مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی گفت:۷۲ درصد اراضی خراسان شمالی اراضی ملی است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  حسن وحید مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی گفت:تغییرات اقلیمی استان ناشی از خشکسالی‌های اخیر، کاهش نزولات جوی همچنین فرو نشست و مواردی از این دست است.

وحید افزود:هرساله باد و طوفان در منطقه جوزک و جنگل‌های قرخود وجود دارد که طرح آبخیزداری جهت کمک به رفع مشکل فرسایش خاک منطقه در حال انجام است.


بیشتر بخوانید


وحید عنوان کرد:یک میلیون هکتار طرح آبخیزداری برای اراضی استان تهیه شده است که بیش از ۷۰۰ هکتار انجام شده است.

او اظهار کرد: قرق بیش از ۴ هزار هکتار از مناطق جنگلی بخش مانه و سملقان و همچنین کاشت درخت‌های جنگلی در این منطقه مانع از فرسایش خاک و احیا دوباره اراضی می‌شود.

وحید در ادامه گفت:هر طرح آبخیزداری ۴ تن از فرسایش خاک و ۹ تن از رسوب جلوگیری می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان عنوان کرد:سیلاب باعث فرسایش آبی می‌شود و نتیجه آن ایجاد خندق، فرسایش شیاری و بطور کلی نابودی خاک است.

او با اشاره به احیای ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی توسط مردم افزود:امسال در نشستی با بهره برداران استان مقرر شد،۱۰۰ هزار هکتار توسط بهره برداران احیا شود.

وحید با بیان اینکه سال گذشته ۱۳/۱ تن فرسایش خاک داشتیم که میزان قابل توجهی در بحث فرسایش زمین است، افزود:این میزان فرسایش امسال به نصف کاهش یافت و این امر با کمک مردم و بهره برداران با اقداماتی نظیر کاشت درختچه، کاشت علوفه دامی و.. صورت پذیرفت.

مدیرکل منابع طبیعی  در پایان راهکار مدیریت محور جاده‌ای مانه و سملقان را کنترل درجا خاک منطقه دانست و عنوان کرد:کنترل خاک در عرصه‌های هایی که دچار فرسایش شده اند و احیای پوشش گیاهی در اراضی تخریب شده را تنها راهکار رفع مشکل منطقه است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.