به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از phonearena، اطلاعاتی که به تازگی منتشر شده نشان میدهد که تیم کوک، مدیرعامل اپل، پنج سال پیش با مقامات چینی قراردادی به ارزش ۲۷۵ میلیارد دلار امضا کرده است. قراردادی که راه را برای بازگشت اپل به صدر جدول گوشیهای هوشمند چینی برای اولین بار در شش سال گذشته هموار کرد.
پس از ایالات متحده، چین دومین بازار مهم برای شرکت اپل محسوب میشود و به نظر میرسد این معامله مخفی که توسط کوک و دولت چین انجام شد، در تبدیل آیفون به پرفروشترین گوشی هوشمند در کشوری که رقبای زیادی برای آیفون در آن وجود دارد، تاثیر قابل توجهی داشته است.
کوک در سال ۲۰۱۶ قراردادی پنج ساله با چینیها امضا کرد تا از گسترش اقدامات نظارتی که توسط دولت این کشور بر روی اپل اعمال میشد، جلوگیری کند. طبق اسناد مشاهده شده توسط نشریه The Information، کوک مخفیانه در طی یک سری سفرهایی که پنج سال پیش به چین انجام داده بود، این قرارداد را امضا کرده است.
در آن زمان گفته میشود که دلیل سفر کوک به چین، کشف دلایل محدودیتهایی است که دولت این کشور برای اپل ایجاد کرده است. به عنوان مثال، اپل مجبور شده بود سرویس دهی iBooks و iTunes Movies را در این کشور تعطیل کند و از طرف دیگر در دادگاه قضایی که مربوط به منع استفاده از نام آیفون در محصول غیر دیجیتالی میشد، شکست خورد.
به عنوان بخشی از قرارداد کوک با چین، اپل موافقت کرد که به چینیها کمک کند تا فناوریهای تولیدی پیشرفتهای را ایجاد کنند، از قطعات بیشتری از تأمینکنندگان چینی استفاده کنند، با شرکتهای نرمافزاری در این کشور قرارداد ببندند، در شرکتهای فناوری چینی سرمایهگذاری مستقیم انجام دهند و در تحقیقها نیز با دانشگاهها همکاری کند.
اپل نیز در ازای کمک به چینی ها، مزایای خاصی دریافت میکرد که دیگر شرکتهای خارجی هرگز نمیتوانستند به دریافت آن امیدوار باشند.
اپل بر اساس این قرارداد متعهد شده بود که در زمینه ایجاد امکانات جدید تحقیق و توسعه، ساخت فروشگاههای خردهفروشی و کار بر روی پروژههای مبتنی بر انرژیهای تجدیدپذیر، میلیاردها دلار بیشتر از قبل در این کشور هزینه کند. اسناد منتشر شده شده توسط The Information نشان میدهد که اپل در این توافق باید در یک دوره ده ساله، بیش از ۲۷۵ میلیارد دلار هزینه کند.
در صورت توافق دو طرف این قرار داد به طور خودکار تمدید میشود و تا ماه میسال ۲۰۲۲ ادامه پیدا میکند. اپل تقریبا از این قرارداد پیروی کرده و از طریق آن توانسته است از همکاری خود با دولت چین برای جلوگیری از محدود کردن فرصتهای تجاری این برند در داخل کشور استفاده کند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/