معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از مطالبات و دغدغه‌های مهم و مشترک همه شرکت های دانش بنیان تسهیل در اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه در گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مشهد گفت: گردش مالی هزار و ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در سال ۴۰ هزار میلیارد ریال است که با تولید محصولات دانش‌بنیان متکی بر دانش بومی، حضور موثری دارند.

وی گفت: هم اکنون ۲ هزار و ۴۲۲ محصول سلامت‌محور دانش‌بنیان در کشور تولید می‌شود که این روند می‌تواند در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی به کشور کمک شایانی بکند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در فعالیت‌های تجاری سازی شده و دانش بنیان، معاونت تحقیقات بر ضرورت حفظ مالکیت فکری افراد و موسسات در این مجموعه تاکید و توجه دارد.

پناهی، شمار دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را ۶۹ مورد عنوان کرد و گفت: ۷۷۸ مرکز تحقیقاتی، ۱۵ شبکه تحقیقات سلامت، ۱۵ پژوهشکده سلامت، ۱۲ پارک علم وفناوری و ۹۳ مرکز رشد فناوری در مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و یا در کنار این مجموعه فعالیت دارند.

او گفت: تمام ساختار پژوهشی و شرکت‌های تولیدی و دانش بنیان کشور با معاونت غذا و دارو همکاری جدی دارند و اکنون یکی از مطالبات و دغدغه‌های مهم و مشترک همه تولید کنندگان این حوزه، تسهیل در اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو است.


بیشتر بخوانید


معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این شرکت‌های دانش بیان از آنچه که بی توجهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به محصولات تولیدی خود عنوان می‌کنند، گلایه کرده و خواستار خرید محصولات آن‌ها از سوی این دانشگاه هستند.

پناهی با بیان اینکه شمار مراکز تحقیقاتی از برنامه هدفگذاری شده وزارت بهداشت جلوتر است، گفت: تولید دانش در تراز جهانی جزو خواسته‌های رهبر معظم انقلاب از دولتمردان است؛ باید بتوانیم همانطور که نخبگان را در تراز جهانی آموزش می‌دهیم، برای آن‌ها در قالب موسسات تحقیقاتی متنوع یاد شده در کشور ظرفیت سازی کنیم تا از خروج آن‌ها از کشور جلوگیری شود.

عبور از مرز دانش باید به گفتمان عمومی دانشگاه‌ها تبدیل شود

دکتر محمدعلی کیانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این همایش گفت: بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب موضوع پژوهش و عبور از مرز‌های دانش باید به گفتمان عمومی جامعه دانشگاهی تبدیل شده و توسعه پژوهش و تحقیقات به عنوان نگرشی عمومی اولویت نخست مراکز دانشگاهی باشد.

وی با اشاره به توصیه رهبر انقلاب به گسترش و توسعه پژوهش در کشور، گفت: ضعف در منابع رویش علمی در کشور یک نقیصه است و از طرفی رهبری فرمودند مانند واردات و صادرات کالا، باید در حوزه پژوهش نیز ترازی در ورود و خروج علم و پژوهش در کشور وجود داشته باشد یعنی اینکه ما نباید تنها مصرف کننده محصولات پژوهشی دیگران باشیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواستار پژوهش محور شدن نظام آموزشی کشور شد و گفت: تکیه صرف دانشجویان بر حفظ مطالب، کار درستی نیست و آموزش باید براساس پژوهش ارائه شود و از سوی دیگر استفاده از استادان بازنشسته، به عنوان حلقه وصل پزوهشگران جوان و افراد باتجربه در محیط دانشگاهی، باید به صورت جدی مورد اهتمام باشد.

کیانی با بیان اینکه پژوهش‌ها باید متناسب با نیاز کشور باشد، گفت: در شریط فعلی و با توجه به مشکلاتی که در حوزه اعتباری وجود دارد باید به سمت پژوهش‌های کاربردی و جامع نگر حرکت کنیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.