نوجوان خوشنویس سروستانی، با یادگیری حروف الفبا و پشتکار باورنکردنی خود توانست با کم سن و سال بودنش آثار خود را در نمایشگاهی انفرادی در معرض دید عموم قرار دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، خوشنویسی و خطاطی علاقه بسیاری از نوجوانان در دوران تحصیل بوده به خصوص در زمان یادگیری و نوشتن تکالیف برای ارائه به معلم.

علاقه ای که عده ای به دنبالش می روند اما در سختی های راه رهایش می کنند و عده ای عاشقانه دوستش دارند و با همه مشکلات ادامه می دهند و جملات و اشعار و مفاهیم ارزشمند را با هنر خود جاودانه می کنند.

با یکی از نوجوانان ارزشمند شهرستان سروستان بعد از اتمام کلاس های مدرسه در کتابخانه عمومی علامع طباطبایی هم صحبت شدم به امید آن که مشوقی باشد برای نوجوانان هم نسل خودش و همه دوستداران هنر. 

آیدا قدمی  در ابتدا با معرفی خودش شروع کرد و گفت: ۱۶ ساله دارم، دانش آموز کلاس دهم هستم و در رشته علوم انسانی درس می‌خوانم، رشته‌ای که فوق العاده به آن علاقه دارم به خصوص درس‌های ادبیات و فلسفه که به نوعی همزاد با هنر هستند و از خواندن کتاب هایم در این زمینه لذت می‌برم.  

او  با اشاره به اینکه اواخر کلاس سوم رفتن به کلاس خوشنویسی را شروع کرده است بیان کرد:کلاس خوشنویس را نزد استاد رحم دار شروع کردم و حدود ۴ سال در امتحانات دوره خوشنویسی شرکت کردم و موفق شدم مدرک ممتاز بگیرم البته به خاطر چپ‌ دست بودنم خیلی برایم سخت بود، چون چپ دست بودن یک سری دشواری‌هایی دارد، اما عاشق خوشنویسی بودم ادامه دادم.

قدمی  تصریح کرد: از همان کلاس اول خطم خوب بود و همیشه مورد تحسین معلمان مدرسه ام بود تا اینکه معلم کلاس سومم انشاء و املاء هایم را درتخته برد مدرسه نصب کرد و مورد تشویق معلمان و هم کلاسی هایم قرار گرفتم و انگیزه ام برای نوشتن بیشتر از پیش شد و پدرم نیز خوشنویسی کار می‌کرد و وقتی کار‌های خوشنویسی او را می‌دیدم سر شوق می‌آمدم.

نوجوان هنرمند سروستانی پیشرو در اعتلای هنر خوشنویسی

این نوجوان خوشنویس ادامه داد: کلاس چهارم که بودم به شعر، ادبیات و عرفان علاقه‌مند شدم و همیشه شعر‌های مولانا را می‌خواندم و می‌نوشتم و، چون علاقه خاصی به مولانا داشتم شروع به خواندن زندگی نامه او کردم که با شمس تبریزی آشنا شدم و همین موضوع بود که طرز تفکر و مسیر من را تغییر داد.

او افزود: با علاقه‌ای که به ادبیات داشتم گاهی اوقات، شعر، متن یا قطعه ادبی و یا هر موضوعی که به ذهنم می‌رسید را می‌نوشتم تا اینکه در مقطع راهنمایی به خاطر انشاء خوبی که داشتم با تشویق‌های معلم ادبیات توانستم سه سال متوالی یعنی سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ مقام اول انشا نویسی در استان را بدست آورم.

قدمی با بیان اینکه از طرف آموزش و پرورش یک انشا برای جشنواره خوارزمی نوشتم که انشاء منتخب اعلام شد گفت: بعد از این موفقیت خیلی جدی‌تر شروع به نوشتن کردم و حتی شعر‌هایی که می‌سرودم را به عنوان سوژه خوشنویسی انتخاب می‌کردم و می‌نوشتم و هر دو را پا به پای هم ادامه دادم.

این هنرمند نوجوان بیان کرد: وقتی که فردی خوشنویسی کار می‌کند از یک جایی به بعد این قلمی که به دست می‌گیرد دیگر یک ابزار کار برای نوشتن نیست در واقع مثل یک دوست صمیمی است که می‌تواند حال آدم را خوب کند و اگر ناراحت هست حالش خوب بشود و اگر خوشحال است از این حال خوب بیشتر لذت ببرد.

قدمی که تخصص اش خط شکسته نستعلیق است برگزاری نمایشگاه انفرادی را یک اتفاق رو به رشد توصیف و تصریح کرد: بعد از این اتفاق، دیدم نسبت به خوشنویسی بازتر شده است و بهتر می‌توانم اشکالات خودم را تشخیص بدهم، چون هرچه آدم بیشتر پیشرفت می‌کند بیشتر نقص‌های خودش را می‌بیند و من هر بار که به کارهایم نگاه می‌کنم ایرادتم را می‌گیرم و سعی می‌کنم روز به روز بهتر باشم.

این هنرمند خوشنویس  ادامه داد: به نظر من نوشتن و خطاطی قدرت عجیبی دارد که با چند حالت روحی و همزمان با چندین علم مانند ادبیات و عرفان در ارتباط است و همین چند وجهی بودن هنر و ارتباطش با معنا باعث دگرگونی روحی می‌شود و هر حس و حالی داشته باشید با خوشنویسی به حس ناب آرامش می‌رسید.

نوجوان هنرمند سروستانی پیشرو در اعتلای هنر خوشنویسی

او با بیان اینکه در نمایشگاه انفرادی ۱۷ اثر داشته ادامه داد: این نمایشگاه که در شیراز برگزار شد تجربه متفاوتی بود و  استقبال خوبی از آن شد و خوشحالم از اینکه برپایی نمایشگاه، کاری به شدت طاقت فرسا و سخت بود اما با وجود همه مشکلاتی که سر راهم قرار گرفت مصمم‌تر از پیش شدم که راه درستی در پیش گرفته ام.

قدمی افزود: در روز افتتاحیه نمایشگاه اساتید برجسته استانی و شهرستانی و رئیس انجمن خوشنویسی شیراز حضور داشتند و تشویقم کردند و من این نمایشگاه را به فال نیک گرفتم، چون با اساتید بزرگی آشنا شدم و تجربیات زیادی کسب کردم و بیشترین هدفم به چالش کشیدن خودم بود که بفهمم توانایی هایم در چه سطحی است و سال‌های بعد که به گذشته ام نگاه کنم پیشرفت خودم را بسنجم.

این هنرمند نوجوان گفت: از نمایشگاه‌های عکاسی یا نقاشی بیشتر استقبال می‌شود در صورتی که خوشنویسی از هنر‌های اصیل ایرانی است اما گالری دار‌ها از این هنر استقبال نمی‌کنند و بیشتر به نمایش آثار مدرن علاقه دارند و شاید همین موارد یکی از دلایلی است که هم سن و سال‌های من به سمت هنر‌های غربی که مخالف فرهنگ ماست کشیده می‌شوند.
 
او با اشاره به برگزاری نمایشگاه مشترک با دیگر هنرمندان در هفته‌های آینده بیان کرد: در مسابقات خوشنویسی مدارس مثل مسابقات پرسش مهر با  هنرمندان دیگر آشنا می‌شوم و پیشرفت خودم را مورد سنجش قرار می‌دهم و شاهد هنر‌های نوجوانان هم سن و سال خودم در شهرستان‌های دیگر می‌شوم و این فضای رقابتی را دوست دارم.  

قدمی تصریح کرد: از خانواده ام تشکر ویژه می‌کنم که به سلیقه و انتخابم اعتماد کردند و همیشه حامی ام بوده اند و امیدوارم همه بزرگتر‌ها و خانواده‌ها به انتخاب و سلیقه و نظرات نوجوانان خودشان احترام بگذارند تا بچه‌ها با میل و رغبت به ادامه تحصیل و یا شرکت در رشته‌های هنری مورد نظرشان ادامه بدهند.   

استعداد‌های درخشان هنری در اطرافمان زیادند و می‌توان با استعدادیابی و ترغیب آن ها، استعداد‌های بالقوه نونهالان، نوجوانان و جوانان را به بالفعل تبدیل کرد و از آن‌ها در راستای اعتلای فرهنگ و هنر کشورمان استفاده کرد و روند زندگی نسل‌های آینده کشور را به زیباترین نحو رقم زد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

برچسب ها: هنرمند ، خوشنویسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار