تامین نشدن نقدینگی دامداران برای تهیه نهاده‌های دامی مورد نیاز، مهم‌ترین مشکل دامداران در ماه‌های اخیر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، تامین نهاده‌های دامی برای تولید دام، طیور و فرآورده‌های لبنی، از مهم‌ترین نیاز‌های کشور است، اما تامین این نیاز مهم مدتی است در کشور دچار اخلال شده و فعالان حوزه دام و طیور را چه در عرضه محصولات و چه در تامین مواد مورد نیاز دچار مشکل کرده است.

استان اصفهان نیز با دارا بودن بخش زیادی از دامداری‌ها و مرغداری‌های کشور از مشکلات ایجاد شده در بازار تامین نهاده‌های دام و طیور بی نصیب نمانده، به طوریکه در دو ماه اخیر به دلیل نبود نقدینگی در زمان مقرر، قادر به خرید نهاده دامی مورد نیاز برای دام‌های خود نبوده اند و طرح‌های حمایتی دولت هنوز نتوانسته گره این مشکل را باز کند.

دام‌هایی که گرسنه هستند

اکبر مرادی یکی از دامدارن استان اصفهان در باره تامین نهاده‌های دامی گفت: ما شیر مورد نیاز استان را تامین می‌کنیم و محصول تولیدی را به کارخانه‌های محصولات لبنی و شیرخشک می‌فرستیم، اما چند ماه است که برای تامین نهاده دامی با مشکل مواجهیم و دام‌های ما همچنان گرسنه هستند.

وی گفت: از طرفی رفتن بالا رفتن قیمت‌ها موجب شده قدرت خرید مردم کم و سبب شود در ازای تولید گوشت قرمز و ارائه به فروشندگان نتوانیم پول فروشمان را به موقع دریافت کنیم.

حسن جعفری دیگر دامدار اصفهانی گفت: مهلت مقرر در سامانه بازارگاه برای خرید نهاده دامی مورد نظر ۱۵ روز است و ما اگر در این ۱۵ روز نتوانیم پول حاصل از فروش تولیداتمان را به دست آوریم قادر به خرید نهاده نیستیم و دام هایمان گرسنه می‌مانند.

وی گفت: نمی‌دانم با این دام‌های گرسنه چه کنم؟ مدت‌هاست درگیر تأمین نهاده هستم، اما راه به‌جایی نبرده‌ام، یک روز آب نیست، یک روز نهاده، یک روز نهاده است و پول نیست، یک روز پول هست و خودرویی نیست که نهاده را به مقصد برساند.

محمد لطفی از دیگر دامداران اصفهانی که از مسئولان به دلیل بی‌توجهی به خواسته دامداران شکایت دارد، گفت: ما به هر روشی که توانستیم اعتراض خود را اعلام کردیم، اما مسئولان بسیار خونسرد رفتار می‌کنند و به نظر می‌رسد برای حل مشکل ما عزمی جدی ندارند.

 نهاده‌ دامی


خوراک آماده دام با یک قیمت و کیفیت ثابت توزیع می‌شود

حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: ۴۰ درصد از نیاز دامداران با خوراک یارانه‌ای و آماده تامین می‌شود.

وی گفت: دام‌های غیرصنعتی روزانه سه و نیم کیلوگرم خوراک آماده دریافت می‌کنند و علاوه بر سویا، جو و ذرت خوراک سبوس‌هم به قیمت مصوب دریافت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: خوراک یارانه‌ای با یک فرمول مشخص و با کیفیت و قیمت ثابت در کل استان تولید و توزیع می‌شود و از طریق تعاونی‌ها در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

ایراندوست  گفت:  تعاونی‌ها خوراک را از کارخانه‌هایی که فاصله کمتری با آن‌ها دارند دریافت می‌کنند و و  گوسفند داران هم به همین شکل و بر اساس تعداد گوسفندی که در سامانه هویت اعلام کرده باشند به ازای هر گوسفند روزانه۳۰۰ گرم خوراک آماده دریافت می‌کنند.

وی گفت: تنها تفاوتی که در بحث قیمت خوراک آماده وجود دارد کرایه حمل و نقلی است که مسافت کارخانه تا تعاونی را طی می‌کند و هزینه بارگیری و تخلیه هم باید پرداخت شود.

۶۰ درصد از خوراک مورد نیاز دام از بازار آزاد تهیه می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: حدود ۴۰ درصد از نیاز دامداران از طریق خوراک آماده و مابقی از منابع علوفه‌ای تامین می‌شود که شامل یونجه خشک، کامکوات و ذرت است که دامدار این خوراک را از بازار آزاد خریداری می‌کند.

ایراندوست گفت: اما به هر دلیلی اگر دامدار نهاد‌های یارانه‌ای را به موقع دریافت نکرد یا تعداد دامش بیش از تعدادی باشد که قبلا به تایید ما رسانده مجبور می‌شویم از بازار آزاد نهاد را با قمیت آزاد برایشان تامین کنیم.

"بازارگاه"، سامانه‌ای برای تامین خوراک دام

وی گفت: اگر تعداد دام بر اساس تعدادی باشد که هویتشان ثبت شده و به تایید سازمان جهاد کشاورزی رسیده، خوراک مورد نیاز را از طریق سامانه بازارگاه دریافت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: ما برای گاوداری‌های شیری صنعتی به ازای هر گاو روزانه دو کیلو و هفتصد گرم ذرت، یک کیلو و چهارصد گرم جو و یک کیلو و سیصد گرم سویا در نظر گرفته‌ایم و این خوراک از طریق سامانه بازارگاه، ماهیانه در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

ایراندوست گفت: اگر مقدار نهاده‌ها شامل ذرت، جو و سویا از ۱۰ تن بیشتر باشد دامدار به صورت مستقیم می‌تواند خوراک را خریداری کند تا به نشانی دامداری خودش ارسال شود، اما اگر مقدار نهاده‌ها کمتر باشد خوراک به صورت تجمیعی در اختیار تعاونی قرار می‌گیرد و دامدار خوراک را از تعاونی دریافت می‌کند.

وی گفت: ممکن است مشکلاتی در خصوص دامداران صنعتی که خوراک را از طریق تعاونی دریافت می‌کنند به وجود بیاید مثلا اگر تامین نرخ ارز با تاخیر مواجهه شود امکان دارد نهاد‌های دامی با تاخیر به دست دامدار برسد یا اگر حمل و نقل نهاد‌های دامی با تاخیر باشد، با همین تاخیر به دست دامدار می‌رسد.

تامین نهاده‌دامی

مشکل دامدارانی که توانایی خرید نهاده ندارند چیست؟

حسن جعفری مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان گفت: تامین خوراک دام برای دامداری‌های سبک و غیر صنعتی بر عهده اتحادیه دامداران است و در کارخانه‌های استان ماهیانه ۲۰ هزار تن خوراک دام سبک توزیع می‌شود.

وی گفت: مشکل تامین نهاده دامی برای دو دسته از دامداران وجود دارد دامدارانی که شیر تولید و دامدارانی که گوشت تولید می‌کنند و این مشکل همان کمبود نقدینگی است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان گفت: دامداران شیر تولیدی راکه باید به شیرخشک تبدیل شود به کارخانه‌های صنایع لبنی می‌فروشند، اما به دلیل اینکه امکان صادرات شیر خشک وجود ندارد، کارخانه‌های صنایع لبنی نمی‌توانند در موعد مقرر پول دامداران را بپردازند، در نتیجه نقدینگی لازم در مهلت معین به دست دامدار نمی‌رسد و وی نمی‌تواند برای خرید نهاده اقدام کند.

جعفری گفت: بخش دیگر مربوط به دامدارانی است که گوشت قرمز تولید می‌کنند، اما به دلیل اینکه قیمت گوشت قرمز بالا رفته و قدرت خرید مردم کم شده، بازهم نقدینگی مورد نظر در مدت معین به دست دامدار نمی‌رسد که بتواند نهاده دامی مورد نیازش را تامین کند.

راهکار‌های دولت برای تامین نهاده هنوز موفقیت کامل نداشته است

وی گفت: یکی از راهکار‌های دولت برای تامین نقدینگی دامدارانی که شیرخشک تولید می‌کنند، افزایش صادرات است، چون بخشی از شیرخشک تولیدی برای تنظیم بازار باید صادر شود، اما ابلاغیه به گمرک اعلام نشده و هنوز صادرات صورت نگرفته است؛ در نتیجه صنایع، شیر دامدار را گرفته و خشک کرده اند، اما نقدینگی به دست دامدار نرسیده است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان گفت: در بحث گوشت هم، چون قدرت خرید مردم پایین امده، دولت طرح خرید حمایتی را مطرح کرد که با وجود گذشت یک ماه ازاین طرح هنوز پولی به دست دامدار نرسیده و گوساله نر پروار روی دست دامدار مانده است.

جعفری گفت: در حقیقت کنجاله و سویا که ماده پروتئینی موردنیاز دامداران است خریداری شده و در گمرک موجود است، اما دامدار پولی برای خرید آن ندارد.

خرید حمایتی دام، راهی برای حمایت از تولیدکنندگان

مهدی نیلفروش سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام استان اصفهان گفت: خرید حمایتی با هدف جلوگیری از زیان تولیدکنندگان دام روستایی در استان صورت می‌پذیرد.

وی گفت: با توجه به مصوبه وزارت در خصوص خرید دام روستایی، خرید گوساله زنده پرواری روستایی در استان اصفهان شروع و نزدیک به ۱۵۰ راس گوساله زنده پرواری روستایی خریداری شده است.

سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام استان اصفهان در خصوص نحوه پرداخت هزینه‌ها به دامداران گفت: هر کیلو گوساله پرواری زنده به قیمت ۵۹ هزار تومان خریداری می‌شود؛ که حدود ۸۵ درصد هزینه، نقدی تسویه و مابقی آن در قالب ۲/۲ دهم کیلوگرم کنسانتره دامی مورد تایید رایگان به فروشنده داده می‌شود.

نیلفروش به خریداری دام مازاد عشایری هم اشاره کرد و گفت: حدود ۵ هزار راس دام مازاد عشایر استان خریداری و گوشت آن‌ها منجمد و ذخیره شده و قرار بر این است که بین افراد کم درآمد توزیع شود.

وی گفت: گوسفند نر پرواری زنده با قیمت ۶۲ هزار تومان خریداری که ۸۵ درصد مبلغ نقدی پرداخت و به ازای بقیه مبلغ کنسانتره دامی در اختیار دامدار قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام استان اصفهان گفت: دام‌های پرواری برای ذخایر راهبردی خریداری شده تا علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، در مواقع اضطرار به بازار تزریق شود.

نیلفروشان درباره حمایت از مصرف کنندگان گفت: برای حمایت از مصرف کنندگان گوشت گوساله خریداری و توزیع می‌شود که هیچگونه محدودیتی در توزیع آن‌ها وجود ندارد.

تاکنون نهاده دامی آلوده در استان اصفهان توزیع نشده

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: روزانه بیش از ۵ هزار تن انواع نهاده‌ها شامل جو، ذرت، کنجاله سویا در استان اصفهان مصرف می‌شود و تمام نهاده‌ها وارداتی هستند.

ایراندوست گفت: روزانه بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ کامیون حامل نهاده‌های دامی از بندر امام به اصفهان ارسال می‌شود و ممکن است میزان محدودی بار کم کیفیت هم وجود داشته باشد.

وی گفت: ناظران در بندر امام روی نهاده‌ها نظارت می‌کنند، ولی ممکن است به طور معدود در حاشیه دیواره انبار مقداری نهاده‌ها کپک زده باشد که از چشم ناظران به دور مانده باشد و به دست دامدار برسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: به دامداران گفته شده در صورت دریافت و رویت نهاده‌های نامناسب به سرعت با شبکه‌های دامپزشکی تماس بگیرند،  آن‌ها در محل حضور پیدا می‌کنند و اگر کیفیت نهاده‌ها مناسب نبود یا بار را به سرعت مرجوع یا معدوم می‌کنند.

ایراندوست درباره نهاده‌های دامی آلوده گفت: امکان دارد به نهاده‌های دامی وارداتی که برای مدتی در گمرک می‌مانند آسیب جزیی وارد شود، اما این آلودگی محدود و به راحتی قابل تشخیص و تفکیک است.

وی  گفت:  تاکنون گزارشی از توزیع نهاده دامی آلوده در استان اصفهان گزارش نشده و  دامداران زمانی  که نهاده دامی خود را تحویل می‌گیرند آن را بررسی و از تخلیه نهاده‌ای که مشکل داشته باشد خودداری می‌کنند و آن را به دامپزشکی تحویل می‌دهند.

تامین نهاده‌های دامی چند ماهی است که به مشکلی جدی در صنعت دامپروری کشور تبدیل شده، نسخه‌هایی هم که به تازگی برای آن پیچیده شده هنوز آنطور که باید و شاید نتیجه بخش نبوده است. 

بنابراین هرچه زودتر باید این راهکار‌ها آسیب شناسی و مشکلات آن رفع شود تا دام‌های گرسنه هر روز راهی مسلخ نشوند. اتفاقی که قطعا دود آن هم به چشم تولیدکننده و هم مصرف کننده می‌رود و به نابسامانی بازار مواد  لبنی دامن می‌زند.

گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.