به گفته دانشمندان دهانه باستانی مریخ، پهنایی بیش از نیم مایل دارد که در اثر برخورد طولانی مدت یک سیارک دنباله دار ایجاد شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از mashable، مدارگرد شناسایی مریخ ناسا به مدت یک دهه و نیم به دور سیاره بیابانی سرخ چرخیده و مجموعه‌ای از تصاویر دقیق از آتشفشان ها، دره ها، دریاچه‌های خشک شده مریخ و فراتر از آن را به تصویر می‌کشد. آژانس فضایی اخیراً تصویری جدید و جالب از این مدارگرد به اشتراک گذاشته که دهانه‌ای منحصر به فرد را در سطح سیاره مریخ نشان می‌دهد.

دهانه‌ای با پهنای بیش از نیم مایل که در اثر برخورد طولانی مدت یک سیارک دنباله دار ایجاد شده است. اتفاقی که افتاده فرآیندی بسیار شبیه زمین را نشان می‌دهد. باد‌هایی که می‌وزد شن و خاک را جابه‌جا می‌کند و تنوعی از الگو‌های موج مانند به نام «موج‌های بادی» در کف دهانه ایجاد می‌کند.

دهانه باستانی مریخ

همانطور که در ربع سمت راست بالای این دهانه دیده می‌شود، موج‌هایی نیز احتمالاً در بالای تپه‌ای مسطح شکل گرفته‌اند که شاید شبیه به تپه‌های صحرای جنوب غربی باشد. در حالی که مدارگرد از بالا به مریخ نگاه می‌کند، مریخ نورد‌های رباتیک در حال جستجوی سطح مریخ در پایین هستند. پیشرفته‌ترین مریخ نورد ناسا، مریخ نورد Perseverance، به دنبال نشانه‌هایی از حیات میکروبی در گذشته در بستر دریاچه‌ها و آبراه‌های خشک شده مریخ است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار