رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش زنجان گفت: امسال بیش از ۵۰۰ رأس از آهوان دشت سهرین به دلایل مختلف از بین رفته اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، رستمی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان از کاهش نگران کننده جمعیت آهوان دشت سهرین خبرداد و گفت: در سرشماری جدید، تنها ۸۵۰ رأس آهو در دشت سهرین زیست می‌کنند که نسبت به پارسال کاهش چشمگیری داشته است.

او افزود: پارسال بیش از هزار و  ۳۰۰ رأس آهو در دشت سهرین سرشماری شده بود که در مقایسه با سرشماری امسال بیش از ۵۰۰ رأس آهو به دلایل مختلف از بین رفته‌اند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان بابیان این در صورت تداوم وضعیت موجوددر چند سال آینده شاهد انقراض آهوان دشت سهرین خواهیم بود، ادامه داد: دشت سهرین و سایر زیستگاه‌های استان زنجان در گذشته شاهد زیست گونه‌های مختبف جانوری، همانند قوچ ارمنی بودند که در حال حاضر منطقه زیست این گونه جانوری به منطقه حفاظت شده انگوران محدود شده است.


رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان بابیان اینکه دشت سهرین جزو منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد و تنها زیستگاه آهو در شمال‌غرب کشور است، گفت: شکار غیرمجاز مهمترین عامل در کاهش جمعیت این گونه جانوری است.

او افزود: حفر چا‌های غیرمجاز در دشت سهرین و ایجاد باغ شهر‌ها، یکی دیگر از مواردی است که زیستگاه این حیوانات را با خطر مواجه کرده است.

رستمی ادامه داد: به ازای هر ۱۵ هزار هکتار یک محیط بان در مناطق حفاظت شده استان زنجان وجود دارد و این امر برای حفاظت از گونه‌های جانوری موجود در منطقه، کافی نیست.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.