ساجدی گفت:باید جوانان را به سلاح‌های مورد نیاز برای مقابله با اسلام‌هراسی در فضای مجازی مسلح کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم، به نقل از روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع)،سید هادی ساجدی، رئیس اداره امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی واستادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)  قم در نشست علمی «اسلام هراسی در فضای مجازی» که به زبان انگلیسی برگزار شد، با اشاره به گستردگی فضای مجازی و هجمه‌های شدیدی که نسبت به اسلام، جهان اسلام، انقلاب، مسلمانان و تمدن نوین اسلامی وجود دارد اظهار کرد: پیشنهاد این است که بتوانیم افراد جامعه به‌ویژه جوانان را به سلاح‌های مورد نیاز برای فعالیت گسترده در فضای مجازی مسلح کنیم.

عضو شورای راه‌اندازی مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب افزود: همان‌طور که جنگ تحمیلی را به کمک بسیجیان و نیرو‌های مردمی پیروز شدیم و بحران‌هایی همانند کرونا، سیل، زلزله و سایر بحران‌های اجتماعی را به همت گروه‌های جهادی و مردمی به نتایج خوبی رساندیم در موضوع فضای مجازی و دست برتر شدن در این زمینه نیز باید از توانمندی مردم و به‌خصوص جوانان برای نقش‌آفرینی گسترده مردمی استفاده کرد تا در موضوع اسلام هراسی بر دشمنان پیروز شویم.

ساجدی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان این که هرگونه ایجاد نفرت و ترس در مورد مسلمانان یا خود اسلام به معنای عمومی اسلام‌شناسی شناخته می‌شود، به اندیشه‌های ادوارسعید اندیشمند فلسطینی‌آمریکایی اشاره کرد و گفت: این اندیشمند نویسنده کتاب شرق‌شناسی و صاحب نظریه شرق‌شناسی است که سبب ایجاد تحول جدی در حوزه مطالعات شرق و مطالعات اسلامی شد.

این استادیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) بیان کرد: ادوارسعید که اصالتش فلسطینی است و تا پایان عمر رویکرد‌های ضد صهیونیستی و جانب‌داری از حقوق فلسطینیان را بر عهده داشت، از استادان زبان انگلیسی و ادبیات تطبیقی دانشگاه، هاروارد و همچنین دانشگاه کلمبیا در آمریکا بود.

ساجدی گفت: ادوار سعید با برشمردن انواع مختلف شرق‌شناسی، تمرکز ویژه‌ای بر شرق‌شناسی مدرن دارد و چهارعنصر اساسی را برای شرق‌شناسی مدرن برمی‌شمارد که یکی از آن شامل تغییر کمی شدیدی است که در مرحله شرق‌شناسی مدرن رخ می‌دهد و دیگری نیز رویکرد جدید دانشگاهی در دوران شرق‌شناسی مدرن است.

او از دیگر عناصر اساسی شرق‌شناسی مدرن از دیدگاه ادوار سعید را، روحیه همراهی و همدلی با فضای شرق و کشور‌های جهان اسلام و همچنین طبقه‌بندی کردن انسان‌ها و مردم عنوان کرد.

استادیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ویژگی‌های عمومی اسلام هراسی در جهان و رسانه‌ها و فضای مجازی پرداخت و افزود: این موارد شامل استفاده از روزنامه‌نگاران به جای متخصصان دانشگاهی و دانشمندان و پرداختن به اسلام کلاسیک به جای توانمندی‌های جریان‌های معاصر اسلامی، شناخت مسلمانان در قالب طراحی‌شده از سوی غیرمسلمانان، تلقی و مطالعه اسلام به‌عنوان یک کالا، عدم مراجعه به آثار و مکتوبات خود مسلمانان در مورد اسلام وزندگی آنان، فعالیت شبکه‌ای و حمایت‌های شبکه‌ای، ایجاد پیوند ساختگی بین اسلام و مفاهیم منفی، ابهام و سکوت نسبت به موفقیت‌ها و جنبه‌های مثبت جهان اسلام و مسلمانان، مبالغه کردن نسبت به نقاط ضعف و نقاط منفی و انتخاب موضوع‌های خاص در ارتباط با مسلمانان جهان اسلام است.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.