آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد تبریزی با حضور استادان برجسته کشوری و ادب دوستان در تبریز برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در مراسم گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد تبریزی گفت: زیبایی اشعار زنده یاد استاد عابد مثال زدنی است و عنوان خاقانی شعر آیینی برازنده استاد عابد است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم اظهار افزود: استاد محمد عابد در عرصه عرفان و ادب، هنرمندی نامدار و سخنوری صاحب بیان و از کودکی حافظ قرآن و آگاه به معارف اهل بیت (ع) بود.

وی ادامه داد: پدر استاد عابد مرحوم مولانا یتیم خود از پهلوانان شعر آیینی بود و جناب عابد از دوران کودکی پا به پای پدرش که معروف به فضل و تقوا بود رشد نمود و با هوش سرشارش آنچه نیاز بود از مکتب پدر آموخت و اولین استادش پدرش بود.

وی افزود: شعر زنده یاد عابد به اذعان اغلب شعرشناسان، شعر فاخر و دیوانی است و آنچه در شعر عابد بیش از همه رخ می‌نماید ترکیبات عربی و قرآنی این اشعار است که یادآور سبک و شیوه بزرگانی، چون فضولی و حجت الاسلام نیر است.

حجت الاسلام آل هاشم تصریح کرد: همنشینی با بزرگانی، چون علامه جعفری و دکتر مرتضوی و آیت الله میرزاجواد سلطان القرایی و مراوده‌های علمی و ادبی با این بزرگان بن مایه شعر عابد را فراهم کرد.

امام جمعه تبریز ارتباط استاد عابد با علما و مداحان اهل بیت (علیهم السلام) را از نقاط قوت حیات ادبی وی برشمرد و گفت: از آسیب‌های ادبیات نوحه و مرثیه کمبود ارتباط شعرای این حوزه با علما و مداحان است، اما استاد عابد با علم به این نکته این مشکل را حل کرد و وقتی وی با مداحان به عنوان رساننده پیام شاعر به عموم مردم ارتباط برقرار کرده و تاثیر شعر مدح و مرثیه را ارتقا‌ بخشید و شعر فاخر خود را در اختیار مداحان قرار داد، نتیجه اش درخشش بزرگانی، چون زنده یادحاج فیروز زیرک کار و زنده یاد حاج بیوک آقا آسایش و حاج مقصود پوررادی در عرصه مداحی و بزرگانی جون حاج صمد قاسمپور و عباس داداش زاده در عرصه شعر آیینی شد.

وی گفت: اگر از شعر استاد بگذریم و به شخصیت خود استاد برسیم وی از استادانی است که در حلقه یاران و شاگردانش به پرورش شعرایی همت گماشت که هر یک از این شاعران از چهره‌های قابل اتکا در حوزه شعر آیینی هستند.

بزرگداشت سالگرد درگذشت استاد عابد تبریزی

ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی هم گفت: هدف از برگزاری این مراسم این است که یکی از شخصیت‌های برجسته ادبی کشور و تبریز که ۱۵ سال قبل از میان ما رفته را باز شناسایی کنیم و دوباره برای جامعه ادبی و فرهنگی کشورمان معرفی کنیم.

ناظمی افزود: استاد محمد عابد علی رغم اینکه در بخش‌های مختلف صاحب آثار و مکتوبات است ولی ویژگی‌های شعری این استاد در حوزه شعر رثایی و آیینی است.

وی بیان کرد: در دوره اخیر  شعر آیینی ما مدیون آثار فاخری است که از ایشان باقی مانده است و بسیاری از شاعران در این حوزه را تحت تاثیر قرار داده است.

ناظمی ادامه داد: تصمیم گرفته شده از سال آینده جایزه ادبی به نام این شاعر و استاد نیز برگزار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برای گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد تبریزی، شاعر اهل بیت عصمت و طهارت پیامی را صادر کرد.

در پیام محمدمهدی اسماعیلی با درج بیت «عابد کجا رویم به جز درگه حسین/ عمری است سرسپرده این آستانه‌ایم»، آمده است: برای وصف حضرت حسین (ع) جز تحیر در وادی بی‌خویشی نمی‌سزد و شاعران عارف مسلکی که در این مسیر گام نهاده و دل و جانشان به رشحات عشق زنده شده، نامشان بر جریده عالم ثبت و یادشان بر کتیبه شعر حسینی جاودان شده است.

در این پیام آمده است: زنده یاد شاعر جواهرکلام استاد محمد عابد تبریزی، طبعی عارفانه و اندیشه‌ای عاشقانه و سرشتی سرشار از محبت به حضرات معصومین علیهم السلام داشت و بدون تردید وی بخشی برجسته و شاخص از روند جریان‌سازی شعر آیینی چه در شعر ترکی و چه در شعر فارسی محسوب می‌شود. وی حلقه وصل شعر آیینی دیروز و امروز بود و از وارثان امین گنجینه گهربار شعر مدح و مرثیه. این شاعر شهیر را شاید بتوان یکی از آخرین بازماندگان شعر نوحه در نوع فاخر و کم‌نظیر معاصر بخوانیم.

 استاد محمد عابد تبریزی در سال ۱۳۱۴ هجری‌شمسی در تبریز دیده به جهان گشود. از دوران کودکی حفظ قرآن، نهج‌البلاغه، نیایش‌های صحیفه‌ سجادیه و مناجات سایر حضرات معصومین (ع) را با علاقه دنبال کرد و آن‌ها را به خاطر سپرد.

عابد خلوت نشین در سحرگاه سیزدهم آذرماه ۱۳۸۵، پس از مناجات صبحگاهی ندای حضرت حق را لبیک گفت و در قطعه صدیقین آرامستان وادی‌رحمت تبریز به خاک سپرده شد.

از استاد عابد تبریزی بیش از ۲۵ هزار بیت شعر به یادگار مانده است که در قالب ۴ دیوان مستقل تدوین شدند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.