به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، از زاهدان ، ابوالقاسم اسدی معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار گفت: براساس آمار وزارت راه، سیستان و بلوچستان کمترین سهم از بزرگراه و راه اصلی را در کشور دارد، با آنکه دومین استان پهناور کشور بعد از کرمان است فقط ۳۲۰ کیلومتر بزرگراه دارد که فقط ۵۰ کیلومتر در بلوچستان است و سهم جنوب بلوچستان با بندر ترانزیتی چابهار با آن اهمیت بین المللیاش صفر است.
وی گفت: براساس میانگین کشوری باید برای هر ۱۰۰ کیلومتر راه، ۲۲ کیلومتر بزرگراه ساخته شود که این آمار در حوزه راه شمال سیستان و بلوچستان به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر چهار کیلومتر است و در حوزه جنوب صفر است.
معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار گفت: این جادههای نامناسب و فاقد استاندارد سیستان و بلوچستان باید یک بندر ترانزیتی بینالمللی را هم که درحال حاضر ۸.۵ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری در سال را دارد و ظرفیتاش حتی میتواند تا ۱۵ میلیون در سال هم برسد، اما جادهها در خوشبیانهترین حالت فقط کشش یک میلیون تن بار را دارند.
اسدی گفت: احداث ۲۴ کیلومتر از کریدور چابهار-کنارک که بخش مهمی از بار را تحمل میکند عهدهدار شدیم و با بیشاز ۲۹۰ میلیاردتومان اعتبار تا پایان سال آینده بهرهبرداری میشود؛ این بخش ۲۴ کیلومتری بحرانیترین نقاط هستند و بقیه از کیلومتر ۲۴ تا کنارک را هم شرکت زیرساخت وابسته به وزارت راه عهدهدار شده که ضرروی است در کار تسریع شود تا همزمان با ما بهرهبرداری شود.
وی گفت: پروژه احداث باند دوم محور چابهار به کنارک به سبب ایجاد مسیر دسترسی آسان و کاهش حوادث جادهای و افزایش بار ترانزیتی عبوری به مناطق همجوار و سایر استانها جهت مصارف داخلی و کشورهای همسایه مدنظر جهت انتقال واردات درحال اجراست.
انتهای پیام/ع