیرو‌های ما امکان پذیر نبود لذا استفاده از هر نوع وسیله‌ای هم در چنین شرایطی زیاد تاثیرگذار نیست.

محمدی اضافه کرد: برخی از گونه‌های جانوری موجود در تالاب زریبار هم، چون گراز‌ها در زمان وقوع آتش سوزی می‌توانند به سرعت از محل دور شوند، ولی خزندگانی هم، چون مار و لاک پشت و یا گونه خارپشت در چنین شرایطی گرفتار آتش می‌شوند.

دریاچه بین المللی زریبار مریوان دارای یک هزار و ۲۰۰ هکتار نیزار، سه هزار و ۴۰۰ هکتار پناهگاه حیات وحش و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار تالاب است و هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش آغاز شده بود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.

زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زار‌های نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.