اشتغال حلقه گم‌ شده توان‌ خواهان

افراد معلول باید در جامعه بیشتر دیده شوند و مسوولان برای تحقق حقوق این شهروندان تمام تلاش خود را به کار بگیرند چرا که صرفا با دید ترحم به آن ها نگریستن مشکلی را حل نمی کند بلکه باعث تضعیف بیشتر روحیه آن ها می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معلولیت به ناتوانی در انجام تمام یا قسمتی از فعالیت های روزمره فرد اطلاق می شود که این نقص ممکن است به صورت مادرزادی و یا اکتسابی باشد و طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت  معلولیت به ایجاد اختلال در رابطه بین فرد و محیط گفته می شود.

افراد دارای معلولیت بیشتر اوقات در خانه هستند و زمانی که تصمیم به یادگیری حرفه ای برای سرگرمی و اشتغال می کنند با موانع  بسیاری روبه رو هستند و یکی از این مشکلات، موانع شهری بوده که افراد معلول نمی توانند از این امکانات استفاده کنند و در نتیجه اشتغال یک فرد معلول با چالش های چند برابری نسبت به یک فرد سالم روبه رو است.

در کنار خدمات توانبخشی و درمانی باید خدمات آموزشی و اشتغالزایی بیشتر برای این قشر از افراد جامعه ارائه شود و ضروری است که دگرگونی اساسی برای اختصاص بودجه در این زمینه ها انجام  شود تا شرایط تحصیل و اشتغال برای معلولان آماده شود.

در دسترس نبودن ساختمان ها و محیط های مختلف و نبود مناسب سازی فضای شهری از دیگر مشکلاتی است که معلولان از آن رنج می برند و همگان باید به این امر مهم  باید توجه داشته باشند که معلولان هم شهروندان این جامعه هستند و حق و حقوقی مانند افراد سالم دارند و تمام تلاش خود را برای راحتی و آسایش آن ها بکنند.

به علت وضعیت اجتماعی و مناسب سازی بسیاری از معلولان وضع روحی مناسبی ندارند و در جامعه دید مناسبی نسبت به معلولان وجود ندارد و همه افراد به معلولان با دید ترحم آمیز و تاسف بار نگاه می کنند که این کار نه تنها از درد آن ها نمی کاهد بلکه باعث درد مضاعف برای فرد معلول و خانواده اش می شود و همه ما باید این قشر را در یابیم و در صورت نیاز به آن ها کمک کنیم.

اشتغال حلقه گم‌شده توان‌خواهان

سید محمد رضوی یکی از این معلولان جسمی حرکتی است که به نمایندگی از جامعه معلولان در مورد مشکلات آنان می گوید.

معلولان نیازی به ترحم ندارند

سید محمد رضوی گفت: ۴۲ سال سن دارم و حدود ۲۰سال است که به دلیل مشکل مالی و نداشتن سرمایه کافی در یکی از  پیاده روهای شهر دست فروشی می کنم و با توجه به این که متاهل و دارای یک فرزند هستم این شغل جوابگوی نیاز خانواده نیست.

او بیان کرد: با توجه به اینکه حرفه های دیگری هم بلد هستم اما سرمایه کافی برای راه اندازی شغل دیگری ندارم و اگر دولت سرمایه کافی در اختیار من قرار می داد نه تنها برای خودم بلکه برای معلولان دیگر هم ایجاد اشتغال می کردم.

رضوی تصریح کرد: نیازی نداریم به معلولان با  دید ترحم نگاه کنند چون این باعث تضعیف روحیه ما و هم چنین خانواده ها می شود بلکه ما نیاز به حمایت مالی داریم که خودمان بتوانیم حرفه ای راه اندازی کنیم و این کار علاوه بر درآمد زایی باعث اعتماد به نفس ما نیز می شود.

اشتغال حلقه گم‌شده توان‌خواهان

در آرزوی یک مسافرت ساده

او ادامه داد: مشکل دیگر ما تردد در سطح شهر به دلیل نبود فضای مناسب شهری است که علاوه بر این ها در طول این سال ها آرزوی یک مسافرت ساده با خانواده در دل ما مانده، آرزویی که شاید خیلی ساده باشد اما برای ما معلولان به دلیل نبود امکانات از جمله نداشتن یک وسیله نقلیه به رویا تبدیل شده است.

ایجاد طرح های متنوع برای اشتغال معلولان

پورآقایی رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزآباد نیز افزود: با اجرای طرح توانبخشی مبنی بر جامعه که بیشتر روستاها را شامل می شود  فردی به نام تسهیل گر رابط بین معلولان و بهزیستی بوده و در واقع رابط بین بخش خصوصی و بخش دولتی است و هم چنین هشت مرکز مثبت زندگی در سطح شهرستان فیروزآباد و بخش میمند ایجاد شده است تا مشکلات معلولان را بازتاب دهند.

او گفت: در زمینه اشتغال نیز مراکز حرفه آموزی برای معلولان بالای ۱۵سال داریم که در مراکز جهاد دانشگاهی به صورت رایگان به این افراد آموزش داده می شود تا ایده هایی جدید برای ایجاد اشتغال به دست آورند و با این کار به خودکفایی برسند و در این زمینه هم  طرح کارفرمایی داریم که تسهیلات اشتغالزایی و حق بیمه به کارفرمایانی که معلولان را به کار بگیرند داده می شود و از کارفرما در این زمینه تعهد ۵ ساله گرفته می شود.  

پور آقایی بیان کرد : در سطح شهرستان طرحی به نام پایلت به منظور شناسایی مکان های پرتردد در سطح شهر و ایجاد مناسب سازی برای معلولان در حال اجراست و انتظار می رود هر چه زودتر با کمک نهادهای مختلف این طرح به نتیجه مطلوب برسد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزآباد تصریح کرد: در حال حاضر کلینیکی با همکاری خیران بخش میمند در حال ساخت بوده تا به معلولان خدماتی از جمله توانبخشی، گفتار درمانی و کاردرمانی ارائه شود زیرا بیشترین مشکلات معلولان در این زمینه است و به منظور پیشگیری از معلولیت در آینده، ما طرح  غربالگری بینایی و شنوایی سنجی را داریم تا با این کار شاهد روزافزون معلولیت در آینده نباشیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

برچسب ها: اشتغال ، معلولان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار