وزیر امور خارجه آمریکا گفت رئیس جمهور در دیدار آتی با همتای روسی خود تمایل شدید واشنگتن را برای ثبات بیشتر در روابط اعلام می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که جو بایدن، در جریان گفت‌وگو‌های آتی خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تمایل واشنگتن را  برای داشتن روابط پایدارتر با مسکو بیان خواهد کرد.

بلینکن گفت: «جو بایدن در این دیدار تمایل شدید ما برای پیش بینی پذیری و ثبات بیشتر در روابط را بیان می‌کند. واشنگتن انتظار دارد این گفت‌وگو در آینده بسیار نزدیک انجام شود.»

وی ادامه داد: «هیچ جایگزینی برای گفت‌وگوی مستقیم و ارتباط بین مقامات به ویژه بین روسای جمهور دو کشور وجود ندارد.  پوتین تصمیم گیرنده اصلی در روسیه است و بسیار مهم است که  این دیدار مستقیم باشد.»

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که با مشاهده افزایش تنش میان مسکو و واشنگتن برسر اوکراین، دولت روسیه در تلاش برای برقراری تماسی ویدئویی میان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «جو بایدن» همتای آمریکایی او است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در این باره اعلام کرد: تاریخ دقیق این تماس تاکنون قطعی نشده است. از جانب هر دو طرف پیشنهاد‌هایی برای تاریخ و زمان اعلام شده است، اما هنوز به تاریخ دقیق نرسیده‌ایم.

وری اوشاکوف، دستیار کاخ کرملین نیز روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تاریخ این دیدار که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد، به طور آزمایشی تأیید شده است، اما بهتر است منتظر بمانیم تا همه پارامتر‌های آن به توافق طرف آمریکایی برسد سپس آن را به طور رسمی اعلام کنیم.

اوشاکوف با اشاره به محور‌های گفت‌وگو در این دیدار، افزود: دستور کار این دیدار واضح است. در این دیدار توافقات مذاکرات ژنو پیگیری خواهد شد. همچنین مسائل بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای ایران، تحولات اخیر افغانستان و بحران داخلی اوکراین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

او در ادامه با اشاره به این‌که موضوعات مرتبط به تحرکات ناتو در نزدیک مرز روسیه نیز بر روی میز این مذاکرات خواهد بود، افزود: «دو رئیس‌جمهور درباره توافقنامه‌های حقوقی برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر ناتو به سمت شرق گفت‌وگو خواهند کرد».

اخیراً روابط روسیه و اوکراین در کانون توجه قرار دارد، زیرا بنا به ادعای کی‌یف، روسیه هزاران نیرو را در نزدیکی مرز اوکراین جمع آوری کرده و ممکن است برای یک حمله نظامی آماده شود. مسکو طرح‌های عملیات تهاجمی را با قاطعیت رد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار