به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، علی ربانی معاون فنی و راههای روستایی راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان شمالی با اشاره به اختصاص اعتبارات محرومیت زدایی به حوزه ساخت راه روستایی گفت : برای امسال اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تاکنون حدود ۸۰ درصد از این مقدار تخصیص یافته است.
بیشتر بخوانید
او افزود: ساخت این ۶۰ کیلومتر راه برای روستاهایی است که بالای ۲۰ خانوار هستند.
بهزادنیا با بیان اینکه ۲۶۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده در این استان وجود دارد، ادامه داد: ۶۰ کیلومتر راه مذکور برای ۲۰۹ روستای بالای ۲۰ خانوار احداث خواهد شد.
او در پاسخ به این سوال که آیا این اداره کل برنامهای برای ساخت راههای روستایی کمتر از ۲۰ خانوار نیز دارد یا خیر؟ بیان کرد: در حال حاضر اولویت ساخت راههای روستایی در این استان با روستاهای بالای ۲۰ خانوار است.
او افزود: خراسان شمالی از لحاظ برخورداری راههای روستایی ۱۰ درصد از میانگین کشور عقبتر است.
گفتنی است طول راههای استان پنج هزار و ۸۴۶ کیلومتر است که از این مساحت چهار هزار و ۶۵۱ کیلومتر از آن روستایی محسوب میشود.
۴۳ درصد راههای روستایی در این استان آسفالت هستند و اگر ملاک آسفالت راههای روستایی، روستاهای بالای ۲۰ خانوار باشد در این استان ۷۱ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار آسفالت است و اگر طول راههای روستایی روستاهای بالای ۲۰ خانوار باشد هم اکنون ۸۴ درصد از طول راههای روستایی بالای ۲۰ خانوار آسفالت شده اند.
بنا به گفته مسئولان ذی ربط بیشترین عقب ماندگی در ارتباط با ساخت راههای روستایی مربوط به نیمه شمالی استان است که از علل آن میتوان به جنس خاک و موقعیت جغرافیایی روستاها اشاره کرد که هزینه ساخت راهها را افزایش میدهد.
ضعف شدید مالی و اجرایی پیمانکاران نیز یکی دیگر از عواملی است که در روند ساخت پروژههای راهسازی مشکل ساز شده است.
انتهای پیام/ه