برداشت کنجد از قطب تولید کنجد در سیستان و بلوچستان

کار برداشت کنجد از سطح ۹۰۰ هکتار از مزارع شهرستان دلگان قطب تولید کنجد سیستان و بلوچستان آغاز شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان  ،  از زاهدان ،  شهناز رفعت پور  مدیر جهاد کشاورزی دلگان گفت: سطح زیر کشت کنجد در شهرستان دلگان ۹۰۰ هکتار است که با احتساب میانگین عملکرد یک تن در هر هکتار پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت ۹۰۰ تن کنجد برداشت و روانه بازار‌های مصرف شود.

شهناز رفعت پور با اشاره به این که توسعه کشت این محصول می‌تواند درآمد مناسبی برای کشاورزان منطقه ایجاد کند، گفت: یاز کشور به دانه‌های روغنی، اقلیم مناسب، صرفه اقتصادی، بازار پسندی روغن، دانه و پوست کنجد و کم آب بر بودن آن، موجب شده سطح زیر کشت این محصول نسبت به سال زراعی گذشته ۱۰ درصد افزایش یابد.

وی منطقه چاه شور، چاه، الوند و چاه دازو را عمده منطقه کشت کنجد در دلگان معرفی کرد و گفت: به علت نبود کارگاه‌های فرآوری که یکی از عمده مشکل کنجد کاران منطقه است، این محصول توسط واسطه‌ها و دلالان با قیمت پایین خریداری و به استان‌های اصفهان، کرمان، یزد، قم و خراسان‌های رضوی و جنوبی صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دلگان گفت: داراب، هلیل و رقم محلی از مهم‌ترین ارقام کنجد کشت شده در دلگان به شمار می‌روند که کاشت داشت و برداشت این دانه‌های روغنی با ارزش زمینه اشتغال بیش از هزار و ۵۰۰ نفر را در شهرستان فراهم کرده است.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دلگان گفت: کنجد در میان دانه‌های روغنی با داشتن ۴۵ تا ۶۵ درصد روغن بیشترین میزان روغن را دارد و علاوه بر استفاده در صنایع شیرینی پزی در تهیه روغن و ارده از آن استفاده می‌شود.

حبیب الله طوقی گفت کنجد سرشار از آنتی اکسیدن‌های مفید و منبع عالی پروتئین است که در درمان انواع دیابت، کم خونی، سلامتی قلب و عروق و پوست و مو بسیار موثر است.

دانه‌های روغنی کنجد در دلگان در تیر و مرداد کشت و برداشت آن از اواخر آبان آغاز و تا پایان آذرماه ادامه دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار