نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، عرب‌نژاد مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به مناسبت هفته افراد دارای معلولیت گفت: در حال حاضر ۲۸ هزار و ۱۰۸ معلول تحت پوشش بهزیستی خراسان جنوبی هستند و از نظر معلولان ذهنی و شنوایی رتبه‌های اول را در کشور داریم.

او در خصوص علت‌شناسی معلولیت‌ها در خراسان جنوبی براساس بررسی‌های انجام شده گفت: ۸۰ درصد از معلولیت‌ها در استان علت ژنتیکی دارد و ۲۰ درصد بر اثر عوامل طبیعی است.

عرب‌نژاد با بیان اینکه شهرستان‌های زیرکوه و طبس بیشترین درصد معلولیت را نسبت به درصد جمعیت دارند گفت: در خراسان جنوبی ۳۵ مرکز روزانه و ۲۰ مرکز شبانه‌روزی معلولان داریم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۵۷۰ نفر در استان در نوبت دریافت مستمری سازمان بهزیستی هستند و از سال ۱۳۹۷ سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ثبت‌نام دریافت مستمری از سازمان بهزیستی بسته شده است و در این خصوص با سازمان مرکزی هم مکاتبه و از طریق نمایندگان مجلس هم موضوع را پیگیری کرده ایم، اما این مشکل هنوز رفع نشده است.


بیشتر بخوانید


او گفت: حق معلولان بیشتر از این است و سازمان بهزیستی به دلیل کمبود اعتبار نمی‌تواند همه خواسته‌های آنان را تامین کند؛ در حال حاضر ۱۴ هزار و ۲۴۴ مستمری‌بگیر در خراسان جنوبی داریم و تعداد کل افراد خدمت‌گیرنده از بهزیستی در استان ۱۲۳ هزار و ۴۸ نفر هستند.

عرب‌نژاد گفت: اخیرا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قول تأمین ۱۰۰ ویلچر را برای جامعه هدف بهزیستی داده که تاکنون ۸۲ ویلچر تأمین شده است و به‌زودی توزیع خواهد شد همچنین ۵۰ ویلچر از طرف موسسه آبشار عاطفه‌ها به مددجویان تحت پوشش بهزیستی استان اهداء شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: پارسال استانداری خراسان جنوبی در ۲ مرحله سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به مجموعه بهزیستی استان کمک کرد و این اعتبار بیشتر صرف مددجویان مراکز شد.

او گفت: به دلیل کمبود اعتبار نمی‌توانیم همه خدمات توانبخشی را به جامعه هدف ارائه دهیم و هزینه بخشی از درمان را پرداخت می‌کنیم.

عرب‌نژاد با اشاره به اشتغال ایجاد شده در مجموعه بهزیستی استان از ابتدای سال گفت: امسال تعهد اشتغال این اداره کل،  ۴۸۰ نفر بوده که تاکنون برای ۳۳۰ نفر شغل ایجاد شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن باید معلولان هم در سامانه ثبت‌نام کنند، گفت: از سال ۹۱ تاکنون ۳ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی برای معلولان استان ساخته‌ایم که تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ واحد تحویل شده است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار