رئیس پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان با اشاره به اصول رانندگی در هوای بارانی، گفت: رانندگی در روز‌های بارانی نسبت به دیگر روز‌ها دشوار و قدری پیچیده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان  ،  از زاهدان ،  سرهنگ "مهدی خمر"رئیس پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان  گفت: لغزنده بودن زمین، زاویه دید محدود و کاهش سرعت رفت آمد، همگی دست به دست هم می‌دهند تا طاقت رانندگان پایین آمده و رانندگی در روز‌های بارانی به کاری خسته کننده و دشوار تبدیل شود.

وی گفت: وجود آب در سطح جاده یکی از تهدید‌های بزرگ برای رانندگان است.

سرهنگ خمر با اشاره به فصل پاییز به نکات مهم و کلیدی که باید در حین رانندگی در هوای بارانی توجه کرد به شرح ذیل به شرح ذیل اشاره کردو گفت: رانندگان می‌بایست تمامی موارد ذیل را مدنظر قرار دهند.
نکاتی که باید در حین رانندگی در هوای بارانی توجه کرد:
۱- درحین رانندگی در هوای بارانی مهمترین نکته، دید کامل راننده است، بنابراین بایستی متناسب با سرعت بارش باران اقدام به روشن و تنظیم کردن برف پاک‌کن‌های جلو و عقب کرد.
برای از بین بردن بخار بر سطح داخلی شیشه‌های جلو و عقب خودرو، نیاز به استفاده مداوم از سیتسم گرمایش شیشه یا همان گرمگن شیشه است.
۲- سیستم تهویه هوا را در حالت سرد قرار دهید، به طوری که هوای خنک فقط از خروجی‌های منتهی به شیشه جلو خارج شود. البته تا محو شدن بخار روی شیشه جلو اگر در حال رانندگی هستید و ضروری است، می‌توانید از پارچه یا حوله برای پاک کردن شیشه جلو استفاده کنید.
۳- لازمه رانندگی در هوای بارانی بالا بردن تمرکز و دقت در رانندگی در مقایسه با روز‌های دیگر است، چرا که لغزندگی جاده ممکن است تاثیر ترمز‌ها را بکاهد. پس مطلقاً از تلفن همراه در حین رانندگی به ویژه در هوای بارانی استفاده نکرده و تمرکز خود را بر جاده معطوف کنید.
۴- از دیگر عوامل مهم در ایجاد سوانح رانندگی در هوای بارانی بایستی به لاستیک‌های نامناسب اشاره کرد، بنابراین در صورت فرسوده بودن لاستیک‌ها توصیه می‌شود از رانندگی در جاده‌های لغزنده خودداری کنید.
۵- سرعت مجاز تعیین شده در جاده‌ها مخصوص شرایط آب و هوایی مساعد است و پایین آوردن سرعت خودرو در جاده‌های بارانی برای تسلط بیشتر راننده بر خودرو، ضروری است.
مسلما ترمز‌های ABS، تایر‌های مخصوص جاده بارانی و سیستم کنترل کشش اتومبیل هیچکدام به اندازه کم کردن سرعت در جلوگیری از سوانح رانندگی در هوای بارانی مؤثر نیست.
۶- در صورت مواجهه با پدیده آکواپلنینگ (برخورد تایرخودرو با آبِ بر جای مانده بر روی سطح جاده) هیچ گونه واکنش خاصی نشان ندهید و تنها پای خود را از روی پدال گاز بردارید و فرمان خودرو را ثابت نگه دارید.
این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که آبِ بر جای مانده بر روی سطح جاده، جلوی تایر خودرو شما انباشته می‌شود، به گونه‌ای که می‌تواند وزن خودرو شما را بر روی خودش تحمل کند و در نهایت منجر به منحرف کردن خودروی شما از مسیر اصلی خود شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.