به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اظهار کرد: یکی از شاخصهای اصلی در دنیا تعداد تصادفات و متوفیان به نسبت ده هزار وسیلهی نقلیه است که در کشور ما این رقم حدود ۵ است مقیاس این رقم در کشورهای اروپایی ۳ است و در کشورهای آسیایی هم بیشتر از ایران است.
سرهنگ شیرانی ادامه داد: شاخص دوم تعداد کشتهها به ازای هر صد هزار نفر است سال گذشته در کشور ۱۸ برآورد شد این آمار به نسبت کشورهای اروپایی بیشتر است.
وی افزود: از سال ۱۳۸۵ بیست و هفت هزار نفر در جادهها بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند این رقم با تلاش پلیس راهور و دیگر سازمانها کاهش پیدا کرد.
رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: برای هماهنگ کردن دستگاههایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این موضوع سر و کار دارند شورای عالی هماهنگی ترافیک نیاز است که در دولت یازدهم و دوازدهم علیرغم پیگیریهای پلیس این اتفاق نیفتاد.
سرهنگ شیرانی ادامه داد:برخی از اتوبوسها در تصادفات جادهای دچار آتشسوزی میشوند عمدهی تلفات جادهای مربوط به تصادف نباشد بلکه به دلیل حریق بعد از آن باشد.
وی گفت: بر اساس تحلیل آمارهایی که در اختیار داریم سهم عامل انسانی عمدتا بالاتر از عوامل دیگر است.
انتهای پیام/
باید به تمامی خودروهای سبک و سنگین پارک کرده در کنار جاده های مختلف اطراف و خارج از شهرها پلیس راهور آموزش و تاکید بهشون کند که حتما روی پشت صندوق عقب و یا روی پشت تریلی یا کامیون یا اتوبوس پارک شده خودروشان کنار جاده ها علائم هشدار دهنده مانند چندین متر دور تر از خودروشان کله قندی شبرنگدار نوار خطر و چراغهای گردان قرمز رنگ که شارژی هستند و یا با برق باطری خودروهاشون کار می کند کار بگذارند تا خودروهای سبک و سنگینی که از دور دارن بهشون با سرعت نزدیک می شوند متوجهشان شوند و باهاشون برخورد تصادف نکنند همانند تصادف مینی بوس دانش آموزی که در هوای مه آلود اخیرا به یک تریلی پارک شده در آن جاده برخورد می کند و حوادث جبران ناپذیر ببار می آورد در صورتی که اگر آن تریلی یا کامیون یا هر خودروی سبک و سنگین دیگری از دو چراغ چشمکزن قرمز هشدار دهند و دیگر علائم هشدار دهند استفاده کرده بود آن اننده مینی بوس دانش آموزان و این راننده مینی بوس مسافربری متوجه آن کامیون و تریلی می شدند و باهاشون برخورد و تصادف نکرده بودند حتما در این تصادفات قسمتی از تقصیر بر گردن راننده کامیون و تریلی پارک کرده کنار جادها هم بوده که بدون علائم هشدار دهند پارک کرده اند و باید میزان مقصر بودنشان در اینگونه حوادث مدنظر گرفته شود و خسارت پرداخت کنند باید پلیس راهور به همه شهروندان که خودروهای سبک و سنگین دارند اعلام کند همه لوازم و تجهیزات ایمنی را در خودروهاشونئ همیشه داشته باشند برای وقت ضروریش تا استفاده کنند که نه خودشان و نه دیگرا آسیب نبینند .در ضمن چراغ گردان ایمنی قرمز رنگ فقط مخصوص خودروهای پلیس و آتشنشانی و آمبولانسها نیست چراغ گردان قرمز را همه دارندگان خودروهای سبک و سنگین باید در خودروهاشون داشته باشند تا در وقت ضروری که کنار جاده ها پارک کرده اند به هر دلیلی در شب و روز و هوای مه آلود روشنش کنند تا هشداری باشد برای دیگران که باعث حادثه تصادف غیر قابل جبران نشوند و با سوءاستفاده کنندگان مختلف از چراغ گردان قرمز هشدار دهنده ایمنی هم که خود را جای پلیس نامحسوس در خیابانها و جاده ها در حال حرکت جا می زنند برخوردهای قانونی شود . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه پیشگیرانه خداپسندانه .