مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: عامل قاچاق ۶ بهله بالابان در تایباد دستگیر شد.  

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: قاچاقچی بالابان که هویت ایرانی دارد و یکی از قاچاقچیان پرندگان شکاری به کشور‌های حوزه خلیج فارس است و در شهر‌های مرزی شرق خراسان رضوی برای قاچاق پرندگان با ارزش شکاری اقدام می‌کرد، با هوشیاری وهمکاری پلیس ۱۷ شهریور هنگ مرزی و یگان حفاظت محیط زیست تایباد دستگیر شد.
 
او گفت: متهم از یکی از روستا‌های مرزی افغانستان این پرندگان با ارزش شکاری را تحویل گرفته و با قصد قاچاق این گونه وارد تایباد شده بود، متخلف پرندگان را به طرز ماهرانه‌ای در داخل یک خودروی مسافربری ون تاکسی، جاسازی و قنداق پیچ نموده بود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت : قصد داشت از مسافران بین شهری به عنوان پوشش استفاده و ۶ بهله بالابان را به یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس قاچاق نماید که با هوشیاری مامورین پاسگاه مرزی و اقدام بموقع مامورین یگان حفاظت محیط زیست تایباد دستگیر شد.
 
همتی گفت: به جهت حساسیت موضوع و اینکه متهم در قالب یک باند سازمان یافته به فعالیت می‌پرداخت، مأموران یگان حفاظت محیط زیست تایباد با همکاری یگان حفاظت محیط زیست تربت جام، پرونده را در دستور کار فوری قرار دادند و پس از بررسی  و کار اطلاعاتی، نیرو‌های عملیاتی برای دستگیری متخلف دیگر این باند شکار و قاچاق وارد عمل شدند که متاسفانه متهم در محل قرار حاضر نشد، ولی همچنان تحقیقات بیشتر در این خصوص ادامه دارد.

او گفت: گرایش قاچاقچیان به شکار این پرندگان به خاطر سود کلانی است که با فروختن آن‌ها به جیب می‌زنند که این موضوع تهدیدی بسیار جدی برای انقراض و نابودی این گونه پرندگان کمیاب و با ارزش و در نهایت خروج ازچرخه طبیعت است.
 
همتی ضمن تشکر از همکاری دستگاه قضایی و نیرو‌های مرزبانی تایباد، با اشاره به اینکه این متخلف با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد تصریح کرد: هر ساله با شروع فصل مهاجرت پرندگان شکاری  گروهی از متخلفان برای صید پرندگان شکاری نظیر بالابان و شاهین و قاچاق آن به کشور‌های حوزه خلیج فارس اقدام می‌کنند. از این رو عملیات گشت زنی و رصد و پایش شبانه روزی مناطق تایباد به دست مامورین یگان حفاظت محیط زیست جهت شناسایی قاچاقچیان پرندگان شکاری آغاز شده و از مردم درخواست داریم تا در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را به  اداره کل حفاظت محیط زیست استان یا ادارات تابعه گزارش کنند.

انتهای پیام//ص. ب.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.