بلبشوی نان در راه است

با ورود نانوایی‌های «کاملاً آزاد پز» شاهد عرضه نان سنگک کنجدی تا ۸ هزار تومان و نان بربری تا ۵۵۰۰ تومان در  مشهد هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  نان قوت غالب سفره ایرانی‌هاست و نرخ‌گذاری آن همواره با حساسیت‌های زیادی همراه بوده است.

بر اساس آخرین نرخ‌های تعیین شده از سوی ستاد تنظیم بازار کشور برای این کالای اساسی، هر قرص نان سنگک ۴۲۰ گرمی یارانه‌ای یا دولتی ۱۴۰۰ تومان و برای نانوایی‌های نیمه یارانه‌ای که به‌عنوان آزادپز شناخته می‌شوند ۲ هزار تومان تعیین‌شده  و مدتی است که با ورود نانوایی‌های «کاملاً آزاد پز» شاهد عرضه نان سنگک کنجدی تا ۸ هزار تومان و نان بربری تا ۵۵۰۰ تومان در  مشهد هستیم.

بنا نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت نانوایی‌های کاملا آزادپز باعث به وجود آمدن برخی تخلفات در استفاده از آرد دولتی و فروش نان با قیمت چند برابر نرخ دولتی می‌شود، گفت: ما به شدت با این رویه مخالف هستیم، اما قوانین بالادستی وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را اجرا نکرد.

بنا نژاد  با اشاره به اینکه  این نانوایی‌ها آرد را به‌صورت آزاد خریداری می‌کنند و ما هم بر اساس حکم دیوان عدالت اداری ناچار هستیم برای متقاضیان پروانه کسب صادر کنیم  گفت: البته توجه داشته باشید این نانوایی‌ها آرد را گاهی با قیمت کیسه‌ای ۳۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند درحالی‌که این آرد با قیمت کیسه‌ای ۵۰ هزار تومان به نانوایی‌های یارانه‌ای (دولتی) داده می‌شود.

نان نرخ مصوب ندارد

او گفت: تأمین آرد نانوایی‌ها تاکنون به دو صورت یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای از طریق شبکه انجام می‌شد. بعد از رأی دیوان عدالت ما متعهد به صدور پروانه کسب برای نانوایی‌های جدید شدیم،

بنا نژاد گفت: اما تعهدی برای تأمین آرد آن‌ها نداریم. به همین دلیل این نانوایی‌ها آرد خود را به طرق مختلف و با قیمت آزاد تأمین می‌کنند به همین دلیل نان این نانوایی‌ها نرخ مصوبی ندارد.

نان بربری

  بازارآشفته نان

 رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به اینکه این رویه موجب ایجاد آشفته بازار در قیمت نان مشهد شده است، گفت: ما بار‌ها به کارگروه آرد و نان استان اعلام کردیم که از طریق شبکه و با قیمت مشخصی به این نانوایی‌ها آرد تحویل و بر همان اساس قیمت نان برای آن‌ها تعیین شود تا بتوان نظارت دقیق‌تری بر فعالیت آن‌ها داشت.  

او گفت: اما متأسفانه تاکنون این کار محقق نشده است و برخی از این نانوایی‌ها آرد خود را مستقیم از کارخانه‌ها خریداری می‌کنند که این آرد در واقع حاصل گندم دولتی خریداری شده است که به کارخانه‌ها تحویل شده است.

هم نانوایی دولتی دارد هم آزاد

او گفت: برخی از این نانوایی‌ها آرد خود را از بازار آزاد و گاهی از نانوایی‌های دولتی تهیه می‌کنند. به‌هرحال نرخ‌های متفاوت و فاصله اختلافی بین قیمت آرد دولتی و آزاد برای برخی وسوسه کننده است و تخلفاتی هم صورت می‌گیرد وقتی نانوایی دولتی با فروش آرد خود به نانوایی‌های آزادپز می‌تواند دو برابر فروش روزانه خود درآمد داشته باشد طبیعی است که وسوسه شود.

  رئیس اتاق اصناف مشهد  گفت: البته تیم‌های نظارتی اتاق اصناف به شدت بر نانوایی‌ها نظارت دارند و فروش آرد دولتی به نانوایی‌های آزادپز ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، ولی تا زمانی که آرد یارانه‌ای وجود داشته باشد و قیمت نان با نرخ‌های متفاوت تعیین شود این تخلفات هم وجود دارد.

او درباره برخورد با نانوایی‌های آزادپز متخلف گفت: طی یک ماه گذشته حداقل چهار مورد از این نانوایی‌ها را پلمب کرده‌ایم و در تیم‌های بازرسی اتاق اصناف قیمت نان عرضه شده توسط این نانوایی‌ها را بررسی می‌کنند که با برگ خرید آرد و هزینه کرد و همچنین وزن نان فروخته شده مطابقت داشته باشد.

نان سنگک

اصناف به نانوایی آزاد پز چسبیده است

ساعدی معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی نیز در این باره گفت: رأی دیوان عدالت اداری به سه موضوع اصلی به صورت کلی و نه مختص نانوایی‌های اشاره کرده است؛ این که انحصار نباشد، رقابت‌پذیری باشد و فضای کسب‌وکار گشایش داشته باشد. اصناف به نانوایی آزاد پز چسبیده است. درصورتی‌که بحث نانوایی به دلیل این که مواد اولیه این محصول آرد است و آرد کاملاً یارانه‌ای است و آرد غیر یارانه‌ای وجود ندارد. هم اکنون گران‌ترین آردی که دولت به صنف و صنعت می‌دهد از محل گندم ۲۷۰۰ تومان است.

نانوایی‌های آزادپز چه کسانی اند؟

او گفت: در این شرایط افرادی که با سوءاستفاده وارد این گود شده‌اند چه کسانی هستند؟ دستگاه‌های امنیتی و نظارتی کاملاً در جریان هستند. ابزار کار ما به‌عنوان بازرسی قیمت کالا ست، اما دستگاه متولی نرخی را برای این نانوایی‌ها اعلام نکرده است. ما به معاون دادگستری اعلام کردیم آرد این نانوایی‌ها آرد یارانه‌ای است که باید هزینه تأمین نان طبقات دهک‌های پایین جامعه شود.

ساعدی   گفت:  ایراد در خود سازمان صنفی است و اکنون گره کور به وجود آمده است و این نانوایی‌ها در حال فعالیت هستند و همه دستگاه‌ها اطلاع دارند. برخی از همین نانوایی‌های آزادپز، چون آدم دارند، پول دارند و لابی دارند علیه برخی مسئولان نظارتی اعلام شکایت کرده‌اند.

او گفت: این که کسی که نانوایی دولتی دارد می‌تواند نانوایی آزادپز دایر کند فساد در فساد است و همین افرادی که مجوز داده‌اند مقصر هستند. در این باره حتی با معاونت دادگستری استان هم جلسه‌ای داشتم و مفسده و تخلفات این رویه را اعلام کردیم و ایرادی که در برداشت از رأی دیوان عدالت اداری شده است.


کالای چند نرخی فسادزاست

اشرفی معاون اقتصادی استاندار و رئیس کارگروه آرد و نان استان در این باره گفت: به نظر بنده وقتی کالایی چند نرخی باشد فسادزا ست. الان برای نان ما چهار نرخ داریم و هر نظارتی هم داشته باشیم باز هم مشکل است.

او گفت: بر اساس رأی دیوان عدالت اداری ما نمی‌توانیم جلوی صدور پروانه کسب برای نانوایی‌های آزاد پز را بگیریم، اما در استان هم نظارت‌ها را تشدید کردیم و دستورالعمل‌های خاصی برای صدور پروانه کسب برای این نوع نانوایی‌ها در نظر گرفتیم.


فعلاً ترمز کشیده شد

معاون استاندار می‌گوید: آخرین تصمیمی که در استان گرفتیم این بود که با توجه به این که این نانوایی‌ها در سامانه تعریف نشده‌اند تا به آن‌ها آرد تعلق بگیرد تا زمان تعیین تکلیف آرد این نانوایی‌ها فعلاً مجوزی صادر نشود. در صورتی‌که بتوانیم در سامانه برای این نانوایی‌ها نرخ آرد تعریف کنیم و به آن‌ها تحویل شود نظارت‌ها هم راحت‌تر خواهد بود.



منبع؛ خراسان

انتهای پیام//س. ع

برچسب ها: نان ، ارد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خوشاب
۱۸:۰۷ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
مشکل نان و نانوایی ها، از قبل بود ولی الان خیلی جدی تر شده، از خبرنگاران و گزارشگران می خوایم مشکل رو در روستاها و شهرستاتها هم پیگیری کنند تا مشکل رفع بشه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۳:۵۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
در این شرایط دولت باید سعی کند قیمت اقلام اساسی غذایی را کنترل کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
خدا به خیر کنه نان هم دیگه نمیشه خورد
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۹:۳۸ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
هر دم از این باغ بری میرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
تنور نان مشهد سرد شده حسابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
مردم بد بخت پس چی باید بخورند بخدا گناه دارند این چه وضعیه .یک زمانی آدم فقیر نون خالی می خورد الان حتی اونم نمی تونن بخورند . مسئولین کجایید اصلا حواستون هست
آخرین اخبار