کم بارشی در خراسان رضوی تا اواخر پاییز ادامه دارد

مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: طبق پیش بینی‌های انجام شده کم بارشی در خراسان رضوی تا اواخر پاییز ادامه دارد، اما در فصل زمستان مقدار بارش‌های استان در حد طبیعی خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن عراقی زاده مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: بارش‌های زمستانه ۴۵ درصد از حجم بارش‌های سالانه در کشور را تشکیل می‌دهد و ۲۵ درصد مربوط به بهار و ۳۰ درصد مربوط به فصول پاییز و تابستان است.

وی گفت: به احتمال زیاد از دی ماه امسال شرایط جوی به گونه‌ای تغییر پیدا می‌کند که فرکانس عبور سامانه‌های جوی با افزایش و تغذیه رطوبت از دریای عمان و اقیانوس هند بسیار بیشتر از پاییز خواهد شد که در این شرایط گذر سامانه‌های جوی با ریزش بارش‌های خوب زمستانی همراه خواهد شد.

مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: در مجموع اگر چه بارش زمستانی در حد طبیعی پیش بینی شده است، ولی با کمبود بارش‌های پاییزه و کاهش شدید آورد رودخانه‌ها که حاصل تداوم بیش از ۱۵ ماه کم بارشی است خشکسالی جبران نخواهد شد بنابراین به احتمال بسیار، تنش آبی در فصل گرم بعدی نیز دور از انتظار نیست.

عراقی زاده گفت: بارش‌های کشور به ویژه در نیمه شرقی طی سال زراعی گذشته حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر از حد طبیعی بود و بارش برف نیز کمتر از نصف میانگین بلند مدت به ویژه در مناطق کوهستانی البرز و زاگرس بوده است.

وی گفت: خشکسالی سال گذشته با کم بارشی پاییز جاری تداوم یافته و در این مدت، بارش تجمعی در اغلب نقاط کشور به استثنای نوار شمالی و برخی نقاط فلات مرکزی در بقیه استان‌های کشور و به خصوص غرب و شمال شرق کشور از جمله خراسان رضوی بسیار کمتر از حد طبیعی بلند مدت بوده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: کم بارشی شدید و دمای بیش از حد طبیعی موجب کم شدن آبدهی رودخانه‌ها و کاهش شدید آب قابل دسترس برای مصارف شرب و کشاورزی شد و بدین ترتیب خشکسالی بسیار شدید در تمام کشور رخ داد.

 

انتهای پیام//م.ج

برچسب ها: بارش باران ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
متاسفانه امسال هم آلودگی هوا داریم خدا رحم کنه به زمستان و پدیده گلخانه ای
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۵۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
این زمستان ها و پاییزهای خشک و کم بارش باعث میشه هم آلودگی هوا مداوم باشه هم مریضی ها بیشتر بشه
آخرین اخبار