به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وکتاب «سلام زندگی» اثر سید احمد حسینی متولی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۸۰ صفحه منتشر شد.حجت الاسلام والمسلمین حسینی متولی «مؤلف این کتاب» به اهداف تألیف این اثر اشاره و اظهارکرد: در تألیف این اثر سعی شد برای عموم مردم نوشته شود لذا علی رغم وجود فیشهای زیاد و منابع متعدد در تألیف این اثر، مباحث به صورت کوتاه و خلاصه و مفید مطرح شد.
بیشتربخوانید
وی با اشاره به این که سلام از تأکیدات خاص پیامبر اکرم (ص) است و به همین جهت در این کتاب بدان پرداخته شده، گفت: آن حضرت اصرار داشتند تا چهار پنج مسأله از جمله سلام در زندگی و عادت مسلمانان جاری باشد. عدهای به این واژه هجمههایی دارند و میگویند که این واژه عربی است و به جای آن، باید کلمه "درود" را باید به کار برد، در صورتی که درود با صلوات هم معناست.
نویسنده کتاب «سلام زندگی»، هدف دیگر از تألیف این اثر را نیاز جامعه دانست و تصریح کرد: گاهی در فضای عمومی نسبت به این مسأله غفلت میشود و این غفلت در رفت و آمدها دیده میشود. در منبرهای مختلفی که به مناسبهای مختلف در خصوص سلام مباحثی را ارائه کرده بودیم، جوانان علاقهمند پیگیر مکتوب این مباحث بودند که این مسأله، از جمله انگیزههای تألیف اثر مذکور به شمار میرود.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی متولی با بیان این که حدود ۵۰ منبع برای کتاب «سلام زندگی» ذکر شده است، اظهار کرد: اثر در شش فصل تهیه و تنظیم شده است؛ در فصل اول آن به کلیات مبحث سلام و مفهوم شناسی آن پرداخته شده است و معرفی قرآنی نسبت به مسأله سلام مطرح گردیده که سلام نام خداست و پرچم فرهنگی اسلام است؛ در این فصل به پیشینه احترام و اظهار محبت در اقوام گذشته پرداخته شده است.
وی جایگاه و ویژگیهای سلام را عنوان فصل دوم این اثر اعلام کرد و گفت: در آیات متعدد از ناحیه خداوند برای اهل بهشت از واژه سلام استفاده شده است؛ در جمع بندی این فصل آمده است که در سلام به واسطه این که نام خداوند است، هم توجه به مبدأ داریم و به جهت این که سلام گفتار بهشتیان است، به معاد توجه شده است و با سلام، هم ارتباط با مبدأ و هم ارتباط با معاد داریم و هم این که یک معنای سلام، دعای برای سلامتی مخاطب است و غیر از این، در معنای سلام پیام صلح و امنیت وجود دارد.
نویسنده کتاب «سلام زندگی» با بیان این که در فصل سوم اثر به آثار سلام در زندگی بشر اشاره شده، و یکی از اهداف تألیف آن، همین مسأله است، تصریح کرد: در فصل مذکور یک نگاه اجتماعی به سلام شده که سلام چطور میتواند در زندگی انسان اثرگذار باشد و ماورای یک احترام ساده است. در این فصل به دنبال این بودم که معلوم شود اگر سلام با توجه به مفهوم آن ادا و توجه شود، به مرور آثار اجتماعی زیادی را در بر خواهد داشت. در فصل چهارم، الگوی سلام کردن و آدابی که در این راستا وجود دارد (از لحاظ زمانی، مکانی و مخاطب)، مطرح شده است.
وی بیان کرد: فصل پنجم کتاب «سلام زندگی» به آداب پاسخ سلام اعم از «جواب شایسته: برتری یا همانندی پاسخ سلام»، «جواب بلند و آشکار» و «چگونگی پاسخ سلام در نماز واجب» اشاره شده است. فصل ششم تحت عنوان نکات و پیامهای ویژه سلام تهیه شده که به صورت کوتاه به مبحث سلام در زیارت اولیای الهی اشاره گردیده است که چه معانی و نکات مهمی را در بر دارد؛ در این فصل، با استفاده از روایات، بحث سلام صادق مطرح شده که امام صادق (ع) میفرمایند "برخی در سلام کاذب هستند" و معلوم میشود در فرهنگ دینی برای سلام یک بار معنایی و آثار خاصی دیده شده است که صادق و کاذب دارد به عبارت دیگر از این رفتار یک خروجی اجتماعی خواسته اند که سلام برخی از افراد راست و بعضی دیگر دروغ میشود.
در بخشی از کتاب می خوانیم:
«سلام یکسان با فقیر و غنی
فضل بن کثیر از امام رضا (ع) روایت میکند که فرمودند: هر کس با فقیر مسلمانی رو به رو شود و سلامی که به او میگوید بر خلاف سلامش به شخص ثروتمند باشد، در روز قیامت، خداوند را در حالی ملاقات مینماید که بر او خشم گرفته است.
صاحب کتاب شریف وسائل الشیعه باب این حدیث را «بَابُ تَحْرِیمِ اَلتَّسْلِیمِ عَلَى اَلْفَقِیرِ اَلْمُسْلِمِ بِخِلاَفِ اَلسَّلاَمِ عَلَى اَلْغَنِیِّ بَلْ تَجِبُ اَلْمُسَاوَاه» نامیده است؛ به عبارت دیگر، ایشان فرق گذاشتن میان فقیر و ثرومند در سلام نمودن را حرام دانسته اند و مساوات در این کار را واجب میدانند که این به معنای بی احترامی به ثروتمندان نیست. ایشان در جای دیگری از روایات، مستحب بودن اکرام و گرامیداشت قوم شریف (صاحب مال) مطرح میکنند.
در پشت جلد این اثر آمده است: آداب دینی، گوشهای از نقشه کامل هستی است که توسط خالق حکیم، طراحی شده است: سلام، نام پروردگار است. همین جهت کافی است که اندیشه انسان به تفکر در معنای آن مشغول شود. اجازه استفاده از این نام مقدس در زندگی انسان نشانه تکریم انسان است. سلام گفتن، رفتار هنرمندانهای است که در هر دیدار و ارتباطی کاربرد دارد که بسیار دوستیهای ارزنده و گرانبهایی که در پرتو اسلام آغاز شده و چه به بسیار دشمنیهایی که با سلام گفتن از بین رفته است. سلام به معصومین (ع)، برگرفته از اعتقادات صحیح و سنت قرآنی است که افزون بر احترام به آنها، جایگاه سلام دهنده را ارتقا میدهد و جز به پذیرش ایشان به عنوان الگوی رفتاری صادقانه نخواهد بود..»
انتهای پیام/