اقلیم کویری داورزن با برخورداری از بادهای مستمر یکی از مناطق مستعد شرق کشور برای سرمایه گذاری در حوزه احداث نیروگاه بادی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امروزه استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند باد یکی از گزینه‌های اصلی تولید انرژی مطرح شده است.

ظرفیت نیروگاه‌های بادی ایران ۳۰۲ مگاوات است در شرایطی که ظرفیت اقتصادی احداث این نوع نیروگاه‌ها بیش از ۷ هزار مگاوات است که به طور قطع استفاده از این ظرفیت می‌تواند در مدیریت اوج بار برق در کشور بسیار موثر و مفید باشد.  

انرژی بادی به عنوان جایگزین مطمئن برای سوخت‌های فسیلی مورد توجه جهانی قرار گرفته است و برخی مناطق بادخیز ایران با توجه به شرایط خاص آب و هوایی یکی از مناطق مستعد از نظر استفاده از انرژی بادی برای تولید برق به شمار می‌رود.

با توجه به وضعیت کم آبی در کشور و آلودگی زیست محیطی و خاموشی های مکرر برق به دلیل کمبود تولید ناشی از خشکسالی و گرمای بیش‌ از حد، استفاده از انرژی بادی در مناطقی که از وضعیت توپوگرافی و موقعیت نسبی بادهای غالب و همیشگی مطمئن برخوردار هستند برای تولید برق و حفظ انرژی های فسیلی برای آیندگان ذخیره منابع ملی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

اقلیم مناسب و مناطق واجد ظرفیت بالای باد همچون بادغوس شهرستان داورزن زمینه لازم و مناسبی را برای استفاده و گسترش انرژی باد به عنوان یک منبع انرژی پاک و تبدیل آن به الکتریسیته فراهم کرده است که این ظرفیت توجه بیشتر متولیان امر را می‌طلبد.


بیشتر بخوانید


رضا اسماعیلی کارشناس برق گفت: استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی باد به عنوان یکی از منابع تجدید پذیر تولید انرژی الکتریکی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

انرژی بادی، ثروتی بی انتها از دل اقلیم کویری داورزن

او با اشاره به این که باد یکی از مظاهر انرژی نوین برای جایگزین شدن سوخت فسیلی است، گفت: اولین گام در احداث مزارع بادی انجام مطالعات امکان سنجی است که هدف آن ارزیابی امکان پذیر بودن تاسیس یک نیروگاه بادی از لحاظ فنی، اقتصادی و زیرساخت های مورد نیاز در یک سایت مشخص با استفاده از توربین های بادی معین است.

سید رضا دیواندری مدیر اداره برق داورزن نیز گفت: انرژی بادی در بیشتر مناطق به مقدار زیاد و به صورت رایگان وجود دارد این انرژی به راحتی قابل تبدیل به انواع انرژی است و به انرژی الکتریکی نیز تبدیل می شود.

او گفت: نیروگاه های بادی هیچ وقت آلودگی زیست محیطی ندارند و منبع انرژی کاملا رایگان و نامحدود است.

مدیر اداره برق داورزن گفت: برای تولید برق بدون نوسان و دایم لازم است که سرعت باد همواره ثابت باشد البته هزینه نصب و اجرای نیروگاه های بادی نسبت به دیگر نیروگاه ها بیشتر است که یکی از عوامل کاهش سرمایه گذاری در این زمینه نیز هزینه راه اندازی بالای آن است.

دیواندری گفت: نبود آلایندگی برای آب وهوا و نبود آثار زیست محیطی مانند معدن کاری و حفاری و نپرداختن هر گونه هزینه برای سوخت کاملا پایدار از جمله مزایای توربین بادی است و برخلاف سوخت های فسیلی، باد هرگز تمام نمی شود.

مدیر اداره برق شهرستان داورزن گفت: توربین ها در هر جایی که به اندازه لازم باد باشد کار می کنند برخلاف منابع فسیلی که فقط در مناطق خاصی یافت می شوند. هزینه های بهره برداری انرژی باد برخلاف انرژی منابع فسیلی برای سال ها قابل پیش بینی است.

بهروز محبی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان داورزن با برخورداری از اقلیم کویری و بادهای مداوم، مستعد احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی است که سرمایه گذاری در این حوزه نقش موثری در توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت.

انرژی بادی، ثروتی بی انتها از دل اقلیم کویری داورزن

او با اشاره به ضرورت توجه به نیروگاه‌های بادی و تامین مقرون به صرفه برق در شهرستان داورزن گفت: بادهای با سرعت و تداوم مناسب این منطقه، فرصتی برای احداث نیروگاه ها و پنل های بادی است که باید با برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد زیرساخت‌های لازم از این ظرفیت استفاده مطلوب کرد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: در دیدار با وزیر نیرو موضوع استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و پاک همچون باد و خورشید در منطقه کویری سبزوار و داورزن مورد توجه قرار گرفته است.

محبی گفت: منطقه بادغوس داورزن همچون دیزباد بینالود مستعد احداث نیروگاه ها و پنل های بادی است که باید از این ظرفیت های بالقوه در راستای تولید انرژی الکتریسیته بهره گرفت.

منبع : خراسان

انتهای پیام//ف. ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.