کارشناس حوزه زنان و خانواده گفت: برنامه‌های رسانه ملی از جهت فرهنگسازی در حوزه فرزندآوری باید به صورت مستمر دنبال شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «اکرم حسینی مجرد» کارشناس و فعال حوزه زنان و خانواده با اشاره به اینکه رسانه ملی از جهت فرهنگسازی در حوزه فرزندآوری و تلاش در زمینه ساخت برنامه‌هایی به این منظور، همچون «اعجوبه‌ها» در مسیر و جهت صحیح و مناسبی قرار گرفته، گفت: اما این حرکت باید در تمام شبکه‌ها و برنامه‌های رسانه ملی در یک جهت و به صورت مستمر دنبال شود.

«اکرم حسینی مجرد» با اشاره به اینکه نقش و عامل فرهنگسازی در تشکیل خانواده گسترده‌تر و با نشاط تر از عواملی مثل اقتصاد و مسائل دیگر بسیار بیشتر است، عنوان کرد: یعنی نقش اول را فرهنگسازی دارد و بعد به عواملی همچون امنیت، آرامش، موقعیت اقتصادی خانواده و عوامل اجتماعی می‌رسیم، فرهنگ همان عاملی است که کارشناسان بیشتر از هر چیز روی آن تأکید دارند، و اگر رسانه‌ها که رسانه ملی عمده‌ترین و برجسته‌ترین آنهاست وارد میدان شده و فرهنگسازی کند، قطعا تأثیر آن را خواهیم دید.

وی ادامه داد: در واقع ما با تغییر فرهنگ و تغییر باورها و سبک زندگی به کاهش فرزندآوری و جمعیت رسیدیم و با فرهنگسازی و تأکید بر روی افزایش زادوولد و تولید نسل قطعا نتیجه آن را خواهیم دید.

این پژوهشگر و کارشناس حوزه زنان و خانواده همچنین تصریح کرد: یعنی نقطه مقابل آن رفتار این است که باز با فرهنگسازی بتوانیم جامعه را به سمت نشاط بیشتر خانواده‌ها ببریم و الحمدالله رسانه که من بر روی تلویزیون تأکید بیشتری دارم و نقش اول را در این زمینه دارد به این سمت حرکت کرده و یک تکانی خورده، گفت‌وگوهای خوبی می‌گیرد، آموزش‌های خوبی می‌دهد و به طور غیرمستقیم به ترویج و تبلیغ این موضوع پرداخته، ولی خوب باز هم جا دارد و به نظرم در همه شبکه‌ها و برنامه‌ها باید این خط به صورت مستمر ادامه پیدا کند و ما نقض آن را در برنامه یا شبکه دیگری نبینیم.

حسینی با اشاره به اینکه چون یک خط یا یک جمله از یک فرد ممکن است تأثیر ده‌ها برنامه را از بین ببرد، عنوان کرد: یعنی با تمام این فرهنگسازی‌ها در فیلم و سریالی نقش اول را که مثلا جایگاه بالاتر اجتماعی دارد به فردی می‌دهند که یا فرزند ندارد یا یک فرزند دارد، که این موضوع اینطور جلوه می‌کند که اگر فرزند کمتری داشته باشید خوشبخت‌تر هستید، در حالیکه ده‌ها عامل برای خوشبختی آن فرد وجود دارد اما مخاطب آن را پررنگ‌تر می‌بیند، لذا این نکاتی است که در ساخت برنامه‌ها باید به آنها توجه شود.

این فعال حوزه خانواده در پایان با اشاره به تأثیر برنامه‌هایی همچون «اعجوبه‌ها» در تغییر تفکر جامعه در حوزه فرزندآوری اظهار کرد: پخش چنین برنامه‌هایی از جهت فرهنگسازی و اینکه به تأثیر و نقش فرزندان در شادابی و نشاط خانواده و زندگی تأکید دارد، بسیار مناسب است به ویژه اینکه چنین برنامه‌هایی به صورت غیرمستقیم به این موضوع و همچنین به آموزش و مهارت‌های تربیت فرزند می‌پردازند، اما به شرط اینکه تنها تک فرزندها دعوت نشوند و بچه‌ها به همراه خواهر و برادرهای‌شان به برنامه دعوت شوند تا دوباره تفکر تک فرزندی به خانواده‌ها القاء نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار